Pinnacles Sealions en Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Pinnacles Sealions en Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Pinnacles Sealions en Perth

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

27 December 2011 | Australië, Perth

Pinnacles Desert,Sealions en Perth

Een aantal dagen zijn we in Jurien Bay gebleven. Even een pas op de plaats. We rijden best veel en in weer verkassen hebben we even geen zin. Lekker een aantal dagen op dezelfde plaats. Jurien Bay is maar een klein plaatsje, het heeft 2000 inwoners, 1 winkelcentrumpje met 5 winkels en is bekend van de zeeleeuwen. De hebben hier hun broedgebied.
In tegenstelling tot het noorden krijgen we tegenwoordig op de caravanparken een plaats toegewezen. We vragen altijd om schaduw en verder wachten we maar af. Deze keer staan we 2 m. van een gezin met 5 kleine kinderen en een gezin met opgroeiende jeugd en radio's dus... We willen een andere plaats en krijgen deze ook. We zijn ook niks meer gewend haha.
Het weer is nog steeds prima, rond de 30 graden overdag, het waait stevig maar volgens ingewijde waait het overal in west-australie. Strak blauwe lucht. We maken strandwandelingen en zien heel veel zeegras op het strand liggen. Jurien Bay heeft een mooi aangelegd ren- en fietspad en dat volgt de zee.
Je wordt gratis gezandstraald als je op het strand gaat zitten en daarom zijn er weinig mensen op het strand. Wel staan er elke en avond mensen op de pier om te vissen. En ze vangen nog vissen ook. Het lijkt hier super simpel om iets te vangen, ook al is het een bundeltje zeegras.
Vandaag donderdag zijn we naar Nambung National Park gereden, dit ligt 30 km zuidelijker in de buurt van Cervantes. Het is onvoorstelbaar wat de natuur daar neergezet heeft.
In een gele woestijn staan overal rotsen en rotsjes verspreid over een groot gebied. Het is een beetje spooky om te zien en we dwalen een tijd rond tussen de rotsen die zomaar uit de grond lijken te komen. Er zijn allerei theorieen over hoe deze rotsen ontstaan zijn en volgens wetenschappers zijn ze vrij jong. De oorspronkelijke bewoners, de Aboriginals hebben dit gebied altijd gemeden omdat er verteld werd dat je hier in het zand kan wegzakken. Deze rotsen zijn ook een tijd onder het zand verdwenen en pas weer enkele honderden jaren gelegen boven komen drijven.
Geen één rots is hetzelfde en je hebt hele grote rotsen en ieniemienie rotsjes waar je over struikelt als je niet goed uitkijkt. Zeer de moeite waard.
een paar zakjes vol gezocht en nu het land uitsmokkelen.
Vrijdag de 24e onze laatste dag in Jurien Bay zijn smorgens met een gehuurde wetsuit en onze snorkelspullen naar de'Hot Tuna' gereden, een boot die ons naar de zeehonden gaat brengen en waar we met deze beesten kunnen zwemmen. En het was een hele belevenis. We trwaren met een man of 10 en de schipper sprong als eerste het water in met zijn snorkel om de zeehonden van het eiland te gaan halen. En inderdaad ze kwamen achter hem aan zwemmen en binnen de korste keren waren ze onder, boven, ons aan het kunstjes maken. Het zijn erg nieuwsgierige, speelse beesten. Ze drukken hun snuitje tegen je bril en hoewel je ze niet aan mag raken lijken ze erg aaibaar. Ze knabbelen aan je flipper duiken over je heen en ook twee jongkies vonden het leuk om met ons te spelen. Je bent zo een hele morgen bezig en het is zo leuk dat we het zeker nog een keer gaan doen als het mogelijk is. Na de middag rijden we door naar Perth. We zetten onze camper op 'Karrinyup waters resort' een leuke camping in het noorden van Perth. We staan aan het meer op een klein schitterend plekje. Het is de eerste keer dat er bij aankomst getwijfeld wordt of er plaats is en of we toch maar gaan reserveren de volgende keer, want het is vakantie en dan is het druk op de campings. Het klopt het is gezellig druk met allemaal caravans en campers die van top teen versierd zijn met knipperende lampjes, kaarsjes, kerstmannen, sneeuwpoppen. We moeten zeggen dat de Australiers wel een groot versierfeest maken van Kerstmis. Ook van hun zelf. Rood, groene, witte oorbellen, mutsen, sexy kerstpakjes met bont, helaas waren ze uitverkocht, het ziet er erg gezellig en heel uitnodigend uit. Wij hebben een muts en slingers dus we doen ook mee.
Zaterdag doen we onze kerstinkopen en hebben besloten om lekker op de camping met een hoop andere mensen te bbqen. We hebben reuze garnalen gekocht barrimundi en lekker stuk vlees. Past allemaal in ons klein vriesvakje wat flessen wijn en we zijn klaar. Het is overigens een megawinkel waar we onze boodschappen doen. Zoiets als de winkelstraat in Tilburg maar dan compact in een pand met een mega supermarkt. Het is echt heel erg druk maar ja de dag voor kerst......
We rijden verder naar het station in Stirling een wijkje verdeop en pakken daar de trein naar het centrum van Perth. Onze 1e indruk, een vriendelijke ruim opgezette en groene stad, breed van opzet, een echt winkelhart en heeft veel te bieden. We kunnen wel een maand hier doorbrengen. Een uggs winkel natuurlijk en heel veel koffie mogelijkheden. We bezoeken het visitor centrum en boeken meteen voor woensdag de 28e een tour naar Rottnest eiland, compleet met fiets en de mogelijkheid om rond het eiland te snorkelen. Het is een hele dag, we zijn benieuwd. Rottnest eiland is the place to be, er schijnen ook erg veel studenten naar toe te gaan om te feesten dus we zullen zien. Wij gaan natuurlijk voor de natuur en de fietstocht rond het eiland. Ze hebben daar de quokko een eigenaardig beestje dat alleen daar voor komt. Misschien ook een vogelbekdier Jaap, we zullen goed rondkijken.
We zijn in eerste instantie gewoon gaan lopen om een indruk te krijgen. Het openbaar vervoer in en rond het centrum is gratis en wordt verzorgd door 3 verschillende busdiensten. Je stapt gewoon in en je stapt gewoon uit. We komen uit bij de The Bell tower aan de Swan rivier. Een toren die oude klokken huisvest uit London. Een leerzame ervaring over hoe de klokken geluid moeten worden. Er zijn ook zelfluid mogelijkheden. Bijvoorbeeld gezellig met z'n allen tijdens een bruiloft de 18 klokken luiden. Het is niet zo maar aan een touwtje trekken maar je volgt een heel ritueel.
Vanaf het 6e platform heb je prachtig uitzicht over de rivier en de skyline van Perth. We gaan zeker ook een boottochtje maken over deze rivier. Vanaf de toren zijn we op zoek gegaan naar een internet cafe. Het is toch niet echt makkelijk om hier te internetten. Op campings ligt vaak de wifi verbinding eruit en er zijn onderweg weinig internet cafe's
Maar hier in Perth is een cafe tot 12 pm open dus dat is prettig en we skypen meteen met de kinderen en zien julia weer. Wat een dotje.
We eten in de wijk Northbridge in een foodcourt en schuiven onverwachts aan op een zitzak bij een openluchtfilm. Een echte kerstfilm 'Elf'. Northbridge is het echte uitgaanscentrum van Perth, heel veel eettentjes, barretjes en druk savonds. Een koffiewinkel waar ze heerlijke bonbons per stuk serveren, of heerlijke chocoladecake. Laat zijn we weer met de trein terug bij de camper en rijden naar de camping terug.
Eerste kerstdag hebben we lekker niks gedaan. In het zwembad gehanden want het was erg warm, genoten van alles wat we zagen wat mensen zoal doen eerste kerstdag op een camping. Smorgens wordt de tafel in de campingkeuken gedekt met kerstpapier en wordt er begonnen met de voorbereidingen voor het eten. De nodige flessen staan al open op tafel. Het wordt erg gezellig in de keuken. Als wij savonds gaan kokkerellen zijn deze mensen net aan het eten en erg vrolijk. Iedereen heeft een muts op en het eten wordt verdeeld. Wij zitten aan tafel met een stel uit Groenlo, die 14 maanden geleden allebei hun baan hebben opgezegd en nu aan het rondreizen zijn en een beetje . Onze bbq is heerlijk en met een gezellig muziekje van de laptop is het goed toeven op een camping met kerst.
Na een dagje niks doen moet er natuurlijk weer iets inspannends gedaan worden. We vertrekken vroeg naar Perth, fietsen en gaan op pad. In de stad aangekomen verbaasden we ons over de lange rijen voor winkels. Australiers vieren geen 2e kerstdag en die dag noemen ze boxing day en dan is de stad open en begint de uitverkoop. Er zijn winkels waar je max met 6 man tegelijk wordt toegelaten, heel bizar. We gaan lekker fietsen van Perth langs de Swanrivier naar Freemantle, zo'n 50 km. Het is wel een beetje heftig met dit weer maar we halen heen en terug en zien de mooiste wijk van Perth volgens ons. Wat een kanjers van een huizen, gewoon buitensporig groot, aan het water.
s Avonds zijn we weer heerlijk gaan eten in Northbridge, skupen met het stelletje en keren laat terug naar de camping. Vandaag zijn we verplaatst, we zijn nu ten zuiden van Perth neergestreken. 10 km onder Freemantle aan de kust Camping Woodpoint, deze hebben we gisteren telefonisch besproken en de mevr. van de receptie feliciteerde ons met de laatste plaats, lucky we.
Vandaag en morgen is en wordt het hier weer warm, ze verwachten 38 graden in Perth. We klagen niet. Voor iedereen hele fijne vrije dagen of misschien moet je wel werken, werk ze dan. Wij blijven hier nachten en trekken dan nog verder richting Esperance. We hebben nog veel te zien, Heel veel liefs van ons j en j.
Elise succes samen met stefan in je nieuwe appartement in Belgie!!!

• 27 December 2011 - 12:21

Hennie Van Malsen:

top wat een leuke dagen
    groet uit zandvoort
    10 graden boven nul

• 27 December 2011 - 13:05

Haske En Steven:

Fijn dat jullie ook een fijne kerst hebben gehad. Toch raar he, als het zo warm is kerst vieren. Geniet er nog van, wij moeten gewoon werken
    Groetjes Haske en Steven

• 27 December 2011 - 14:50

Fam. Den Dekker:

Het is wel raar ja, op het strand met warm weer kerst vieren, we zijn dat ook niet gewend, he? Maar het lijkt ons wel heerlijk met dat warme weer. Hier is het 8 graden boven nul, het heeft eigenlijk nog niet echt gevroren. Geniet van jullie reis, het ziet er ook erg goed uit daar. Van hier uit wensen we jullie een heel gezond en gelukkig nieuwjaar toe.
    Gr. Sanne, Roel, Lotte, Dirk, Marcel en Anja den Dekker

• 27 December 2011 - 20:41

Maaike,Martijn&Julia:

Klinkt heerlijk zo'n warme Kerst! Genietze daar met z'n 2-en! Denken aan jullie! Xxx

• 27 December 2011 - 23:31

Marianne S,:

xxxxxxxx geniet ze

• 28 December 2011 - 09:35

Henry En San:

Wat een mooi verslag weer. We wensen jullie alvast een hele fijne en bijzondere jaarwisseling toe.
    Fijn om te lezen hoe jullie genieten van alles

• 28 December 2011 - 18:55

Ineke:

Wat heerlijk, warm weer met kerst ,
    Het wordt hier wel wat kouder .
    Elise gisteren verhuisd naar BELGIE.
    liefs INeke

• 29 December 2011 - 21:01

Mama:

Hallo Ik heb net een mailtje gestuurt maar geloof dat het niet werkte.Julie zitten in de warmte en hier is de wind koud en regent het.Verder alles goed. Dikke kus Mama.

• 31 December 2011 - 17:43

Marianne Akkermans:

Hallo
    Nou jullie zitten al even in het nieuwe jaar.
    Maak er een goed en gezond nieuw jaar van
    Lieve groet Marianne