Monkey Mia - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Monkey Mia - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Monkey Mia

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

13 December 2011 | Australië, Monkey Mia

Monkey Mia
We zijn aangekomen in Carnarvan, genoemd naar Lord Carnarvon, hij was Brit en secretaris van deze plaats en dit gebied. Carnarvon ligt aan de Gascoyne rivier en we hebben de keus uit 5 campings, incl. een camping voor alleen ouderen maar die valt natuurlijk af. Carnarvon is bekend van zijn plantages waar allerlei fruit geteeld wordt. Omdat we een stuk zuidelijker zitten zijn hier de mango;s nog lang niet rijp en de bananen zijn ook nog heel groen. In het plukseizoen kan je tours maken naar zo'n plantage. We lopen het plaatselijke buurthuis binnen waar het heel druk is en waar de laatste schooldag van de kinderen wordt gevierd met allerlei schattige optredens. Het bord bij het visitor centre belooft ons een Chrismas markt op zaterdag dus daar willen we wel eens rondkijken, geen idee hoe dat eruit ziet. Carnarvon ligt aan zee met een soort boulevard maar als we savonds een biertje willen gaan drinken lijkt de boel wel uitgestorven en belandden we in een kroeg met allemaal mannen die voor zich uit zitten staren. Het bier is lekker maar de kroeg niet voor herhaling vatbaar.
We horen nog steeds dat het buiten het seizoen is dit heeft te maken met het weer. De Australiers vinden het te warm om van alles te doen en vragen je ook elke keer hoe warm je het vindt en of het in het noorden wel uit te houden was. We zijn erg benieuwd wanneer het seizoen dan begint want de zomervakantie is begonnen en mensen gaan toch op vakantie in hun eigen land?
Tijdens onze wandeling over de 1,5 mile pier treffen we een visser die woont aan de oostkust en hier aan het vissen is omdat hij een bruiloft meegemaakt heeft hier in Carnarvon met zijn neef en een Nederlandse vrouw. Heel veel mensen hebben familie of kennissen die getrouwd zijn met Nederlanders en zo heb je altijd een praatje. Carnarvon heeft een bloeiende schapenscheerders verleden en daarom loopt er een treintje over de pier naar het einde waar vroeger de wol overgeladen werd op de schepen. De Chinamanpool een stukje buiten het centrum, kan ons wat natuurschoon wel bekoren maar na menigmaal gestoken te zijn rijden we snel naar de camping terug.
De camping heeft een toiletgebouw met radio's die je niet uit mag zetten ivm de privacy van de toeristen, hoe harder deze staat hoe verder je dus weg moet blijven.
Na de kerstmarkt op zaterdag, waar allerlei lekkere zaken worden verkocht, stekken van de Frangipani, die ik helaas niet mee kan nemen en allerlei zelfgemaakte kleding, rijden we verder met als einddoel Denham.
Denhem heeft een hollandse connectie ivm Dirk Hartog die hier in 1616 de eerst voer aan wal zette. Er is ook een Dirk Hartog eiland. Denham, Monkey Mia, Francois Peron Park maken allemaal deel uit van Shark Bay dat op de World Heritage lijst staat. en inderdaad als we de camping oprijden en we onze camper neerzetten, staan we aan zee en kijken uit over eeen schitterende baai. Onderweg naar Denham hebben we Hamelin Pool bezocht, dit is bekend van de stromatolits, (stromatolieten?). Dit is microben die 3,5 biljoen jaar geleden gevormd zijn toen er nog weinig zuurstof in de lucht zat. Ze zijn in staat om zuurstof in de lucht te brengen en groeien met 0,03 mm per jaar en als je ziet hoe groot deze rotsachtige wezens zijn dan kan je je voorstellen hoe oud deze zijn. Ze leven in de meest perfecte omstandigheden in de Hamelin pool waar het zoutgehalte 2x zo hoog is dan de Indische oceaan, vandaar dat ze zo lang hebben kunnen overleven.
Op de weg naar Denham hebben we nog een stop op Shel Beach, dit is een strand met miljoenen kleine witte schelpjes die door het regenwater hun zout verliezen dat als lijn fungeert en zo een keiharde maar lichte laag vormen. Er werden huizen van gebouwd. Het restaurant in Denham is helemaal gebouwd van uitgezaagde blokken schelpen. Er staat een bord dat je deze schelpen niet mee mag nemen maar een paar zullen ze toch niet missen. We hebben trouwens al een hele verzameling schelpen bij elkaar geraapt. Kan ze niet allemaal meenemen Marlies maar er zijn hele mooie bij.
We stoppen ook bij Eagle Bluff waar je een uitzicht hebt over de baai vanaf een klif. Je loopt hoog op de klif en ziet beneden je de haaien in het water. Als je geluk hebt ook mantle rays, dungeons en schildpadden maar die waren vandaag ergens anders.
In Denham wordt erg veel vis gevangen. Auto's rijden af en aan om hun boot in het water te laten en vol vis terug te keren. Er staan aan de boulevard 2 visschoonmaakplaatsen en tijdens een praatje met een plaatselijke Denhamnees, worden we weer vergast op een bruiloft met een Nederlander en ook het feit dat Nederlanders neerkijken op arbeiders en dat doen de Australiers niet bij hun is iedereen gelijk. We staan een tijdje toe te kijken hoe deze man zijn hele vracht vissen handig filleert en als afscheidscadeautje krijgen we 3 Breams mee om lekker op te peuzelen. Wat we ook doen op de bbq en het smaakt heerlijk, hoe vers kan iets zijn.
Denham heeft een heel mooi museum dat gehuisvest is in het visitor centre waar het hele verhaal over de Shark Bay en het verleden in beeld gebracht wordt. We zien ontzettend mooie foto;s en filmpjes en zitten zo op ons gemak dat we allebei bijna in slaap vallen.
We gaan smiddags naar het strand om lekker te relaxen lopen er op eens 8 emoes het strand op om aan de bosjes die daar staan te knagen. Het is steeds weer geweldig om al die beesten in de natuur tegen te komen.
Vandaag zijn we naar Monkey Mia gereden dat maar 28 km verder ligt. Monkey Mia is een must zoals iedereen zegt. Het is eigenlijk een resort waar je allerlei tours kunt boeken en je kunt de dolfijnen van heel dichtbij bekijken want deze worden gevoerd. En als je je heel netjes gedraagt en luistert dan mag je een visje komen geven. het is wel een beetje een toeristencircus maar het blijft mooi die dolfijnen. Eentje heeft net een jong gekregen en die zwemt over, om zijn moeder heen, koddig om te zien. We gaan zelf ook kijken of we in zee de dolfijnen tegen komen. Wel schildpadden en een slang van 2 meter. We flipperen gauw de andere kant op want hij keek ons aan en volgens ons zijn die slangen niet helemaal ongevaarlijk.
Vandaag met een catamaran de zee op gegaan om allerlei zeeleven te spotten. We hebben van alles gezien: dungongss, dat zijn zeekoeien die kunnen 3,5 m lang worden. Ze eten zeegras en komen om de 6 minuten boven om adem te halen. Ze hebben hele logge lijven met mooie koppen erop. Vliegende vissen die ahw over het water lopen in een razend snel tempo (longtom noemen ze die hier en je hoort ze eerst spetteren en dan zie je ze pas. We hebben hele scholen dolfijnen gezien, die onder de boot doorzwommen met jonkies erbij en grote schildpadden die elke keer even met hun kopjes boven water komen om even naar je te kijken en dan nog een keer om vervolgens onder te duiken. Een hamerhaai die zo'n mooie bek heeft en veel vissen. Het weer was perfect, wolken, wind en zon de twee zeilen volledig opbollend spetterend over de zee. geweldig.
vanavond zijn we nog een keer meegevaren met de catamaran, een zogenoemde sunset cruise. heerlijk, de spetters vlogen om onze oren en de zon zakte langzaam achter de bergen van Francois Peron park. Er werden wijntjes gedronken aan boord en het was een fijne afsluiting van ons verblijf in Monkey Mia, we gaan morgen weer op route en hopen aan het einde van de dag in Kalbarri te zijn met onderweg nog wat mooie stops.
Voor de lezers hebben we nog een prijsvraag. De vraag is welk beest staat op foto a ? De winnaar kan een weekje mee komen rijden we hebben nog een bedje over, vlucht wel zelf betalen haha. Oplossing geven we in het volgende verhaal.
veel plezier allemaal liefs john en jeannette Misschien vandaag een goede dag om oma en opa te worden!

• 13 December 2011 - 15:53

Maaike:

Uhmm. geen idee, wel een hele mooie foto! de rest ook.
    groetjes, Maaike

• 13 December 2011 - 16:15

San En Henry:

Dol fijn! Wij weten de oplossing. Niks zeggen, we fluisteren hem wel. Ennuh...Henry is het weekend vrij. Dus.... wat dachten jullie van koffietijd, komt dat uit?

• 13 December 2011 - 17:15

Marianne S,:

wat een geweldige natuur xxxx

• 13 December 2011 - 17:16

Marianne S,:

p.s. wat is dat toch met die OMA bloemen????

• 13 December 2011 - 17:37

Marianne Akkermans:

Hallo beide
    Wat een verhaal weer met mooie foto's.
    Smeer het ons maar weer eens in dat het warm weer is, hier somber
    nat en koud maar och we hebben de kerst sfeer.
    Natuurlijk snap je dat ik wel een gooi wil doen naar die prachtige prijs.
    In eerste instantie dacht ik dat het John was in een verkoelend pak maar
    na goed kijken ga ik voor de Australische pelikaan.
    Veel reis plezier samen.
    Lieve groet Marianne

• 13 December 2011 - 17:58

Theike:

Is het papa die net wakker is? Mooie verhalen, prachtig al die beestje. veel liefs xxxx

• 13 December 2011 - 17:58

Theike:

• 13 December 2011 - 18:44

Miriam:

Is even schrikken die vogel van zo dichtbij. En dat catamaran zeilen: JALOERS!!!

• 13 December 2011 - 20:10

Maaike:

Ik ga ook voor de Australische Pelikaan en ik kan best naast de camper slapen!

• 13 December 2011 - 21:07

Gerard En Truus:

Wij hebben zoëven naar "Frozen Planet" gekeken en daar waren pinguins in overvloed te zien.
    Die foto van jullie leek op een pinguin met een karnavalsmasker op (?)
    Of het moet zijn dat je met karnaval nog een uitzonderlijk "kostuum" aan wil hebben.
    Ga gewoon door met je mooie verhalen van de belevenissen en blijf mooie foto's maken.
    Ook van het Kerstfeest in zomertijd. Hier wordt het (waarschijnlijk) herfstig......
    Pas goed op jezelf en elkaar en geniet
    Groet uit Someren

• 13 December 2011 - 23:09

Sjefke:

Het goede antwoord is al gegeven lees ik...maak dus al geen kans meer om een weekje mee te mogen rijden..snif, snif. Weet eigelijk niet wie er nu het meeste is geschrokken toe jullie deze foto van dichtbij maakte, ik schat zo in de pelikaan..hihi. Jeetje, wat een prachtige plaatjes weer en zo samen op de catamaran, wat is dat genieten zeg! Hou vol daar, oma en opa worden gaat bijna vanzelf hoor! Blijf deze bijzondere droom beleven.......knuffel uit d'End!

• 14 December 2011 - 07:12

Henriette:

Leuk die fotoprijsvraag,en nog leuker die prijzen,helaas ik was te laat,kijk ook maar naar Frozen Planet...zit niks anders op.Mooie foto,s echt,Geneit ervan,en t gaat bijna gebeuren he..
    Bomma en Bompa,zeg ik toch goed he,op zijn Bels....jajaLiefs uit Weert.

• 14 December 2011 - 08:20

Mama:

Hallo lieverts Alweer zo,n groot verhaal, Maar goed dat je het allemaal op schrijft.Hier alles goed.Ik krijg vandaag bericht dan hoor je wel wat Mooie foto,s maar het beest zijn naam weet ik niet. Nog veel plezier en allebij een dikke kus Mama.

• 14 December 2011 - 10:47

Tonnie:

Het ziet er allemaal geweldig uit, geniet lekker verder. Ik moet jullie bedanken van ons mam voor het leuke kaartje. Hier alles goed behalve regen, wind enz. maar we warmen ons wel aan jullie verhalen en foto's. Veel plezier nog. Dikke kus van alle Bennenbroekjes xx

• 14 December 2011 - 12:22

Miriam:

He liefste opa en oma!!! Wat fijn he! Een wondertje erbij! hvj xx

• 14 December 2011 - 12:35

Ineke:

gefeliciteerd opa en oma .