Kooljaman en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Kooljaman en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Kooljaman en Broome

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

25 November 2011 | Australië, Broome

Kooljaman en Broome

Aangekomen in Broome, rijden we de volgende dag weer weg, richting het noorden. Bestemming Ardi, dit is de Aboriginal naam voor Dampier Peninsula. Een schiereiland 300lm ten noorden van Broome. De weg leidt naar Cape Leveque, op het uiterste noordelijke puntje. Je ziet onderweg bijna geen kip wel hagedissen de één nog mooier dan de andere. Helaas kan je ze niet op de foto zetten want ze zijn al verdwenen voor dat wij de auto stil hebben gezet. Sommige hebben een schitterende kraag.
Met 70 km per uur scheurt John in zijn 4WD over de weg. Op tijd remmend voor de gaten en door het rulle zand sturend. .De weg is heel erg rood, het stof ook en wij ook na een tijdje. Soms is de weg een enkel spoor en soms een vierbaans weg breed.
Op eens komt het water met bakken uit de lucht en de weg dreigt onder te lopen. Maar we rijden gewoon door en slaan even de zijopties over, vanwege de mogelijke overstromingen. We rijden door tot Kooljaman, een resort dat in het seizoen volgeboekt is en waar je van te voren moet bespreken, wij zijn daar de enige en er zijn geen excursies, genieten van de rust en de natuur.
Het resort ligt aan een schitterende baai met een west- en een ooststrand. Een strand om de sunset te bekijken en een strand om te zwemmen.
Bij zo'n resort moet je je niet zoveel voorstellen. Een receptie met wat frisdrankjes, een golfplaten gebouw met een zeer schone douche en toilet maar wel vol met allerlei kruipende, vliegende, kwakende beesten. En een schaduwplekje onder een bloeiende boabboom. De boabs bloeien nu. Maar je moet goed kijken, hier en daar een verdwaalde rode of gele bloem. De man van the school of the air dit weekend boabbomen spotten die in bloei staan, een jaarlijks terugkerend feest in Fitzroy Crossing
Op het resort mochten we onze stroomkabel aansluiten maar niet voor de airco, alleen voor de fridge en licht. Dus alle raampjes open en laat die zeewind maar komen. Het zeer witte strand lag er stil en verlaten bij. De rode rotsen op de achtergrond maken het contrast nog mooier. De stroming aan de westkant is erg sterk dus zwemmen kunnen we niet zwemmen. We zoeken schelpen en gaan terug de schaduw in. Het is net een paradijsje. Met z'n tweetjes lekker aan een blikje koel bier en een zwoel windje en alleen de vogels die herrie maken. Het wordt een warm nachtje maar de volgende morgen liggen we al voor half negen aan de oostkust in zee. Ook daar is het strand spierwit. Hier staan wat huisjes die je kunt huren met uitzicht op zee.
We rijden de volgende dag weer terug richting Broome, het is inmiddels zondag de 20e. Hier en daar eeh zijdirt road inrijdend wat nogal stuurmanskunst vergt de bestuurder. Soms hang je scheef op de weg en John zoekt steeds het beste spoor. We willen graag de verschillende Aboriginal gemeenschappen bekijken. Heel dit schiereiland bestaat uit verschillende gemeenschappen die geheel zelfstandig leven zonder overheidssubsidie. We zien mooie huizen met verandas waar ik jaloers op ben. In Beagle Bay, een plaatsje 180 km ten noorden van Broome,bezoeken we een kerkje dat helemaal versierd is met schelpen . De ramen, het altaar en alle latijnse teksten zijn gemaakt van schelpen. Een dikke slapende hond ligt onder een kerkbank, doet 1 oog open en snurkt weer rustig verder.
Alle excursies op het schiereiland zijn gestopt. Helaas want wij wilden eigenlijk zo'n gemeenschap bezoeken maar daarvoor moet je allerlei vergunningen hebben. En het is zondag dus ook hier slapen ze uit. We rijden terug over de dirtroad, slaan hier en daar af om dingen te bekijken, gooien halverwege de auto vol met diesel uit de jerrycans. We hebben deze diesel al in Katherina volgetankt Tot nu toe niet nodig gehad maar nu staan we bijna zonder. Je kunt niet overal op tijd tanken. Er stopt een auto, terwijl wij stilstaan. Ze vragen of alles oke is? Zo zie je niemand en dan staan er in eens mensen naast je die je willen helpen. Maar everything oke mate en ze rijden weer door.
Dit is een van de dingen die Australie, Australie maakt. Iedereen is op elkaar aangewezen. Het is een heftig land met hitte, overstromingen heel veel rode stof, vliegen en gevaarlijke beesten. Niemand doet er spastisch over maar elkaar helpen en je bewust zijn van die ander is een soort basisgegeven. Bij alles wat je onderneemt wordt je gevraagd te vertellen waar je heen gaat en je af te melden als je terugbent. We hebben van het verhuur bedrijf van de auto ook een gps meegekregen in geval van uiterste nood. Iedereen zal uitrukken dus gebruik het verstandig werd ons verteld anders draai je voor de kosten op, maar aarzel niet om het te gebruiken als je bijvoorbeeld door een slang gebeten wordt.
We rijden terug naar Broome naar de camping die het meest dichtbij Cable Beach ligt en we zijn van plan in Broome te blijen tot de 30e novemer. We gaan onze 4WD de 25e nov inleveren en de 29e pikken we een andere camper in Broome weer op. Er zitten inmiddels 2 sterretjes in de voorruit dus goed dat we verzekerd zijn. Broome is een leuke plaats zo te zien en ook een grotere plaat zo te zien. En ze hebben heerlijke flat white.....
Trouwens we hebben vandaag in zee gezwommen aan het beroemde strand van Cable Beach. Het strand waar je op kamelen kunt rijden. De kapster die John een clippercut geeft, vindt het maar gevaarlijk dat wij in zee zwemmen. Dit vanwege de kwallendie in deze periode aanwezig kunnen zijn, maar de strandstoelen verhuurder vond het een beetje overreact. Je krijgt trouwens bij de huur van je strandbedje en paraso,l bekertjes koud water en zonnebrandcreme gratis. Het water in de Indische oceaan is trouwens warm en de douche bovenaan het strand moet je zelf even aansluiten in een putje en dan komt er heet water uit . Wat een land he. We hebben voor het eerst in de zon gelegen, hetzij onder een parasol en met dat windje van zee is het goed te doen. Het is hier stralend blauw, groene zee, wit strand, wat een zwaar leven! Genieten dus saampjes.
Het is toegestaan om met je auto het strand op te rijden en dat wil John zeker nog gaan doen voor dat we de auto in moeten leveren.
In Broome heb je een openlucht filmtheater.(vanaf begin 1900) Elke avond worden er films gedraaid en de mevrouw van de camping had ons er al een paar keer op gewezen dat we daar naar toe moeten gaan.In een soort strandstoelen liggend met nog meer toeristen hebben we de film 'Red Dog'gezien. Ik had gelezen dat er een beroemde hond, inclusief standbeeld bestaat in west-australie en inderdaad, daar ging de film over. Onder het genot van BYO, de sterren en de wind, kijk je de film. Blijkt trouwens een waar gebeurd verhaal te zijn. De broemde hond van Dampier(plaatsje aan de kunst meer naar het zuiden), we gaan kijken als we in de buurt zijn. Het theater is in Chinatown waar hele oude huizen staan, veel bestaan uit golfplaten. We zien na Darwin ook weer eens winkeltjes en lopen ze allemaal binnen om te kijken wat er zoal te koop is.
Het valt ons op dat het leven hier veel duurder is dan thuis. De boodschappen zijn een stuk duurder. We hebben diesel getankt voor $ 1.99. Een blikje bier VB kost $ 4,50 en de dagelijkse dingen zijn ook een stuk duurder. We hebben gelezen dat dit vooral in het noorden van Australie het geval is en dit geldt voornamelijk voor de Kimberley waar wij doorheen gereden zijn. We koken elke dag . Aan de buitenkant van de camper zit de keuken en buiten koken is heerlijk. Hier op Cable Beach Caravan park is het gezellig. Er staan meerdere campers, caravans, grote bussen omgebouwd tot camper en swags. Dit zijn tentje, slaapzak en grondzeil in één, lekker makkelijk.
Woensdag gaan we Broome verder verkennen. We beginnen met een overheerlijk kopje koffie en rijden door naar het museum van Broome. Dit gaat voornamelijk over Broome als parelindustrie. Dat in eerste instantie de Aboriginals gedwongen worden naar parels te duiken en later veel Aziaten zich vestigen in Broome het over te nemen. Er is tot de 2e wereldoorlog heel veel geld omgegaan in deze wereld van de parels. Er zijn ook heel veel mensen dood gegaan, verdronken of omdat ze te vaak te diep doken. Het museum ligt aan de Roeback Bay, het strand van de stad. We rijden door naar de jetty, de pier van Broome. Op de pier staan vissers en we lopen helemaal naar het einde. Onderweg zien we van alles in het water. Eerst 4 dolfijnen die aan het spelen zijn, 2 schildpadden en net als we fimpjes willen maken duiken ze onder. En, een slang van 1,5 meter, een gele waterslang. De visser heeft beet, een babyshark. De baby wordt opgevist maar weer terug gegooid in zee, te klein.
We gaan terug naar het Wharfrestaurant en bestellen 12 oesters en een glas witte wijn, uitkijkend over de zee met een aangenaam briesje dat onder onze parasol van bladeren blaast. Dit is vakantie!
We bezoeken Gantheaume point, gelegen op het zuidwestelijke puntje van Broome. Een schitterend plekje met hele mooie rotspartijen. Er staat een heel mooi huis precies op deze plek. Hier heb je geen last van buren in ieder geval. Bij laag water komen er dinosauris voetstappen te voorschijn. Met een beetje fantasie herkennen we de afdrukken en anders hebben we vol aandacht naar andere zaken staan kijken.
Het is bijna avond en we rijden door naar Cable Beach en scheuren het strand op met 15km per uur. Alles is bij regel en wet geregeld en boetes heb je hier zo maar te pakken. Het lijkt of iedereen zich er ook aan houdt, dus....
We pakken de bubbels en staan met de wielen in de zee. De kamelen sjokken voor en achter ons langs en John maakt de mooiste plaatjes. Zonsondergang het is 23 november en wij maken dit allemaal mee. Wat een bofkonten zijn wij. (elkaar een keertje knijpen helpt )
Donderdag de 24e gaan we mee doen aan een excursie. We rijden zelf, onze laatste kans om over een dirtroad te scheuren. We gaan naar 'Willie Creek Pearl farm. Dat ls een 'naughty' kweekfarm. Dit houdt in dat er parels gekweekt worden die door de oesters op een niet normale manier worden gekweekt. Er wordt een nep korreltje zand ingebracht (zijn er nog mens die een goede baan zoeken?, 3 maanden aan 1 stuk werken 17 uur per dag op een boot, oesters zodanig behandelen a 250.000 dollar, wel even 8 jaar studeren)
Deze farm is eigenlijk voor de toeristenindustrie bedoeld. Een erg interessant verhaal over de Pinctada maxiam, een oester van max 30 cm en met een gewicht van 5 kg maakt niet alleen in 2 jaar prachtige Zuidzee parels, maar ook de schelp heeft een cm dikke laag parelsubstantie. We gaan de Willie Creek op en zien de oesters hangen met z'n 10en in een net. Elke oester wordt op om de zoveel dagen schoongebeiteld. Allerlei enge wormen proberen gaten te boren in de schelp, waardoor er rare vormen parels ontstaan met een wormbinnenkant.
Vandaag de auto gepoetst, ingecheckt in 'The Pearle of cable beach"hotel. Heerlijk stofvrij slapen 4 nachtjes. We hebben 4335km gereden met deze auto en 482, 73 liter diesel getankt. 17 verschillende campings bezocht en heel veel moois gezien.
Nu even niks, we hebben hele mooie fietsen gehuurd om de komende dagen Broome per fiets te verkennen. We halen dinsdag de andere camper op en beginnen dan aan de reis naar het zuiden.
veel liefs vanuit Broome john en jeannette

• 25 November 2011 - 13:06

Ineke:

Eindelijk weer een mailtje (hahahah) jeetje wat genieten jullie toch .
    Maar verdient hoor.
    xxxxx ineke

• 25 November 2011 - 14:33

Marianne S,:

SCHANDALIG bruin jullie 2 natuurlijk xxxx genietze xx

• 25 November 2011 - 16:46

Marianne A:

Hallo bruintjes.
    Het gaat jullie goed zo te zien en te lezen.
    Lekker slurpen met de oesters en daar hoord een goed glas wijn bij.
    Ja dat is genieten van het leven.
    Wij gaan volgende week donderdag met de auto terug naar Nederland en ons
    voorbereiden op 4 weken zuid Afrika, Namibië en Botswana en Zambia.
    Hebben er ook zin in.
    Blijf genieten hoor van het goede leven wat jullie nu hebben.
    Lieve groet

• 25 November 2011 - 18:13

Miriam:

Wat een te mooie foto's, wow! Fijn om die grote smiles op jullie gezicht te zien!
    Keniaanse knuffel

• 25 November 2011 - 19:18

Gerard En Truus:

Haast niet te geloven, maar we zijn echt getuige van een avontuur dat voor 'n vakantie moet doorgaan. Jeannette , je kan zo een baantje krijgen bij een vakantie-programma op radio of TV.!!
    Heel gedetailleerd en je staat er gekleurd of verkleurd op.
    Overigens hebben we zondag 20 nov. nog tig drankjes van John jr "gekregen".
    Hij was een van de gastheren en dames bij Hotel Centraal op ons feesje.
    Dus toch een John den Dekker in de buurt. We kwamen niets te kort , daar zorgde hij wel voor.
    groet uit Someren

• 26 November 2011 - 09:34

Maaike & Martijn:

Hi lievies,
    Wat een heerlijk lang verhaal weer! Die foto's zijn echt prachtig en wat ziet het er gaaf uit! Heerlijk die oesters...daar heb ik ook enorm zin in! En dat koud glas witte wijn in het zonnetje...nog heel even wachten! :-) Denk aan jullie en genietze! Maar dat lukt wel zo te zien en lezen! :-) vjl xxx

• 26 November 2011 - 16:46

Nanny:

Hallo,

Ja dit is toch genieten en het is nog lang niet voorbij. Die kamelen heb je daar ook nog op gezeten? Komen jullie ook nog andere toeristen tegen?
    Blijf vooral schrijven, het is een reisboek waardig, Jeannette.
    Blijf je verwonderen.

• 26 November 2011 - 21:58

Maaike:

wat ziet het er geweldig mooi uit! alleen maar genieten.
    groeten,
    Maaike

• 27 November 2011 - 06:48

Henriette:

Ik zie dat jullie op tijd naar de kerk gaan een biertje drinken en oesters eten,niet zo slecht.
    De foto s zijn echt mooi,en breng n pareltje voor me mee.Ga zo door....groetjes uit Weert.

• 27 November 2011 - 12:39

MamaH:

Hallo Bruintjes Wat een verhaal Of je er bij bent. Gister avond gesproken en gehoort dat jillie het goed maken en fijn genieten. Met mij ook goed.Straks komt Maaike en de rest, en van avond met elkaar eten. Bloemkool boontjes stoofperen en gebakken krieltjes.Kom je mee eten. Vrijdag Lien v dijk begraven zij was mijn maatje op de lagere school was drie weken ouder dan ik.Dus nu ben ik de oudste hier in Huis. Morgen ga ik met nel en aart mee naar Bennekom naar Mary Ackerman Als je oud word vallen ze om je heen weg. ben zo beniewt naar het bericht van morgen of overmorgen Ik verwacht er niets van maar toch dag lieverts fijne tijd samen DikkeKus Mama

• 29 November 2011 - 11:53

Sandria:

Hoi Luitjes,
    Wat een geweldig verslag weer. Heerrlijk om te lezen, zo reizen wij ook weer een stukje met jullie mee. Vandaag (29 november) zag ik op RTL4 een reisverslag van Floortje Dessing. Zij was op reis van Broom naar Darwin dwars door The Kimberly. Ze reed naar Fritzroy Crossing en heeft overnacht in The River Lodge daar. Ook lieten ze een stukje zien van varen over the river Fritzroy wat zeer aan te raden is volgens het programma. Van Frizroy reist zij door naar Hole Creek Ik was dus even hier vanaf de bank met jullie aan het meereizen. Wat ik ook bijzonder vond was een hele grote hut of kiosk van een meter of 5 hoog die in 2002 helemaal onder water heeft gestaan. Het kan dus spoken. O ja en radio 658 was het, geloof ik, dat helemaal door en voor aboriginals is en dus ook hun muziek laten horen.
    Geniet er nog van.

• 02 December 2011 - 09:20

Claudia:

echt in een woord fantastisch!!
    jullie maken echt een super mooie reis!!
    volgens mij gaat alles goed met jullie zoals ik kan zien!
    geniet ervan!!
    x claudia