Darngku - Reisverslag uit Derby, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Darngku - Reisverslag uit Derby, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Darngku

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

18 November 2011 | Australië, Derby

Darngku
g'day
Gefeliciteerd Maaike met je verjaardag. Fijne dag

Het heeft even geduurd maar we zijn er nu achter hoe het komt dat in de plaatsen aan de Great Northern Highway het moeilijk zoeken is naar winkels. Ze moeten er zijn volgens de plattegrond maar het lijken allemaal dezelfde panden met golfplaten op het dak en vaak ook aan de zijkant; ze hebben geen etalages. Er zijn uberhaupt geen ramen aan de voorkant en vaak lijkt het of het pand op slot is. Er hangen veel posters en andere papieren aan de buitenkant, waar van alles op aangekondigd wordt. Het gaat over de wegcondities, of wegen open zijn. vermiste personen en begrijp dan maar welke winkels bedoeld worden.
Halls Creek is ook zo'n plaats. We hadden de camping snel gevonden, want die wordt aangegeven. Maar ga je dan op zoek naar winkels moet je even beter kijken. We hebben in Halls Creek een townwalk gemaakt en dan leer je de plaats goed kennen. Het initiatief voor deze walk is genomen naar aanleiding van de viering van deze historische plaats en zijn opmerkelijke mensen. De wandeling loopt langs 9 totems waardoor jede plaats leert kennen aan de hand van quotes van Aboriginals. Deze zijn geschreven op die totems en vertellen hoe het vroeger was en hoe het nu is. Ze vertellen, welke gebouwen er zijn en welke mensen er wonen.
Dan blijkt dat er een ziekenhuis is, een grote school, een artschool, een voetbalschool, een sportschool met groot zwembad, een koffieshop, tankstation, kledingzaak en 2 supermarkten en allerlei officiele instanties.
De Great Northern Highway is tot Broome 1044 km en Broome is het eindpunt met deze 4WD. We hebben dan vanaf Kununurra 3 plaatsen bezocht en 1 roadhouse en meer plaatsen zijn er eigenlijk niet. Kununuura, Warmum(roadhouse), Fitzroy Crossing en Derby. en dan is het op. Buiten Halls Creek valt ook nog van alles te beleven. We gaan de Duncan road rijden. Dit is de dirtroad die ook naar Kununurra gaat. Aan die weg liggen allerlei leuke zaken die we gaan bekijken. Een Chinese muur met een hele leuke pool er naast. Old Halls Creek bestaat ook nog. Een beetje spooky stadje, waar de verroeste naambordjes piepen in de wind. Er is daar een hele oude begraafplaats en dat maakt het nog meer luguber.
Oud Halls Creek is verplaats omdat er een weg aangelegd werd(Great Northern Highway ) en die lag 15 km noordelijker, gevolg stad werd verplaatst, zeer tegen de zin van de bewoners.
Caroline's pool, is de volgende stop op de Duncan road . Je moet je voorstellen dat er niemand is dat we samen kunnen genieten van de stilte en de skippykeutels, die daar in overvloed liggen. Het is een beroemde zwemplek voor de bewoners uit Halls creek maar vandaag even geen kip te zien.(en dat is prettig ook)
We rijden verder over de dirtroad. Weer leuk rijden, heuvels op door water en we eindigen bij de Elvira river. Hier besluiten we na rijp beraad niet doorheen te rijden. Er staat wel een zeer aardige Australier te wachten tot wij het aandurven en hij ons komt assisteren als het mis gaat. Maar sorry mate, eventjes niet. De rivier is diep en stroomt hard en maakt bochten die we niet kunnen zien ennne ... we hebben een gehuurde camper. Wel aardig trouwens van die man. (Toeristen he!!)
De volgende dag rijden we door naar Fitzroy Crossing 1 van de 3 plaatsen aan de Great Northern Highway. Het is 280 km verder en de airco draait op volle toeren. Veel dode skippys aan de kant van de weg en weer wonderschone natuur. We stoppen niet meer om de 100 meter voor een foto, je raakt er aan gewend Haha.
Fitzroy heeft een hele mooie camping, bijna helemaal voor ons alleen. Wel een aantal van die snotapen die het toiletgebouw slopen maar er is een caretaker die woont in het toiletgebouw en hij moet er maar iets mee doen.
Fitzroy is normaal heel toeristisch, tenminste in het seizoen (EN DAT IS HET KENNELIJK NU NIET HEBBEN WE GEMERKT) maar gelukkig, Darngku is open, dit is de Geike gorge (spreek uit kikie) Tunnelcreek en Windjana gorge zijn al gesloten dus we storten ons op Darngku. Deze keer gaan we een tour boeken. We willen niets missen. Het zou kunnen, zegt de mevrouw van het Visitor Centre, dat hij niet komt opdagen maar normaal is het deze maand om 8:00 uur smorgens of om 4:00 pm 'smiddags tourtime. Oke, geen probleem we zijn toch om 6 uur al op. we rijden naar de gorge, en inderdaad daar zit de gids. Achter zijn laptop, in the middle of nowhere. Even zijn administratie bijwerken. En voor ik bloemen heb geplukt die zwaar giftig zijn of gevaarlijke stekels in mijn vel kreeg, zijn we heel prive met z'n drietjes op tour gegaan. In een bootje over de gorge, frehsies gespot, dit zijn zoetwaterkrokodillen die helemaal niet gevaarlijk zijn, tenminste als ze net gegeten hebben. Ze zijn wel veel kleiner dan hun soortgenoten de salties, eigenlijk best schattig met hun lange snuiten. De gids noemde alle 185 vogels op die voorkomen in de gorge. en slangen, mosselen en garnalen, hele grote. We kabbelen gedrieen gezellig pratend voort en we hebben de gelegenheid ten baat genomen iets te weten te komen over de Aboriginals en hoe ze leven binnen hun community.
Hij vertelt over de familieverbanden binnnen hun gemeenschap. Om een lang verhaal kort te maken, behoren alle Aborininals tot een languagegroep, daarbinnen tot een skingroep en tot een bepaald totem. . . Het is heel belangrijk dat je binnen het goed totem en de juiste skingroep je partner zoekt. Om even een vertaalslag te maken houdt dit in dat de broers van John en zijn neven allemaal zorgen hebben voor mij(jeannette) en ik blij dat er zoveel zijn. Toch eens goed aan ma vragen wie dat nu precies allemaal zijn. En..... mijn zussen en nichten hebben de zorg voor John. stel dat ik invalide wordtf, kiest John gewoon uit de schare zussen of nichten. Zo werkt dat heel logisch en zo is het al 1000-den jaren gegaan en waarom zou je dat veranderen? De gids gaf wel aan dat het aan het veranderen is en dat hij daar niet zo blij mee is. Een erge leuke tour met ook hele rare uitgesleten rotsen (360 miljoen jaar oud)waar zwaluwnestjes tegen de onderkant van de rotsen geplakt zaten en de frehsies lagen te wachten tot er een jong uit het nest kukelde.
Terug van de tour reden we naar Old Concrete crossing, dit is de oude betonnen brug over de Fitzroy, het schijnt de grootste rivier te zijn van de wereld, die afgelopen maart/april 11 mete,r in twee weken tijd, 11 meter gestegen was. De crossing stond onder water 30 cm en John is 5x heen en weer gereden. Voor de foto en de video natuurlijk haha.
Nu zijn we in Derby, de plaats in Australie met het grootste eb en vloed verschil, nl 11 meter. Er is een pier waar je uitstekend de zon in de zee ziet zakken met geweldige kleuren. Tijdens het opkomende water staan er allemaal mensen op de pier die aan het vissen zijn want dan schijnen die vissen wel te willen bijten. We hebben wel wat piepvisjes zien vangen maar die werden allemaal teruggegooid.
in Derby is van alles te doen en dat hebben we ook gedaan. Zijn eerst naar de pier gereden want nu is het water 11 meter lager en liggen de uiterwaarden bloot, een modderig zooitje waar crabben te vangen zjn. De werf is gebouwd in 1894 en sindsdien 2x opnieuw herbouwd t.b.v. eerst het goud en de wol die getransporteerd werden, later het vee en nu zink en lood vanuit de mijnen, aangevoerd met lang roadtrains. De werf had een wharfinger, een bewaker van de werf en hij woonde aan de werf. Nu is dat huis een museum, waar je alles leert over de werf, de communicatie in Derby (tv in 1983) en over de bereikbaarheid door de lucht. We zijn het spoor gevolgd van Pigeon een Aboriginal die door de politie is ingehuurd voor zijn skills over het land en de mogelijkheid om voedsel te zoeken. Ook werden deze mensen ingezet om andere Aboriginals te vinden die vee hebben gestolen en gedood. Tot het moment dat hij zijn eigen mensen moest opsporen, hij heeft toen de "witte"politieagent Richardson doodgeschoten en is gevlucht naar Windjana gorge en later zich verstopt in Tunnel Creek. Helaas is deze man opgespoord en ook doodgeschoten. Waar je ook komt hier in de Kimberley, je hoort overal zulke verhalen en er worden hele bezienswaardigheden om gebouwd. We hebben de oude gevangenis bezocht in Derby, 2 cellen onder golfplaten waar d emensen geketend zaten aan hun nek en aan de grond. Het spoor gaat verder naar de oude begraafplaats waar Richardson begraven is, (was killed by a black man)en je komt bij de hele grote prison tree. Een 14,3 m omtrek grote boabboom waar de Aboriginals spirituele krachten aan toekennen. We eindigen in het zwembad want we drijven zowat de auto uit. Hier wordt veel georganiseerd in het zwembad en jekan aan allerlei activiteiten deelnemen. Ook wordt je uitgenodigd om sportwedstrijden bij te wonen. Vanmorgen hebben we om 7:30 uur de School of the air bezocht. Errug interessant. Er wordt hier vanuit Derby met een 60-tal kinderen contact gezocht en lesgegeven. We mochten een uitzending bijwonen met kinderen van 4 jaar. Geweldig. Ze mochten een verhaal vertellen over een Stier en tekenen via internet. We hebben een rondleiding gekregen. Het ziet er allemaal erg georganiseerd uit en wordt betaald door de overheid. Ook de lesprogramma's worden gratis verstuurd en geretourneerd. Vergt erg veel zelfdicipline voor deze kinderen maar dat loopt allemaal prima. de ouders zijn elke dag erg druk met deze programma en hun kinderen. Kinderen worden ook bezocht door leraren en er zijn jaarlijks meerdere kampevenementen.
We rijden vandaag naar Broome
liefs john en jeannette

• 18 November 2011 - 06:53

Marianne S,:

hoi hoi, wat geweldig allemaal xxxxx

• 18 November 2011 - 07:59

Aart:

Wat een verhalen , blijf genieten !!!

• 18 November 2011 - 08:25

Ineke:

Jij ook gefeliciteerd met je zus(je)
    Zat al een paar dagen te wachten op nieuwe berichtjes .
    Nouja berichtjes ,het was deze keer een super lang verhaal ,heerlijk om te lezen .Zo leren wij allemaal nog eens wat van de geschiedenis van het land.Geniet en zorg goed voor elkaar .
    XXXineke

• 18 November 2011 - 10:16

Miriam:

Hebben jullie al die 185 vogels gezien? Waren er ook grote roofvogels bij? Denk aan jullie xxx

• 18 November 2011 - 11:08

Maaike & Martijn:

Hi lievies,
    Weer een heerlijk avontuur om te lezen! Jullie rijden wat af zeg! Wat een afstanden! Maar goed dat jullie af en toe heerlijk relaxen in een pool! Mooie foto's ook! Wij denken aan jullie en reizen in gedachten mee! vjl xxx

• 18 November 2011 - 13:58

Kim:

Hi.
    Wat een geweldige verhalen!! Omdat ze altijd erg
    vroeg op de site staan lees ik ze altijd in bed, met
    sesamstraat op de achtergrond (omdat Lynn en Suus
    naast me liggen). Die komen dan bij de filmpjes even kijken!!
    Veel plezier nog.
    Xxx Kim.

• 18 November 2011 - 15:21

Theike:

Wat een rust daar! Mooie diertjes en verhalen. En over die winkels; tja zoek dan moet een andere voor een paar tukooizen uggs maat 38 :P. Ik zit in de bios voor twilight 4 deel 1 met Corien. Veel groetjes van haar en mij xxxx

• 19 November 2011 - 08:31

Sjefke:

Ha die J&J,

Wat een geweldige reis is dit weer zeg, echt fantastisch...en lekker temperatuurtje he! John, wat zal dat weer wennen worden als je hier straks weer over asfalt moet gaan rijden, of gaat er een 4W off-roadmobiel aangeschaft worden..;-)). Blijf genieten met volle teugen, wees voorzichtig en lief voor elkaar. Oh ja, Jeannette, mocht er in de toekomst ooit iets met mijn broertje gebeuren......dan wil ik wel voor je zorgen hoor! Dikke knuffel van Sjefke, en natuurlijk ook van de rest.

• 20 November 2011 - 08:20

Oma Verduyn.:

Hallo lieverts Hier weer een woordje van mij.Wat een verhaal weer.Schitterend om te lezen.Gisteren even naar Belgie geweest.Alles was in orde,maar de poes heb ik niet gezien.Verder niets bijzonders.Allebij een dikke kus. Mama.

• 21 November 2011 - 19:36

Cees En Maaike :

hallo jullie reisverslag is nu ook in harstad aangekomen. wat leuk om te lezen. we zijn jaloers op jullie. cees tobt met zijn knie. de operatie 4 aug. is mislukt en moet opnieuw gedaan worden. hopelijk snel.bij ons laat de winter op zich wachten, dus skieen doen we nog niet.we wensen jullie veel plezier en kijken uit naar meer nieuws. stor klem fra cees em maaike

• 26 November 2011 - 19:58

Ria:

Hoi hoi, eindelijk de tijd gevonden om die lange spannende verhalen van jullie te lezen! Wat een reis en prachtige foto's! Geniet lekker verder, dikke knuffel!