Margaret River - Reisverslag uit Perth, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Margaret River - Reisverslag uit Perth, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Margaret River

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

23 Januari 2012 | Australië, Perth

Margaret River,
Margaret River is niet alleen een plaatsje in het zuid-westen van Australie maar is ook een gebied met 180 wijngaarden. Misschien hebben jullie er iets van gehoord maar toen wij in het noorden waren heeft is er een grote brand geweest in dit gebied. We hebben geen ramptoerisme gepleegd en hebben dus ook geen zwartgeblakerde natuur gezien. Het was erg druk in Margaret river, bijna alle campings vol maar achteraf was nog een mooi plekje. We hebben bij aankomst meteen een wjntour geboekt voor de volgende dag.
Margaret River als gebeid biedt heel veel eet- en drinkgelegenheden. Op bijna elke wijngaard wordt je ontvangen met iets bijzonders. Dat kan zijn; chocolade, kaas, olijven, olijfolie, snoepgoed en dan kan je nog als particulier naar zo'n wijngaard rijden en vragen of je wat mag proeven. We hebben begrepen dat vooral de kleine wijngaarden hier aan mee doen. Het zijn bijna allemaal familiebedrijven die nog geen 40 jaar bestaan. Voor die tijd waren het veel meer boerenbedrijven maar de melkprijs ging omlaag en de overheid stimuleerde de wijnhandel ook met subsidie. Er worden regelmatig prijzen behaald met de wijnen uit dit gebied.
Dus de volgende dag werden opgehaald door een vriendelijke dame die familie heeft in Nederland, in Brabant en heeft ons met z'n tweetjes naar de eerste wijngaard gebracht. Dit was Juniper Estate en daar hebben we 10 proefglaasjes gedronken, 4 witte en 4 rode, een port en een muskat. Heel erg persoonlijk was deze proeverij. Een hele leuke man die alles vertelde over de wijnen en laat hij nu net Tempranillo zijn. Deze wordt in Australie in dit gebied weinig verbouwd maar deze was zo lekker dat we een flesje gekocht hebben. Als we in dit tempo door waren gegaan hadden we het einde van de dag niet gehaald, tenminste nuchter en waren we ook blut.
We hebben nog 4 wijngaarden bezocht met elke keer 8 verschillende wijnen die we mochten proeven maar we hebben ze toch maar uitgespuugd, tenminste ikke.
Tussendoor zijn we nog bij een chocoladefabriek geweest waar je heerlijke chocolade kon proeven en kopen en een olijfolie/zeep/tapanades fabriek. We hebben ons heerlijk volgegeten met maccademia-pesto tapenade. Tussen door ook nog een brouwerij bezocht waar we geluncht hebben en maar een heel klein glaasje bier gedronken hebben. De wijnboeren waren allemaal erg trots op de prijzen die ze gewonnen hadden. 1 had de wijn geleverd voor de bruiloft van William en Katy. Er wordt weinig naar Europa geexporteerd van deze wijnen, vooral Nederland en Belgie kwamen als exportlanden niet veel voor.
Maandag zijn we doorgereden naar Busselton dat ligt in het noorden van Margaret River en vonden toch nog een plekje op Lazy day,een vergane glorie camping maar heerlijk rustig. Bleek John toch meer te voelen voor de damestoiletten en stond zich te scheren en vond het raar dat de wasbakken aan de andere kant zaten. Gelukkig of helaas was ik de enige dame onder de douche en kon hij zich gauw naar de herenkant begeven en verder scheren.
Busselton heeft een jetty van 1,8 km ook hier rijdt een treintje,ook hier is brand geweest.
We hebben lekker niks gedaan hier. Het was schitterend weer boven de 30 graden en lekker liggen lezen. We waren nog even naar de stad gegaan om iets te drinken. Als je dan een bierjte wilt bestellen en buiten op het terras wilt opdrinken mag je het niet zelf meenemen naar buiten maar komen ze het brengen. Het is verboden om met alcohol naar buiten te lopen, vanuit een cafe, wel mag je het op het terras opdrinken. Ze doen soms wel ingewikkeld hoor die Australiers.
Vandaag weer een stukje verder gereden richting Perth en we zijn in Bunburry beland. Een grote stad, 31000 inwoners. Zitten nu buiten, het is 9 uur pm en het is heerlijk weer. Bunburry verkend, hardgelopen, gelezen en verder niks. We zijn duidelijk in de ondernemen niet zoveel fase. We praten wel veel over wat we allemaal gezien en beleeer fd hebben en zijn sommige dingen kwijt, goed dat je het dan bij houdt in een dagboek.
Grotere steden in Australie hebben een Cappuccino strip en dat betekent dat je ergens in ieder geval koffie kan drinken maar er zijn ook restaurantjes en vaak ligt het midden in de stad.
Er zijn in Australie, tenminste hier in het westen 3 grote supermarktketens. IGA, Coles en Woolworth en dat korten ze af als woolies. Als je boodschappen doet en de besteding ligt boven de $30 dan krijg je bij een aangesloten benzinestation 8 ct korting per liter. Maar dat kan alleen maar bij dat benzinestation. Het werkt ook als je in Darwin een bon hebt bewaard van de Woolies en in Perth bij het juiste station inlevert. Las dat in Nederland en waarschijnlijk in Belgie de prijzen voor benzine en diesel erg gestegen zijn. De duurste benzine kostte 1.95 dollar in het noorden en hier in het zuiden en in de stad hebben we voor $1.27 getankt.
Vrijdag zijn we met een omweg naar Perth gereden. Door het binnenland hebben we een mooie route gereden via Williams een klein plaatsje op de Albany Hwy, die van Albany naar Perth loopt. Ook hier ligt een waterleidingpijp boven de grond. Het is heel prettig om 100 km ter rijden en 3 auto's tegen te komen. Hier in het zuid-westen wordt je regelmatig via borden gewaarschuwd voor slangen en er liggen ook regelmatig slangen dood op de weg. Gelukkig zijn we geen slangen meer tegen gekomen tijdens wandelingen.
We zijn aangekomen op de camping in Ascot een wijk in het oosten van perth heel dicht bij het vliegveld en de plek waar we de camper dinsdag in moeten leveren. Het is ongelooflijk warm hier. De eerste twee nachten de bus uitgedreven en veel muggen, daar waren via de krant al voor gewaarschuwd. Maar goed smeren helpt zeker.
In Perth hebben we de laatste boodschappen gedaan en zijn we zaterdag naar de dierentuin geweest met de ferry vanaf het centrum. Een niet zo'n grote dierentuin maar wel heel leuk opgezet. Dieren die speciaal hier voorkomen. Een giraf had net deze week een babietje gekregen en dat was erg lief om te zien, wombat, een rode koala, een supergrote krokodil en veel slangen. We weten nu ook welke wel en niet gevaarlijk zijn, altijd goed om te weten.
Vandaag was het heerlijk bewolkt en zijn we naar Trigg beach geweest. Dwars door Perth gescheurd, en heerlijk liggen lezen en genoten van de surfers, skite-surfers en de hoge golven. We zijn gaan wandelen naar het volgende strand "Scarborough', compleet met beach spektakel.
Het is hier de tijd van de concerten en de buitenspektakels. Veel wordt er georganiseerd rondkom het water: surfkampioenschappen, zeilwedstrijden, ironman, km zwemmen in zee enz. 26 januari is het Australian Day en dan heeft iedereen vrij. Er wordt die dag van alles georganiseerd, wij zijn dan al vertrokken uit Australie want wij mogen maar 3 maanden hier blijven en die zijn bijna voorbij. Wij zijn dan op Bali de laatste dagen van onze reis aan het uitrusten haha.
We hebben zo veel gezien en beleefd elke dag weer iets nieuws. Het is een schitterend gedeelte van Australie. Weinig mensen, veel natuur, erg warm, easy going. We willen hier graag nog een keer terugkomen in een ander jaargetijde. Heel veel dieren, elke nacht en morgen wordt je gewekt door de vogels. In het noorden waren veel kruipende, vliegende beesten en de skippy zie je overal, ook dood helaas langs de kant van de weg.
De mensen zijn hier echt geinteresseerd, veel hebben banden met Nederland maar Nederlanders kom je hier weinig tegen, prima dus. We hebben meer dan 11000 km gereden in totaal en 45 campings bezocht. Het noorden had eigenlijk meer voor ons te bieden dan hier in het zuiden. Hier is het meer toerischtisch maar dat zal ook met de tijd van het jaar te maken hebben. We hebben lang niet alles kunnen zien maar we hebben wel kunnen ervaren dat westen een schitterend en vriendelijk stuk Australie is.
veel liefs John en jeannette

• 23 Januari 2012 - 09:09

Ineke:

ach ja de eerste .
    Na het lezen van jullie verslagen begint het soms wel een beetje te kriebelen .Ik zou toch ook wel eens een lange reis willen maken .
    Heerlijk om elke keer weer jullie verslag te lezen .Nog fijne dagen .
    Liefs ineke xxxxxx

• 23 Januari 2012 - 11:19

Esther:

Good day mates,

Wat een ontzettend fijne afronding van jullie avonturen in Aussie; lekker wijnproeven en een beetje luieren :)
    Zo te lezen hebben jullie het wederom gewelidg naar jullie zin gehad!
    En nu.. op naar Bali..... even bijkomen van alle indrukken.

Geniet ervan!
    Grtjes uit het Brabantse

• 23 Januari 2012 - 12:58

Marianne S.:

geniet nog het gaat nu snel xxxx

• 23 Januari 2012 - 19:04

Marlia:

Geniet er nog lekker van, ook in Bali.
    Heidi, Marian, Elly, Anita en ik hebben vrijdag samen gegeten en gesproken over jou reisavonturen.
    Heerlijk zeg zo'n tijd er tussenuit! Als jullie terugkomen gaan we zeker eens afspreken.
    Veel groeten ook aan John

• 25 Januari 2012 - 06:20

Henriette:

Ha luitjes,mooi de foto.s...Ook leuk zo''n giraffeveulen,weer ns wat anders dan n paard,zeker wat kleur betreft!Zeker lekkere australische wijn ,zo vers van de pers!
    N beetje jaloers ben ik natuurlijk wel,zeker als je hier door de regen moet.Als jullie terug komen zal het hoogstwaaarschijnlijk vriezen....Dus dat wordt aclimatiseren!
    Maak er nog een paar mooie weken van samen en alvast een voorspoedige reis terug!
    De lieve groetjes uit Weert van ons allemaal.

• 26 Januari 2012 - 08:01

Tonnie:

Hey vakantiegangers
    Geniet van jullie laatste dagen vakantie en rust maar goed uit. Als je straks weer terug bent ..... lekker je kleinkind knuffelen, je kids knuffelen, ons ....... Fijn dat we jullie straks weer zien. Goede reis en tot gauw.
    Dikke knuffel van ons allemaal

• 29 Januari 2012 - 12:46

Tiny En Tonny:

Wat een mooie reisverslagen.
    Het is wel even ervoor gaan zitten maar zeker de moeite waard.
    Wij hebben er van genoten.
    Voor nu nog even bijkomen op Bali en dan de terugreis.
    Wij wensen jullie een goede reis.
    Groetjes van Tiny en Tonny