Meer mensen!!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Meer mensen!!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Meer mensen!!!!

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

21 December 2011 | Australië, Sydney

Meer mensen!

We hebben inmiddels foto's gezien van onze kleindochter, een heel mooi meisje met heel veel zwart haar. Moeder, vader en kind maken het goed. Julia staat als achtergrond op de computer en als achtergrond op de telefoon, dus we kunnen elke keer even kijken en we vinden haar geweldig. Voor alle mensen die haar gaan bewonderen, geef haar vast een dikke oma en opaknuffel van ons.
Na Monkey Mia, zijn we 's morgens weggereden richting Kalbarri, bijna 400 km zuidelijker. Kalbarri is van het Kalbarri national park en waar de Murchison rivier uitmondt in zee vlak voor onze camping.
Onderweg schoot het maar niet op, want er waren zoveel mooie wilde bloemen, bloeiende struiken en bomen. We zijn voor elke bloem die we nog niet eerder gezien hadden gestopt en foto's gemaakt. Eigenlijk heb ik gevraagd aan John om voor elke bloem te stoppen en de foto's die John gemaakt heeft zijn erg mooi geworden. Er is hier een bloem van ongeveer 20cm groot, ze noemen deze bloem 'cat paw', ze bloeit aan een boom en dit is de enige plek op de wereld waar deze bloemen voorkomen. We zien onderweg naar Kalbarri het landschap veranderen. Het wordt wat meer gecultiveerd. Er zijn geoogste graanvelden zo ver als je kijken kunt. En het aantal boerderijen neemt toe en je ziet ze nu ook liggen vanaf de weg.
Het wordt ook drukker op de weg ook het vakantieverkeer. Er komen regelmatig campers ons tegemoet richting het noorden. Veel mensen komen vanuit Perth en omstreken die een aantal dagen in Monkey Mia of Shark Bay willen verblijven. Maar nog steeds is het geen seizoen. Men vindt het nog steeds te warm. Wij vinden het inmiddels al aardig druk worden
Onderweg slaan we af naar Hawks Head en Ross Graham, 2 hele mooie uitzichtpunten over de Murchison rivier. Deze bevinden zich in het Kalbarri national park en je moet entree betalen of een pas hebben. Ross Graham bevat ook een wandeling naar beneden naar de rivier, waar je een frisse duik kan nemen. We zien nog steeds weinig Nederlanders maar hier en daar zien we op campings dezelde stelletjes verschijnen.
Kabarri is 1 lange weg, aan het water waar je van allerlei watersporten kunt beoefenen. Wij doen even niks. Gaan in 2 winkels boodschappen doen, is altijd leuk die winkels en kopen verse vis voor op de bbq. De bbq's worden steeds beter en schoner en geeft zo weinig afwas!
Donderdag staan we vroeg op en rennen een eindje langs het strand, waarna we naar 'Rainbow Jungle' gaan een broedcentrum voor papagaaien. Een prachtig aangelegd park waar we papagaaien van over de hele wereld zien maar voornamelijk papagaaien uit Australie en de meeste soorten komen voor in het zuid-westen. Wat een prachtig gekleurde beesten zijn dit. De meest felle kleuren. John heeft mooie foto's gemaakt. We proberen Billy een witte papagaai, 'Julia' te laten zeggen. Maar elke keer als we dit willen opnemen houdt hij zijn bek en als we weglopen zegt hij zachtjes:'Julia'. 's Avonds weer lekker een snapper op de bbq gegooid. Echt Australisch eten is er niet volgens ons. Ze eten veel vis en vlees op de barbie en fish and chips. In grotere plaatsen zijn er verschillende restaurants, Italiaans en Thais meestal. Als je een restaurant binnenkomt mag je niet zo maar ergens gaan zitten. Er staan altijd bordjes dat je even moet wachten tot je naar je tafel wordt geleid. Ook vinden ze het niet altijd prettg als je alleen maar koffie of een biertje komt drinken en eet. We gaan niet vaak uit eten maar het was elke keer wel heel erg lekker. Ook de fish and chips. Bij benzinestations kan je ook altijd eten en dan hebben ze van allerlei gebakken worstjes, kippevleugeltjes, garnalenballetjes en friet kant en klaar in een bak in de vitrine.
We kunnen helaas het Kalbarri national park niet met de auto verkennen want dat zijn e allemaal dirtroads maar we vermaken ons met de ruige kust voor onze deur. Vrijdag rijden we weg uit Kalbarri en gaan via de Grey road richting Geraldton. Dit is een hele mooie kustweg waar we nog en schitterende walk maken bij Mushroom Rock, Island rock bekijken en Natural Bridge allemaal gelegen langs de weg richting het zuiden. Het is hier een hele andere kust dan die we tot nu toe gezien hebben. Het lijkt een beetje op de kust van de Great Ocean Road in het zuiden maar dan met heel erg mooi weer. Het waait hier behoorlijk, de camper zwalk af en toe over de weg maar de ruige kusten met de hoge golven zijn zeker de moeite waard. In de buurt van Port Gregory een plaatsje waar je langs komt is een rose meer. Het ziet er een beetje chemisch uit maar het schijnt iets te maken te hebben met algen en caroteen in het water. Hier is een chemische fabriek aangekoppeld die vitamine A maken en het water gebruiken voor kleuring. Heel apart.
We komen door Northampton een plaatsje dat bekend is van de mijnbouw en een spoorwegmuseum. Het visitor centre was piepklein met heel veel leesboeken. Je kunt overal je gelezen boeken ruilen voor nieuwe, soms gratis of soms 1 dollar. We doen ook mee met de Australische loterij. De trekking is oudjaarsavond. Met de prijs van $31 leek ons dat wel grappig.
We zijn nu in Geraldton, een plaats met 31000 inwoners, voor ons een erg grote stad, de eerste echte grote plaats. Er zijn zelfs verkeerslichten en er zijn meerdere winkelcentra, restaurantjes en een heleboel mensen.
Vandaag is John z'n verjaardag en dat begon goed met smsjes, verjaardagskaart, cadeautjes en koffie met gebak. We zijn naar een schitterend museum geweest. De geschiedenis van de Batavia, die in de buurt van SHark Bay, waar wij geweest zijn, vergaan is. Er is veel beeld en geluidmateriaal (interviews met de bergers)en we krijgen een goed beeld van hoe het er toen uitgezien moet hebben.
In Geraldton kan je lekker aan het water koffie drinken in van die luie stoelen dus dat hebben we dan ook vaak gedaan. Er zijn optredens van de plaatselijke atletiekverening, waar de hele jonge kinderen laten zien dat ze de flik flak kunnen en op hun handen lopen. Er is ook een wedstrijd van de plaatselijke reddingsbrigade en alle ouders, kennissen en vrienden zitten gezellig aan het strand mee te kijken en te picknicken. Het zondagse uitje is hier ook met de hele bumps gezellig picknicken en daar is Geraldton ook op gebouwd. Met allerlei waterspeeltoestellen en gezellige zitjes in de zon of in de schaduw. We zijn savonds lekker uit eten gegaan bij een Thai en hebben daar heerlijk gegeten.
We zeiden vandaag nog tegen elkaar: "het is wel gevaarlijk zo'n leven, je raakt aardig gewend aan alleen maar dingen doen die je samen leuk vindt'. Hoewel we vroeg op staan, hardlopen om de dag, hebben we het elke dag druk met van alles zien, lezen, koken, biertjes drinken, mailen en vooral samen lekker genieten van alles.
Vanmorgen zijn we begonnen met een tour in de kreeftenindustrie. Dit is hier hot business. Een hele interessante tour. Zo hebben we geleerd dat een kreeft hier ongeveer 1,8 kg kan wegen en dat er verschillende kleuren zijn. Hoe ouder de kreeft hoe donkerder. Het duurt 30 uur vanaf de vangst tot op je bord. En ze worden levend vervoerd maar afgekoeld met koud water en ijs en dan gaan ze slapen. Op de plaats van bestemming worden ze weer op temperatuur gebracht door ze in warmer water van 24 gr te stoppen. We hebben gezien hoe deze beesten gesorteerd werden, dat ging razend snel. Ze worden gevangen met hele ingenieuze vallen waar soms ook octopussen zich te goed aan doen en dan blijft er alleen maar een buitenkantje van de kreeft over. Er zijn dan weer visbedrijven die die octopussen kopen en verkopen. Er zijn veel visverkooppunten en we eten nu bijnaelke dag verse vis van de bbq, of reuze garnalen. mmmm. heerlijk.
We willen vrijdag 23 dec in Perth zijn en daar kerst en oud- en nieuwjaar vieren. Dus na 3 dagen Geraldton rijden we verder richting Dongara, dit is maar 66 km, een eitje. Onderweg stoppen we nog in Greenough voor een 'central Historic Settlement'. Heel erg leuk. Er staan 12 gebouwen in de staat zoals ze waren rond 1900 of ouder. Je mag overal in en ziet hoe mensen rond die tijd geleefd hebben. Buiten lopen een soort lama's nieuwsgierig rond te huppelen. en zij worden ook op de foto gezet.
Vanmiddag voor het eerst Julia gezien op de skype. Dat was geweldig. Wij zijn nu skype opa en oma. We moeten nog even wachten voor dat we haar zelf vast kunnen houden. Maar genieten van de foto's en verhalen van Maaike en Martijn.
We zijn vandaag aangekomen in Jurien Bay en blijven hier 3 dagen. Gaan een aantal dingen doen vanuit hier en vrijdag rijden we naar Perth, dat is ongeveer nog 240 km rijden.
We wensen iedereen een Merry Christmas en heel veel gezelligheid.

• 21 December 2011 - 07:20

Miriam:

Hi hi, die witte papegaai :-) Ik probeer Julia al stiekem in haar oortje te fluisteren: O-M-A, O-P-A maar heb nog niets anders gehoord dan hmpfr, prttt, grrr :-) Die foto's zijn inderdaad geweldig, vooral met die twee gek bruine kerstmannetjes ha ha! En helemaal niet erg dat jullie er een beetje aan wennen hoor, wennen aan genieten en samen fijne dingen doen kan nooit kwaad!
    Ik denk aan jullie en geef het kleine drommeltje nog een extra oma en opa knuffel! Hoe is het met het andere zwangere meisje?
    xx

• 21 December 2011 - 07:20

Miriam:

Leuk trouwens (NOT) om in dat hoekje 30 graden te zien staan met een stralend zonnetje als het hier de 10 graden niet haalt ;-)

• 21 December 2011 - 07:23

Marianne S,:

hoi oma en opa, jullie genieten nu al als skype opa en oma maar dat is pas het begin en fijn dat je later als jullie oud zijn met het, looprekje in de hand, Julia kunt vertellen van jullie mooie reizen.
    Geniet ze nog, heel veel xxxxxx

• 21 December 2011 - 09:16

Els Simons:

Hallo J en J daar in den verre. Wat gebeurt er weer veel, en wat een schitterende reis maken jullie.
    Van harte gefeliciteerd met het grootouderschap. Heel fijne dagen, en blijf alert. Groetjes uit een zeer regenachtig Tilburg!

• 21 December 2011 - 10:03

Ineke:

Oh oh wat zijn jullie bruin.
    hele fijne kerstdagen en komen jullie nog even over op mijn verjaardag?
    xxxxxliefs Ineke

• 21 December 2011 - 10:46

\mama:

Hallo lieverts. Wat een prachtige reis maken jullie toch. Hier alles goed. Zonet de foto,s gezien van Julia.Wat een schatje zeg Miriam had ze er op gezet voor mij.Maaike (H) en ik zijn nog niat naar Amst. geweest.Het schikte nog niet.Ze moet eerst maar eens opknappen.Met Kerst zijn jullie in Perths.Eerste dag naar Nel En tweede dag S,morgens naar Maaike en s,avonds hier met de buren. dus vol genoeg. Veel plezier en dikke kus. Mama

• 21 December 2011 - 19:05

Ria:

Hallo lieve opa en oma! Nog van harte gefeliciteerd met dit heuglijke nieuws! En John, jij ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoe jong ben je geworden?
    Jullie gaan een speciale oud en nieuw tegemoet, leuk! Geniet nog even lekker verder!
    Hier in Voorst gaat alles zijn gangetje. Mijn nieuwe baan is leuk, mijn klanten doen het goed, ik val nog regelmatig in en mijn date is alweer ex. Zo, dat was even Voorster Nieuws in vogelvlucht!
    Dikke knuffel van mij en tot gauw!

• 21 December 2011 - 19:16

Marlia:

Het ziet er weer geweldig uit zeg, mooie foto's. jullie fijne kerstdagen en veel geluk in 2012
    groetjes marlia

• 21 December 2011 - 19:38

Esther En Bart:

Hoi Jeannette en John,
    Wat geweldig weer om jullie reisverhalen te horen!
    En die foto's.....! Echt genieten!
    Alvast fijne kerstdagen en een heel goed uiteinde!
    Liefs vanuit ons koude kikkerlandje

• 23 December 2011 - 07:16

Harrie En Anita:

Lieve mensen,

Fijne feestdagen en een zeer geslaagd oud/nieuwjaarswisseling. Apart zó ver weg !!
    Geniet nog lekker.

Harrie en Anita.

• 24 December 2011 - 08:12

Sjefke:

Ha die J&J,

Wat blijft het toch genieten om met jullie mee te mogen reizen...het is echt prachtig daar!
    Inmiddels aangekomen in Perth ga ik vanuit. Over aankomen gesproken, hebben jullie ook een weegschaal bij? Al dat lekkere eten..mmmm...vraag me af of dat stukje rennen af en toe wel voldoende is..haha. Hele fijne kerstdagen en alvast een heel gezond, gelukkig en liefdevol 2012 gewenst. Dikke knuffel van ons allemaal!

• 25 December 2011 - 08:57

Maaike:

Gezellige Kerstdagen in de zon!
    groeten, Ruud, Thijs, Simone en Maaike