Hottest week and Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Hottest week and Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

30 Januari 2012 | Indonesië, Bali

Hottest week and Bali
We hebben de campervan netjes gepoetst, van binnen en van buiten, denk dat deze nog nooit zo schoon geweest is. Alles ingepakt en ingenieus verdeeld. De heenreis hebben we nogal wat gedoe gehad met de bagage en dat proberen we nu te vermijden.
We scheuren wat heen en weer tussen Ascot en het centrum en leveren de bagage af bij het Miss Maud Swedisch hotel in de binnenstad. Het depot van Apollo in Perth is mega, Onzettend veel campers en die van ons wordt erbij geplaatst. De procedure heeft niet zoveel om het lijf, Very clean, ja erg schoon en zonder deukje krasje of sterretje in de ruit krijgen we ons verzekeringsgeld en het geld van de kapotte tafel en stoelen die we vervangen hebbenteruggestort . Je neemt een risico op deze manier maar het is allemaal goed verlopen.
We checken in in het hotel en hebben sinds 56 dagen een echt bed en een eigen douche en toilet en airco. Want het is nu in Perth 42 graden en de hottest week in 47 jaar. Dus.....
We gaan toch lekker naar buiten en voor de laatste keer een biertje drinken bij de Brass Monkey en lekker eten. We hebben tennis gekeken s'avonds en zijn lekker gaan slapen.
De reis naar Bali duurde maar 3,5 uur dus afgezien van de behoorlijke turbelentie die vooraf aangekondigd werd als A few Bumps during the flight, hadden we een laatste shaky landing, want na ons mocht er niet geland worden ivm storm.
Wat een cultuurschok. Maar het ruikt heerlijk op Bali en we werden opghaald van het vliegveld om vervolgens naar Ubud te rijden waar we in het aangenaam guesthouse "Honeymoon"konden inchecken. Ubud is megadruk, vooral na de middag. De infrastructuur is niet al te best en het verkeer staat geregeld vast. Er komen veel Japanners en Chinezen in bussen naar Ubud en dan staat het verkeer vast. . Maar wij gaan lekker lopen. We verkennen Ubud en hebben een lekker restaurantadres gekregen "Casa Luna", waar het inderdaad heerlijk eten en zitten is, met live muziek.
We weten eigenlijk niet goed wat we ervan moeten denken. Beetje heimwee naar de camper het idee dat het bijna voorbij is, straks onze kleindochter zien. Een beetje een mix van alles en nog wat. Maar we hebben wat plannetjes gemaakt, gaan vandaag Ubud bekijken en naar een dansvoorstelling en Monkey Forrest bezoeken. Een bos waar meer dan 500 apen leven rondom 3 tempels en goed verzorgd worden. Apen hebben een soort religieuze functie en je komt ze veel tegen in voorstelling, verhalen enz. WEekomen per ongeluk op een markt terecht in Ubud en daar is heel veel te zien.
De volgende dag gaan we een fietstour maken. Dat blijkt met vier mensen te zijn, waarvan 1 man uit Tilburg. We worden eerst naar Mt Batur gebracht met een auto waar de fietsen achterin gepropt zijn. Boven gaan we eerst heerlijk ontbijten met uitzicht op de vulkaan Batur en het meer dat ernaast ligt.
En dan stappen we op de fiets en uiteindelijk fietsen we 30 km de berg af. Lesje remgebruik. Onderweg maken we uitstapjes. We stoppen onderweg en krijgen de gelegenheid om bijzondere koffie te proeven. Koffie luwak, een speciale koffieboon met een hele harde buitenste schil. De bonen worden gevoerd aan een soort civetkatten en die zorgen er voor dat in hun magen de harde schil los komt en nadat de katten de bonen weer uitpoepen worden de bonen verzameld, geroosterd, hier handmatig en in een handstamper gemalen en gezeefd, waarna er heelijke koffie van gemaakt wordt. Voor de toeristen hebben ze er een leuk moment van gemaakt door verschillende drankjes naast elkaar te zetten en te laten proeven, gratis. Wil je koffie luwak proeven moet je er wel voor betalen. Dat doen we dus want dat willen met wel eens proeven. Net als Balinese koffie zit er veel sediment in maar de koffie smaakt erg lekker, zal de poep wezen!
We stoppen om verschillende ambachten te bekijken. We zien een gezin dat de hele dag matten vlecht en daar op een dag 5000 rup mee verdient kan. (10.000 rup = 0,85 cent). Andere ambachten worden beter betaald, zoals de houtbewerkers, die schitterende deurstijlen en deuren maken, die ze compleet versieren met allerlei figuren en bloemen. In Bali zitten alle ambachten en beroepen bij elkaar. Je komt door een dorp waar ze bijvoorbeeld allemaal smid zijn of allemaal wevers. Met erg veel mooie uitzichtpunten onderweg en met heel veel foto's belandden in de buurt bij Ubud in een restaurant waar we een ontzettend lekkere lunch krijgen aangeboden. wat is het eten hier toch lekker en allemaal verse producten. Het lekkerste wat we gegeten hebben is een nagerecht: Coco rama, vanille ijs met warm bananenbrood en ananas en bananen in een warme cocos- vanillesaus. mmm.
Woensdag de 28e zijn we opgehaald door een chauffeur die ons naar Amed brengt en onderweg ons de gehemen van Bali laat zien. We rijden 7 uur door Bali, waar precies is niet de hele tijd duidelijk maar we zien een zeer groen Bali met de mooiste uitzichten. Stoppen bij een weverij waar ze de traditonele kleding voor ceremonies weven en bij een tempel natuurlijk. We krijgen allebei een sarong omgeknoopt, staat best netjes. De tempelkeeper legt ons van alles uit in het Engels/Indonesich maar we snappen het.
Tussen de middag krijgen we de gelegenheid om de vulkaan Guning Agung te fotograferen op een volgens de gids subliem rustig punt waar ook een restaurant is dus kunnen we als we willen ook een hapje eten. En als we daar aankomen staat de volledige Harley club van Bali geparkeerd met hier en daar wat verdwaalde andere merken. Onvoorstelbaar, hele dure motoren op een eiland waar het officieel verboden is om met meer dan 250 cc inhoud moter te rijden. We hebben wel geinformeerd hoe het zit. Deze motoren worden vanuit Amerika geinporteerd. Op Bali rijden met een motor is veel bochten, smalle wegen en nooit hard kunnen rijden. Maar ze vertelden dat er een paar wegen zijn die recht zijn en daar draaien ze de gaskraan open. Mooi om te zien. Onderweg komen we veel rijstvelden tegen in verschillende stadia van groei. We zien mensen handmatig oogsten, de Japanese cow gebruiken om het land weer voor de nieuwe rijst klaar te maken en we zien de nieuwe rijst geplant worden. Vrouwen doen hier verbazend zwaar lichamelijk werk. Ook worden er pinda's, mais en lange groene bonen verbouwd. We hebben regelmatig mensen op de scooter gezien met een bamboestengel van 10 m. Deze wordt bij elk huis geplaatst op Bali ivm een feest dat as woensdag begint "Galungan and Kuhingan". Heel Bali viert dit en men heeft de hele week vrij om zich voor te bereiden. Het gaat over de overwinning van de goede geesten over de kwade geesten.
Aangekomen in Amed verblijven we in Bayu Cottages, tegen de berg aangeplakt met Nederlands/Indonesische eigenaars. We hebben uitzicht op zee en het blijkt de laatste dagen erg slecht weer geweest te zijn. Vanaf onze landing tot de dag dat wij arriveren. In Ubud en omstreken hebben wij daar niks meer van gemerkt maar het schijnt nogal heftig geweest te zijn.Er zijn hier behoorlijk veel muggen maar we hebben ons eigen klamboe bij ons en dat volstaat prima, te meer dat er al een haakje aan het plafond hangt.
We liggen lekker bij het zwembed en gaan snorkelen voor de deur. Het strand is zwart, afkomstig van de vulkaan die voor het laatst in 1963 uitgebarsten is. Dit is goed geweest voor de economie zeggen ze op Bali. Vruchtbare grond en nu volop lavazand, en stenen om huizen mee te bouwen.
Je loopt de zee in en je hebt koraal en vissen. Geweldig. Het weer is vochtig en bewolkt maar wel warm en volgends de berichten blijft dit nog even zo. Het is hier heel erg rustig. De toeristen zijn op 1 hand te tellen.
Ze hebben hier weer een kast vol nieuwe boeken dus we hebben nog wel even...
Morgen ons laatste dagje hier, vanavond eten we Ayam betutu, een echt Balinees gerecht dat een dag van te voren klaargemaakt wordt om alle kruiden en groenten er in te laten trekken. we zijn benieuwd. Woensdag terug naar het vliegveld en dan naar Hongkong. We zagen dat het daar 15-17 graden is brrr.
tot snel
liefs John en jeannette

• 30 Januari 2012 - 08:23

Marianne Akkermans:

Hallo
    Wat een heerlijke reis is dit volgens mij geweest, jullie
    brengen weer veel herinneringen mee, waar je nog lang
    van na kunt genieten.
    Nu heerlijk nog op Balie, geniet maar goed van de warmte
    en sla deze op in je lijf want jullie komen terug in een
    erg koud landje.
    Goede reis.
    Lieve groet Marianne

• 30 Januari 2012 - 08:24

Ineke:

En toen sneeuwde het hier .Jullie komen in een koud kikkerlandje terug .
    Maar ook weer fijn om thuis te zijn toch??
    Tot vrijdag liefs ineke

• 30 Januari 2012 - 09:26

Maaik &Martijn&Julia:

Hi liefies,
    Wat heerlijk om te lezen en wat n feest der herkenning!!! Heimwee naar Bali en Azie!! Ja, wat ruikt hert daar overal lekker he! en die fietstocht is leuk he...genietze nog even van Amed en ben benieuwd of jullie nog bij dat resort-restaurant met die 2 eenden gaan eten! Nog 4 nachtjes! xxx

• 30 Januari 2012 - 14:54

Henriette:

Wat weer n mooie foto,s,en ja vanilleijs met gebakken bananenbrood,heb je het recept jeanette,want dat wil ik ook wel ns proeven!
    Pluk de dag en de warme zon,want hier sneeuwt het!
    N Voorspoedige reis en tot gauw,groetjes uit Weert.

• 30 Januari 2012 - 15:33

Fam Den Dekker:

Hoi J & J,
    Geniet nog van de laatste dagen en trek je winterjas maar aan want hier is het koud. Veel plezier nog en een goede reis terug.
    Marcel, Anja en de kids.

• 30 Januari 2012 - 19:37

Gerard En Truus:

Dag, dag, Jullie hoeven niet alle kleren in de koffer te doen, het wordt
    "berekoud" in Poppel tot min 10 º en er valt nog een laag sneeuw bij volgens weeronline.
    Dus dat wordt ff wennen na "hot - sweet - zweet- mooi - super - droog - schitterend en
    nog meer van die superlatieven. We hebben genoten van jullie reisverslag/ met foto's.
    goede reis terug!!!! tot ziens
    groetjes uit Someren

• 30 Januari 2012 - 20:03

Marianne S,:

Heerlijk warm daar, hier is het vrijdag waarschijnlijk 10 graden onder 0 .
    Hopelijk kunnen we volgende week een afspraak maken om te gaan schaatsen op de Flaes
    zie er echt naar uit, geniet ze nog xxxx

• 31 Januari 2012 - 14:36

Caroline:

Net of ik er zelf weer even ben, in Bali. Heerlijk!! Geniet nog van die laatste heerlijke momenten en een goede reis terug gewenst zonder die "few air bumps" :-)

• 31 Januari 2012 - 20:43

Sjefke:

Hey die J&J,

En toen waren het er nog maar 3.....wat geweldig om zo'n prachtige vakantie samen te mogen beleven...maar het moet toch ook heerlijk zijn om langzaam weer aan thuis te gaan denken! Nog even nagenieten en dan hop...richting Poppel en kleinkind! Kan niet wachten om jullie verhalen te horen en foto's-videofilmpjes te zien. Goede reis terug alvast...en hou de ijsmuts bij de hand. Dikke knuffels vanuit de leemskuilen.