Happy Newyear - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Happy Newyear - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Happy Newyear

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

31 December 2011 | Australië, Sydney

Oud- en nieuwjaar in Australie

Allereerst wensen wij iedereen een heel gezond, gelukkig en gezellig 2012. Mogen er maar veel kleinkinderen geboren worden, want hoewel op afstand, we genieten enorm van ons kleinkind Julia en kijken elke keer weer uit naar een nieuwe foto, skypesessie en verhalen over haar. Liesje begint ook al op te schieten, dat is heel mooi.
We zijn nog in Freemantle op de camping en het bevalt ons prima. Elke dag rijden we een stukje met de camper naar het station in Freemantle en pakken de trein naar hartje Perth. Die stad is heerlijk om te zijn. We hebben al veel gezien en gewinkeld, want de sale is natuurlijk niet voor niks een uitdaging.
Na onze aankomst op 'Woodman point holiday park was de camping vol en zijn we die dag lekker op de camping gebleven en hebben de omgeving verkend. Een mooi stukje natuur ligt tussen de camping en de zee waar half Perth zich verzameld heeft met familie en vrienden rondom bbq's en onder schaduwrijke plaatsen. Het valt ons elke keer weer op hoeveel gebruik Australiers maken van hun parken. Elk park heeft meerdere schone bbq's meestal gratis of voor een klein bedragje met schone toiletten, speeltoestellen en veel mals groen gras waar groepjes van soms 25 tot 30 mensen bij elkaar zitten en de dag doorbrengen, met eten spelletjes doen en gezellig samen zijn.
Woensdag vroeg met de camper naar de haven in Freemantle gereden en op de boot gestapt. Onze snorkelspulletjes meegenomen, want we gaan vandaag naar Rottnest Island. Een eiland 19km uit de kust voor Freemantle met 65 baaien en strandjes. Een eiland dat erg populair is en nu in de vakantie moet je echt de overtocht boeken om te mogen meevaren. We hadden een tour geboekt incl. fietsen zodat we het eiland van 11km lang en 4,5 km breed easy over konden fietsen. Nou dat was even anders. Ten eerste was het de warmste dag sinds het begin van de zomer 39 gr en het eiland was een beetje heuvelachtig met geen of nauwelijks schaduw. Maar we zijn het eiland rondgefietst en hebben de Quokka gezien een alleraardigst bruinachtig beestje. Willem de Vlamingh dacht dat het een grote rat was in 18 en nog wat en daarom noemde hij het rattenest. Ze zijn een beetje schuw maar laten zich goed op de foto zetten. We hebben op verschillende plaatsen heerlijk kunnen snorkelen en elke keer was het een verademing om het koele water in te duiken. In bikini en zwembroek hurry up naar de volgende baai. John is nog bovenop de vuurtoren geweest en heeft mooie foto's gemaakt van het eiland. De Thomsonbaai waar je aankomt is errug druk en nu zeker vanwege de vakantie maar verderop tijdens het fietsen werd het rustiger en soms waren we heerlijk met z'n tweetjes. Af en toe een heuveltje oplopen kwam ook voor. Er rijdt een bus om de 10 in het hele eiland rond en je kunt in- en uitstappen op 18 verschillende plaatsen zodat je niet verplicht bent om te fietsen. Verder is er geen verkeer op het eiland en alle voorzieningen zijn op 1 plek geconcentreerd. Moe, zoutig en hongerig zijn we terug gevaren en hebben de award winner Fish and Chips geproefd bij Cicerello's een groot restaurant aan de haven. Je haalt je pakketje vetvrij papier op bij de balie, je rolt het papier uit en giet naar believen saus of strooit er een soort azijnachtig zout erover en eet lekker alles op met je handen, daarna gooi je het papier weg en geen afwas.
Donderdag zijn we weer naar Perth gegaan en hebben het west Australische museum bezocht. Erg interessant over de de eerste europeanen die hier gingen wonen. Ook was er een tentoonstelling over de Aboriginals waarin weergegeven wordt hoe zij leefden en wat er allemaal gebeurd is na de komst van de witte mensen.
We hebben zelfs een vogelbekdier gezien in het museum Jaap! Daarna zijn we lekker sushi gaan eten en hebben een stadswandeling gemaakt langs alle oude bekende gebouwen. Er is zelfs een oude Engelse straat nagebouwd in Perth. Heel west australie heeft 4,3 miljoen inwoners waarvan 1,6 in Perth wonen. Er is niet zoveel hoogbouw in Perth, wat ons wel opgevallen is dat veel huizen ommuurd zijn en weinig of geen tuin hebben. Perth is heuvelachtig en er is heel veel bos rondom Perth. 's Avonds gaat de trein weer terug naar Freemantle en onze camper staat te wachten en we rijden terug naar de camping. Er staan 5 tenten tegenover onze plaats met heel veel kinderen die cricket spelen, door 1 jongen uit de groep geleid. Wij vinden het heel erg leuk om te kijken maar we hebben de spelregels nog niet onder de knie.
Vrijdag vertrekken we weer naar Perth en gaan naar de Perth mint waar we een rondleiding krijgen. Hier wordt goud in- en verkocht. Deze mint is de enige nog in werk zijnde van Australie. Er wordt veel goud getoond en daar moet je onvoorstelbare hoeveelheid dollars voor neertellen. Broodjes goud en de grootste gouden munt van 99,9 % goud. Ook werd ons getoond hoe het goud omgesmolten werd en dit vloeibare goud in een broodje werd gegoten. Er stonden mensen in de rij om hun goud te verkopen. De gids vertelde dat hoe slechter het met de economie gaat hoe beter ze draaien in de mint. Het gaat over biljoenen dollars per jaar. 'sMiddags hebben we gewinkeld en lekker naar muziek geluisterd die overal buiten op straat wordt gemaakt.
Oudjaar gaan we in Perth vieren. We gaan 's morgens eerst naar Freemantle, drinken koffie op de cappuccino strip en maken een tour van 3 uur door de Freemantle gevangenis. Eigenlijk zijn het tours, diie elk een ander stuk van de gevangenis laten zien. Deze is gebouwd in 1868 door veroordeelden die uit Engeland werden aangevoerd en is pas gesloten in 1991. Er zijn nogal wat ontsnappingen geweest en daar werden sappige verhalen door de gids over verteld. Tot de laatste dag moesten de gevangenen hun behoefte doen in emmers omdat chemische toiletten gesloopt werden en het chemische middel, gesnoven, gedronken of vermengd en er waren geen andere toiletvoorzieningen. Aan het eind van de middag waren we in Perth en zijn we vanaf 6:30 pm in Northbridge geweest, dit is het uitgaansgedeelte van Perth. Straattheater en live muziek het was erg druk en gezellig. Tot 10 sec voor nieuwjaar werd er opgetreden en toen hebben we met z'n allen afgeteld. Het was heerlijk nog buiten en erg druk en er werd druk gefeest. Er was ons verteld dat er geen vuurwerk werd afgeschoten dit zou pas in januari de 26e gebeuren dat is hun nationale feestdag maar vanaf de Swanrivier werd wel vuurwerk afgeschoten en dat hebben we nog even meegepikt. We hebben wel de oliebollen en appelflappen gemist maar ja. Wij zijn terug gegaan naar de camping en gaan zo het nieuwe jaar inslapen. Onze champagne maken we op de camping soldaat want in het openbaar drinken mag dus niet in Perth, vandaar dat mensen in bidons wel verdacht lekkere drankjes hebben.
welterusten liefs john en jeannette

• 31 December 2011 - 18:17

Maaike:

Jullie ook de allerbeste wensen. Nog heerlijk een paar weken genieten van alle mooie dingen!
    veel plezier nog.
    groeten,
    Maaike

• 31 December 2011 - 19:15

Jos En Mien:

Verschillende keren hebben we al gezegd vandaag dat we jullie een mailtje gingen sturen met de beste wensen en steeds was er weer wat anders waardoor het niet gebeurde. Nu zien we weer een mooi verhaal voorbij komen en zijn jullie ons nog voor. Maar bij deze van ons een geweldig 2012 met een goede gezondheid en vooral veel genieten van jullie kleinkinderen. Geniet nu voorlopig nog maar in Australië want een maand vliegt om.

Groetjes Jos en Mien

• 31 December 2011 - 20:31

Harrie/Anita:

Alle goeds voor 2012 !! Op een goed weerzien, want dat is me toch lang geleden.
    x

• 31 December 2011 - 20:51

Ineke :

Jaap heeft vol bewondering naar de foto gekeken.
    Leven er eigenlijk nog van deze vogels?
    Nog even en het is hier 12 uur .
    Dus dan zal het geknal wel losbarsten.
    Jullie heel veel geluk en een goede gezondheid in het nieuwe jaar .
    Proots en liefs van Jaap en mij.

• 01 Januari 2012 - 05:40

M&M&J:

Happy new year! Leuk om te lezen mamaatje! Klinkt heerlijk allemaal! liefsvan ons

• 01 Januari 2012 - 07:58

Toon En Henriette:

Gelukkig Nieuwjaar,heel veel gezondheid,Geluk en Liefde,dat zit wel goed bij jullie,in 2012.
    Weer n mooi verhaal,n kunst op zich,om alles onder woorden te brengen wat jullie zien..geweldig!
    Nog even en jullie kunnen weer van t hollandse landschap genieten,nat nat en nog ns nat,maar wel een kleinkind....en n dik buikje...dat missen jullie in Australie.
    Maar nu nog er goed van profiteren van al dat moois daarginds...wij genieten op afstand mee.
    Lieve groetjes uit Weert.

• 01 Januari 2012 - 20:36

Tiny En Tonny:

Hee John en Jeannette, een heel gelukkig nieuwjaar en dat 2012 alleen maar goeds mag brengen.
    Jullie hebben nog een maand tegoed: geniet er zoveel van als jullie kunnen.
    Fijn he zo'n kleinkind, geniet ervan van zulk een wonder, dan doen wij dat ook van onze Siem en Tim.
    Tiny en Tonny

• 01 Januari 2012 - 23:51

Tonnie:

Hey lieve broer en skonzus
    Nogmaals de allerbeste wensen voor 2012, laat het jullie ( en ons) alles brengen wat we er van verwachten.... Geniet lekker verder en tot over een maandje.
    Dikke kus van ons allemaal xx

• 02 Januari 2012 - 07:04

Haske:

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar!!!! Geniet er nog even van en tot snel!
    Groetjes Haske en Steven. P.S. Nog geen pakketje gehad maar wel een verjaardagskaart ;)

• 02 Januari 2012 - 18:12

Gerard En Truus:

Veel geluk ('n kleinkind), liefde (samen), warmte (Australie) en gezondheid (is blijven fietsen)
    ook in 2012.
    Alle ingrediënten zijn op/bij jullie van toepassing.
    Er hoeft eigenlijk geen wens meer bij... of toch ?
    Blijf gezond, dan kun je de halve wereld weer rond voor de volgende ontmoeting
    met iedereen. Tot dan dan.
    Oppassen op je kleinkind is een mooie ervaring. Elke dag/ keer is er verandering.
    Groeten uit Someren G. en T.

• 03 Januari 2012 - 11:08

Mike En Wilma:

Hallo John en Jeannette
    Vanuit een nat koud en winderig Nederland wensen we jullie een 2012 met veel geluk gezondheid en natuurlijk super genieten van een geweldige kleindochter. Volgens mij kan het voor jullie al niet meer stuk. Nog fijn genieten samen,want het ziet er allemaal super mooi uit zeg.
    Liefs van alle Dekkertjes

• 03 Januari 2012 - 14:31

Nora:

wat een prachtige reis en mooie foto's echt om te geniten, gr nora

• 04 Januari 2012 - 21:51

Mama:

Hallol Lieverts. Ook van mij nog een heel goed jaar toegewest/Je verslag gelezen, en gemerkt dat jullie het nog goed naar 'tzin hebben Fijn hoor geniet er maar van. Met mij goed. Zat bij Ineke geweest en was om acht uur weer thuis. Een rustige avond met aan het eind veel geknal.De Feestdagen weer voorbij.' 'sJeannette en John Allebij een knuffel en tot ziens Mama.

• 06 Januari 2012 - 11:56

Peter Aagten:

Hallo John en Jeannette,
    Leuk om die verhalen zo eens te lezen! Jullie vermaken je goed daar merk ik wel. John, je zult vast het werk en ons niet missen. Met dit berichtje alvast een reminder dat we in Eersel je niet vergeten zijn en de pret toch een keertje afgelopen is. Heb je voor mij een emailadres waar ik je dienstlijst alvast naar toe kan mailen?? ;-))))

Have fun....

Groetjes,