Hangouderen - Reisverslag uit Karratha, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Hangouderen - Reisverslag uit Karratha, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Hangouderen

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

02 December 2011 | Australië, Karratha

Hangouderen
2-12-2011
Bovenstaande term is zeker op ons van toepassing. Hangen we niet op een bank in het overdekte koele winkelcentrum, hangen we onder de parasol op het strand of op een bedje bij het schitterende zwembad, hangen in Chinatown of in de kroeg the Thirsty Camel.
Wat er zoal te beleven valt als je veel hangt, je ziet andere mensen ook steeds op dezelfde plekken hangen en je ziet veel toeristen die het warm hebben en heel veel eten. Het eten is hier niet zo heel gezond. Veel burgers met friet, wel lekker Barrimundi, de plaatselijke vis die wel een meter lang kan worden of nog langer. Als je hier niet vist tel je niet mee. In de winkels kan je ook visdraad kopen opgerold om een plastic rondje waarmee je waar je maar wilt je draadje uit kan gooien. Wij gaan het ook doen, want we willen onze eigen vis vangen en opeten. Overal op campings vindt je visschoonmaak plaatsen, met daarnaast je BBQ om meteen je schoongemaakte filletje op te kunnen stoven.
We zijn nu een week in Broome, hebben fietsen gehuurd om ons te kunnen verplaatsen. Ons hotel is schitterend, bestaat uit allemaal losse units met een heel lekker groot bed en een mooie ruime badkamer met stortdouche. Je kunt complete appartementunits huren waar je kunt koken maar wij hebben lekker buiten de deur gegeten.
We hebben Broome nu wel gezien. Op de fiets alles doorkruist. Van boom naar boom met een zweetlapje in de tas voor het geval je van de fiets afstapt en alles begint te stromen. Deze zweetflapjes verkopen ze hier ook en het hotel verstrekt ze ook. Ons hotel ligt ongeveer 5 km van het centrum, en je fietst ahw op het voetpad, Dat is even wennen als je tegenliggers krijgt en je drie keer heen en weer zwiebelt omdat je toch ook op de fiets op de linkerkant elkaar passeert. Willen mensen jou voorbij fietsen blijf je dus ook links fietsen. Het voordeel van fietsen is dat je alles ruikt en de mooiste bloemen ziet die wij in Nederland en Belgie niet kennen, Hier bloeit ook alles. Een yuca ken ik van zo'n 1,5 m hoog max maar hier zijn het complete bomen met hele grote trossen bloemen. En de Frangipani, alleen het woord al, geweldig om uit te spreken, komt hier heel veel voor en ruikt als de tekkerste parfum. Jammer dat je die bloemen niet mee kan nemen. Ik heb ze wel gedroogd maar dan worden ze bruin en ze zijn spierwit aan de boom.
Het voordeel van in een hotel verblijven is het ontbijt. De eerst morgen gingen wij met grote verwachting naar het ontbijtgebeuren. John wilde eieren met spek, worstjes en bonen maar helaas we kregen; muesli, yoghurtjes, noten, melk en thee. Echt een gezondheids ontbijtje en ook de andere ochtenden hebben we genoten van de nootjes. Afgelopen dagen geskypt met de kinderen en zijn weer helemaal op de hoogte, dat is prettig. Vandaag onze parkpas op de nieuwe auto gezet. We hebben de auto al gezien. Een hitop voor 3 personen, een auto voor op de verharde wegen. Dus we kunnen ee loge ontvangen!
We gaan morgen, dinsdag dus ,de auto vroeg ophalen, uitchecken uit het hotel, boodschappen doen en naar het zuiden rijden. Er zijn de afgelopen dagen erg veel bosbranden geweest ook ten zuiden van Broome en je wordt daarvoor steeds gewaarschuwd Ik weet niet of jullie het meegekregen hebben maar er is een hele grote brand geweest bij Margaret River in het zuiden onder Perth. Dit is een brand die aangestoken is door de DEC, Department of Envirement and Conservation. Het schijnt normaal te zijn om dit te doen om grotere bosbranden te voorkomen maar dit is helemaal uit de hand gelopen en de kranten staan bol van wie nu de schuld krijgt. Veel mensen hebben hun huis verloren.
We zijn aan het einde van de dag halverweg Broome Port Hedland. We slaan rechtsaf richting 'Eighty Miles Beach' en Caravan park. Dit blijkt een dirtroad te zijn, verkeerde info gehad maar allez we doen het toch en met 20km per uur krui pen we over deze weg want met deze camper is dat helemaal verboden. Maar verder rijden als het donker wordt is met die skippys die voor je auto springen nog een gevaarlijker onderneming. Dus na een uur komen we aan op de camping. We hadden op de radio gehoord dat de scildpadden op dit strand eieren aan het leggen zijn. Dus toen het goed donker was zijn we gaan speuren. Je zag erg veel sporen, eerst dachten we nog aan tractorsporen maar na enig overleg was het wel duideijk. Deze sporen leidden naar een grote zandkuilberg, waar mevrouw schildpad haar eieren gelegd had. Of het nu gisteren of eergisteren was geweest weten we niet maar indrukwekkend was het wel. sNachts om 5 uur zijn we nog een keer gaan kijken, weer veel sporen maar helaas geen schildpadden die over het strand schuifelden.
We willen de afstand Broome, Port Hedland in 2 dagen rijden en dat is een onderdeel van de 'Warlu Way' route . Deze route vertelt veel verhalen over de Aboriginals en voert door verschillende parken waaronder het Karijini park. Wij hadden dit op het programma staan een rit van 2400 km maar na rijp beraad in het Visitor centrum van Port Hedland zien we daar vanaf. Het is boven de 40 graden in het Karijine National park en hoewel het er prachtig uit ziet op de foto's besluiten we dit niet te doen. Het aantal vliegen neemt toe en we zijn bijna geneigd ons gekochte hoofdnetje op te doen maar iets houdt ons nog tegen. Maar zodra we dit netje opzetten maken we er een foto van.
Het zijn rare vliegen, ze zitten niet op je eten maar in je neus, ogen, oren, mond en als het donker wordt zijn ze ineens verdwenen om de volgende morgen je neus en oren weer te inspecteren tijdens het opstaan.
We zijn nu in Karratha en hebben de kustweg gevolgd. Port Hedland ligt ongeveer 650 km zuidelijker dan Broome en John is gestopt om mensen te helpen met hun lekke band. Ze hadden geen goede wielsleutel en de onze paste ook niet, dus aangeboden om in te stappen en mee te rijden naar Port Hedland. Wilden ze niet, er lag een ruit uit de auto en ze wilden de auto niet achterlaten. Sukkels, met een babietje van een half jaar. We hebben telefoonnummers gevraagd en zodra we weer bereik hadden "Vincent"gebeld die niet eens verbaasd was en er meteen op af ging. Dit is dan inmiddels 150 km verder.
Port Hedland is een echte industrie stad, waar het gaat om ijzererts. We waren gewaarschuwd dat er niets te doen was maar wij vonden het een interessante stad. Er wordt hier ijzererts geladen in de boten (200 ton) en die boten zijn gigantisch. We hebben het hele proces gezien van boten verplaatsen naar de steiger waar hij steeds dieper in het water komt te liggen. Dit verplaatsen gebeurde met 4 sleepboten en wordt minitieus uitgevoerd.
Als fancy stad stelt Port Hedland niet zoveel voor maar we hebben onze ogen uitgekeken hoe groot die haven is. 's Avonds lagen we met de achterklep open te kijken naar de grote verlichte havenstad en zijn in slaap gevallen met het geluid van de treinen die vanuit Newman, het ijzererts aanvoeren Deze treinen zijn meer dan een km lang en hebben 232 open wagons gevuld met erts. (of leeg)
Na Port Hedland zijn we doorgereden naar Roebourne, een plaatsje niet meer langs de Great Northern Highway maar inmiddels zitten we op de Costal Hwy. Het visitor centre blijkt een oude gevangenis te zijn met een museuam dat de geschiedenis van de Roeboerne en de boeven in beeld brengt. Men dacht toen dat het beter was om de Aboriginals 'snachts een halsketen om te doen en ze aan de vloer vast te maken. Als ze bedenkt hoe heet her hier is dan zal dat geen pretje geweest zijn rond 1860. Roebourne, Cossack(een spookstad), Point Samson, allemaal industrie steden waar zout, gas, ijzererts biljoenen oplevert. Er zijn ook hele parken bestaande uit caravans waar de werklui door de week verblijven. Het ziet er niet zo comfortabele uit.
Point Samson ligt aan zee, een briefkaart waardig. Een dorpje waar de tuinen erg mooi ingericht zijn. Dit is eigenlijk de eerste keer dat we dit zien. Meestal staan er een paar bomen in een tuin en wat gras en dat is alles. Is ook wel begrijpelijk als je de ene helft van het jaar dagelijks moet sproeien en de andere helft water moet wegpompen, dan wordt het niet zoveel met een tuin.
Morgen gaan we naar Dampier waar ook het standbeeld staat van 'Red Dog', we zijn benieuwd. Vanmorgen stond trouwens in de krant dat deze films 8 nominaties heeft gekregen. We houden jullie op de hoogte.
veel liefs en fijne Sinterklaas, wij zijn aan het dichten voor elkaar. John en Jeannette

• 02 December 2011 - 06:18

Maaike:

Geweldig.
    ik wil ook wel zo'n uitzicht als ik in bed lig....
    groeten, Maaike

• 02 December 2011 - 08:41

Maaike & Martijn:

Hi lievies,
    Wat een heerlijk lang verhaal weer! En wat een mooie foto's, vooral die waar je die zeester in zag! En wat een vliegjes...pfff....Leuk dat jullie ook sinterklaas vieren en voor elkaar aan het dichten zijn! Ga vandaag ook eens met dichten beginnen! :-) Ben benieuwd wanneer jullie je eerste visje vangen...is ook echt iets voor Martijn! :-) vjl xxx

• 02 December 2011 - 08:41

Tiny En Tonny:

Hoi Hoi
    Wat een leuke verslagen wij genieten elke keer weer.
    Zo leren wij dat land ook nog eens kennen van de andere kant.
    Ga zo door dan genieten wij met jullie mee.
    Wij gaan ons voorbereiden op de komst van de Sint.
    Geniet en tot het volgende verslag.
    Groetjes Tiny en Tonny

• 02 December 2011 - 09:47

Miriam:

Hoei wat een vliegen, word je al gillend gek John :-). Hebben ze daar ook grote spinnen en kruipbeesten? Heb net weer twee kanjers van mijn slaapkamer verwijderd :-). Mooi die foto van de twee stoere fietsers, jullie zien er zo happy uit, fijn hoor! Wel voorzichtig met die bosbranden, niet illegaal fikkies stoken!
    Denk aan jullie, live your dreams!
    xx

• 02 December 2011 - 15:19

Mama:

hallo even reageren goed zo lekker op je gemakdoen.prachtig hoor Hier alles goed Je snap wel waar ik mee bezig ben In gedachten vast alles inrichten.Maar dat duurt nog wel even. Eerst maar rustig kerst vieren Nog steeds mooi weer. Dag hoor Dikke knuffel allebij. Mama.

• 02 December 2011 - 19:08

Marianne S,:

xxxxxxx

• 03 December 2011 - 00:28

Tonnie Bennenbroek:

Hey broer en skonzus
    Zo te lezen en volgens de foto's gaat het heel goed met jullie, gelukkig. Wat een ander uitzicht hebben wij 's morgens vanuit onze "achterklep"....... En dat spoor van die schildpad, onvoorstelbaar. Die vieze vliegjes hoef je niet mee te brengen, de mooie bloemen wel. Hier is alles goed, het groeit en bloeit .... en eet, en drinkt en ......van alles!! Kortom alles gaat zijn gangetje.. Geniet nog van alles wat op jullie pad komt. Liefs van ons allemaal xxx

• 03 December 2011 - 11:20

Ineke:

Komen die vliegjes overal???????????
    Veel plezier en zorg goed voor elkaar.
    xxxxxxxineke

• 03 December 2011 - 13:14

Hennie:

top /leuk geschreven /ik volg /groet hennie van malsen

• 03 December 2011 - 14:26

Jos En Mien:

Wij zijn er weer even voor gaan zitten en vinden het iedere keer weer leuk om jullie verslag te lezen. Bedankt voor het kaartje met mijn verjaardag, wat attent om ook dat nog geregeld te hebben voor je gaat vertrekken. Geniet verder van elke dag die komen gaat .
    Groetjes Jos en Mien

• 04 December 2011 - 14:19

Sjefke:

Hey die J&J,

Zoals jullie weten ben ik niet zo'n fietser maar met zoveel moois om je heen wil ik zelfs nog wel een rondje maken. Wat een prachtige plaatjes ...stelletje bofkonten, heel mooi. Deze camper ziet er trouwens ook goed uit...zou wel een beetje op de verharde weg blijve nu..:-))

Blijf van die geweldige verslagen schrijven, is genieten van hieruit!
    Hele fijne sinterklaas, wij eten ons hier verder vol aan speculaas en marsepein.

Dikke knuffel van Sjefke en de rest van de family!

• 04 December 2011 - 16:54

Gerard En Truus:

Als we jullie verhaal lezen hebben we "surprise" genoeg op deze pakjesavond.
    Daar hoeft geen Sint of Piet aan te pas te komen, maar John en Jenannette is voldoende.
    Alleen die vliegjes, die zijn toch niet van Marsapein ? Laat die maar daar.
    In de zomer krijg je er hier weer last van. Maar dat is niets
    vergeleken met die mooie rug van Jeannette.'t Zijn toch geen "zwarte sproetels" ?
    Afijn, genoeg daar over. Wij blijven graag volgen wat jullie allemaal beleven.
    Het ga jullie goe ! en blijf foto's maken.
    De hartelijke groeten uit Someren. G en T.

• 06 December 2011 - 16:25

Theike:

Ik wil ook schildpadden zien en mooie bloemen en fietsen en vis bakken! Jaloers