Off the road - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Off the road - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Off the road

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

06 November 2011 | Australië, Sydney

hoi hoi 6 nov 2012
Bijgekomen van het ramptoerisme zijn we nog 1 nacht in Jabiru gebleven. Ze hebben daar in the middle of nowhere een ontzettende lekkere broodjesbakker en de volgende morgen hebben we 4 broodjes voor onderweg gehaald. We hebben een soort koelkast vriezertje, zolang we stroom hebben hebben we koude dranken, onderweg kan deze koelen op 12V maar dan wel minder intensief. We realiseren ons wat een luxe een airco is in de auto en laten deze ook snachts aan staan. Verder leef je helemaal buiten, ook onze keuken hangt ahw aan de buitenkant. We kunnen van alles aan de buitenkant van de auto openmaken. We hebben 2 jerrycans met ieder 20 L water, deze kan je bijvullen mits er drinkwater beschikbaar is en dat is lang niet overal. We hebben dus die keuken en we hebben 2 jerryycans die gevuld kunnen worden met extra diesel. (zijn gevuld voor Gibb river road)Verder nog een aantal soort kastjes waar bijvoorbeeld een opblaasbare krik in zit en waar je schoenen of iets dergelijks in kan doen. We hebben slaapzakken gekregen maar nog niet gebruikt en gereedschap en een schepje, voor gebruik onderweg want als je moet poepen mag je niks boven de grond laten liggen.
Binnen kunnen we ook nog koken maar dat is echt veel te heet dus als het regent eten niet warm. Er zijn campings met een keuken maar tot nu toe nog niet veel kunnen spotten. In de binnenlanden eten mensen veel bij Roadhouses of gebruiken ze de barbie
Vanuit Jabiru zijn we naar Yellow water gereden. Maar buigen eerst af naar Noulangie Rock, zeker de moeite waard. Een walk naar een oude Aboriginal verblijfplaats met schitterende grottekeningen. Ons valt het op dat het steeds erg rustig is bij de bezienswaardigheden. Er is soms een 4WD bus met een bosje mensen maar meestal zijn we of alleen of met een paar anderen. Nog een een klim naar Gun-warddehwardde en we rijden verder naar de volgende "Gagudju Lodge", klinkt chique he?
's Miriam bellen want zij vertrekt naar Kenia, het net of ze naast ons staat.
De volgende morgen vertekken we naar de Jim Jim Falls. Dit is onze eerste keer dat we over een dirt road gaan rijden. Spannend , maar het gaat helemaal prima. Eerst 45 km over een gravelweg die flink veel ribbels heeft. Je moet even het ritme pakken en je spoor zoeken maar we hobbelen lekker. Na 45 km verandert de weg. Eerst was het een ruime 2-baans weg nu wordt het een smal weggetje waar ook nog tegenliggers kunnen komen maar waar geen ruimte voor is. Er is veel los zand, lekker slippen John en water waar we doorheen rijden op ons gemakje. John geniet ervan en de auto lijkt er inderdaad voor gebouwd. We maken bochten, heuvels op en af en eindigen op een parkeerplaats waar auto;s staan die veel groter zijn dan die van ons. Dus......
En dan naar de waterval maar dan begint het echte werk. We klauteren van rotsblok naar rotsblok en na 3 kwartier bereiken we een schitterend meertje onderaan de waterval. Nu ja, waterval. We waren al gewaarschuwd dat het nu, aan het einde van de Dry met het water vallen van de watervallen wel tegen zou vallen. 2 straaltjes van wel 100 m hoogte geven een nevel waar we samen naar toe gezwommen zijn en onder gaan staan. Weet je nog Marianne dat wij dat ook gedaan hebben?
Er zwommen grote vissen maar die waren niet te pakken, jammer dus geen vis op de bbq. Onze weg terug ging weer op dezelfde manier en een goede proef voor straks op de Gibb river road.
We zijn doorgereden naar Pine Creek, dus het Kakadu park verlaten. We moeten keuzes maken en we huren deze auto 28 dagen dus we gaan verder. Pine creek is een mijnstadje ontstaan rond 1825 er werd goud gevonden. Er zijn een aantal mijnen gesloten maar met nieuwe technieken wordt er nu toch weer naar goud, uranium ed gezocht.
Ze noemen Pine creek een stad en heel verspreid zie je wat huizen liggen. De camping "" The lazy lizzard" heeft savonds een gezellige volle kroeg met een hoop lol. Er zijn hele mooie ara's of papagaaien op de camping die enorm veel krijsen en zich tegoed doen aan de mango's. Het is nu mangotijd en je kunt die vruchten voor een habbekrats overal kopen. In Broome straks schijnt het mangofeest aan de gang te zijn als wij daar straks zijn, we zijn benieuwd.
We zijn nu in Katherine, een grotere stad, 90 km ten zuiden van Pine Creek, op de Stuart Highway, de weg van Darwin naar Alice Springs. Niet veel verkeer maar toch hier en daar een auto of een roadtrain. De caravans die langskomen hebben allemaal een uitschuifbaar dak dus zijn veel minder hoog achter de auto's. Katherine is een stadje waar de beroemde Ghan trein stopt en we zien heel veel Aboriginals in de stad. Veel meer dan ergens anders. Heel veel kinderen ook en het valt ons op dat ze zich mengen tussen de niet Aboriginals en dat je ook veel auto's ziet met wel en niet Aboriginals erin. Dat was anders toen wij in Alice Srpings waren de vorige keer. Toen waren het duidelijk gescheiden groepen. Mooi om te zien dat dit anders is. Hier in het noorden zijn er veel gebieden waar je geen alcohol mag drinken of bij je mag hebben en waar je dus ook niks kan kopen tenzij er ergens op een camping iets te krijgen is. Afzien dus.
Vandaag zaterdag 5 november door een onweersbui gewekt, een stortbui om 7:00 Am, in de krant staat dan een local shower, daarna zijn we naar de Katherine Gorge gereden. En hebben 4 uur samen in 1 kano gepeddeld. Geweldig, er zijn 13 gorges achter elkaar en je kunt ook een overnachttrip maken om er meerdere te bevaren. Wij hebben de eerste 2 bevaren en lekker gezwommen tussendoor. Je ziet aan de kant krokodillenvallen staan hier wordt krokodil management uitgeoefend. Geeft toch een beetje eng idee dat je niet aan mag leggen aan de kant op hele mooie strandjes omdat daar krokodillen aan het broeden zijn, Volgens ons willen ze gewoon niet dat er mensen aan de oever komen. bij het wegvaren werd gezegd: "Gewoon die beesten met rust laten laten ze jou ook met rust"Er zijn veel walks die meerdere dagen in beslag nemen. Wij wagen ons nog niet aan die tochten ivm de warmte. Doen we straks in het westen.
Vanavond op dezelfde tijd als gisteren 7:00 pm sharp kwamen er honderden vliegende honden over. John heeft geprobeerd ze te filmen. Ze zijn 30cm groot en als ze vliegen hebben ze een breedte van wel 50cm breed(grote maat vleersmuizen). Ze maken een heel hoog sonor geluid, het is net of de lucht trilt. Deze avond zaten we lekker nog buiten te kaarten kwam er een nieuwsgierige possum langs die de boom invluchtte. Dit beest is ongeveer 30 cm groot en werd aangevallen door vliegende honden.
We staan vandaag met wel 25 auto's op de camping, vannacht door een stellejte Franse onverlaten tot 3 uur uit de slaap gehouden. we werden bij de receptie ondervraagd over hde trubbels en de Franse jeugd mag blijven maar moet zich wel gedragen.
we komen veel te veel tijd te kort. We hebben een beetje een planning moeten maken om op tijd straks in Broome te zijn en ook nog naar het Noorden Cape Leveque te kunnen rijden.
Dus morgen zondag vertrekken we uit Katherine en gaan op de Victoria hwy richting Kununurra waar we een aantal dagen blijven en als het weer het toe laat en Apollo geeft ons fiat gaan we de Gibb river road op. Daar kijken we erg naar uit. De weg is 689 km lang alleen dirtroad met crossings door rivieren. We hebben ze niet geteld het zijn er veel maar we berichten erover straks.
Even voor de technici onder ons: camper is een Toyota Hilux, 3.0 D -4D Sr.
De cabine kan een meter water hebben met snorkel uiteraard maar het leefgedeelte is niet waterdicht dus beperken we ons tot een rivier met hoogte van 50cm.
We zitten nu 700 km verder en in West-Australie in Kununurra op een camping. Ïvanhoe Village Caravan Resort en hebben net 1,5 uur tijd terug gekregen het is dus nu 7 uur tijdsverschil.
veel liefs en fijne zondag van j en j

• 06 November 2011 - 09:29

Aart & Nel:

Wat een verhalen !!!
    Leuk om zo ,, mee te reizen ,,.
    Mooie verslagen en foto`s .
    Blijf genieten en hou de glimmende kant boven .
    Aart

• 06 November 2011 - 11:52

Marianne S,:

Hoi J J,

met de filmpjes reizen we nog meer met jullie mee geweldig xxxx

• 06 November 2011 - 11:58

Ineke:

hoi saampies

Als ik mijn ogen dichtdoe zit ik ook in de kano .
    Toch heel erg leuk zus(je) hoe je schrijft.
    Enne kerst zien wij nog wel!!!!!!!!!!!
    liefs

• 06 November 2011 - 12:01

Nel:

hoi, wat leuk die filmpjes,of je achter in de kano zit.en dat geluid van het water...
    moeten jullie elke keer een wifiuur kopen of is het vaak gratis op campings?ben benieuwd hoevaak je kan schrijven vanuit de gibb river road.hier alles goed,hebben gisteren nog op een terrasje in den bosch gezeten.leuk he dat vele contact,aart kijkt ook al elke dag!!!tot mails xxx

• 06 November 2011 - 12:56

Maaike&Martijn:

Hi lievies,
    Wat een heerlijk lang verhaal op de zondagochtend! Klinkt allemaal heel avontuurlijk en de foto's zien er schitterend uit! leuk om te zien en mee te lezen met jullie reis! Ik wil ook naar het mango-feest!!! Kunnen jullie niet wat mango's opsturen?! :-) Genietze samen!
    vjl xxx

• 06 November 2011 - 19:57

Rosemarie En Frans:

Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen. Herinneringen komen bij ons weer boven. Op naar de prachtige Gibb River Road. John, sterke drank haal je gewoon bij de slijterij, wel eerst legitimeren. Proost en veel avontuur.

• 06 November 2011 - 22:45

Gerard En Truus:

Zorg dat je "boven water blijft".
    Zoals we gewend zijn : een uitgebreide reportage of moeten we uitgaan van een rapportage.
    Hoe dan ook het is mooi om jullie op deze manier te volgen.
    Wij leggen er hier de pannen op, het is bijna middernacht.
    groetjes G en T

• 07 November 2011 - 09:53

Jos En Mien:

Hallo john en jeannette.

We zijn er weer eens even voor gaan zitten om het mooie verhaal te lezen. Jeannette je schtijft geweldig. We hopen dat het een mooie tocht wordt over de Gibb river road en dat jullie het redelijk droog houden. We kijken uit naar het volgende verhaal . Proficiat nog als a.s opa en oma .

Groetjes Jos en Mien

• 07 November 2011 - 11:05

Òma Verduyn:

Hallo jeannet en john` wAt een goed verhaal weer.leuk jullie zo te volgen. Met mij zoals gewoonlijk goed. Morgen, dinsdag ga ik naar de Achterhoek.Vandaag is Jory jarig, dus morgen met cadeautjes er naar toe Allebij een dikke knuffel en tot de volgende keer. Oma.

• 07 November 2011 - 16:14

Haske:

Heel leuk allemaal!! Geniet ervan!
    Kus Haske en Steven

• 07 November 2011 - 16:47

Theike:

Mooi Mooi Mooi! Ben jaloers

• 07 November 2011 - 21:51

Third J(aap):

Hi double J,

Even een reaktie vanuit ' das wunderschöne Deutschland' (zijn jullie daar al eens geweest?)

Ineke vertelde al dat ' First J' alles zo weet te beschrijven dat het lijkt of je het Real time and Live meemaakt....! Dus ik natuurlijk gelijk gevraagd naar de website. En....inderdaad ook ik beleef het bijna 'Live' mee, dus doorgaan met die reisverslagen/foto's en video's, want dat bespaard me mooi een 'Australian Discovery' ! Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben stinkend jaloers op wat jullie zoal kunnen ondernemen, het zet een mens aan het denken...(What is live about) lekker genieten en weg van de Euro-crisis zorgen die ons in de ban houden. Bij het lezen van jullie reisverslagen is ons leventje een uitgezakte boel. Ik zal jullie op z'n Belgisch gezegd 'Verschonen' wat ons zoal ' beschäftigt (maar dat is Duits dus) want dan moet ik gaan uitwijden over hoe hard ik afgelopen 2 weken heb gebuffeld om ons terasje van 17M2 achter in de tuin aan te leggen, wat overigens super geworden is. (Ineke, graag even een bevestiging!)

J&J, de vliegende honden en krokodillen even daar gelaten (laag aaibaarheids gehalte en ook weinig geschikt voor de BBQ), ook al enige kangaroos en struisvogels tegengekomen (aaibaarheid weet ik niet, maar de biefstukjes zijn toch zalig...of?) En visual natuurlijk de Koala, Vogelbekdier en de Dingo.

Met een 3.0/D moet John toch in staat zijn dat ding overal door heen te trekken (4W, met h/l gearing?) ach ja, met die Fransen dat maken wij hier in EU dagelijks mee, een hoop kabaal en weinig wol. Zoals de duitsers zeggen 'Einfach ignorieren'.

Maar goed, het is inmiddels 22:38 hier en ik moet nog mijn 'Abendessen' maken (helaas een simpele sandwich) maar dat geeft toch even aan wat wij (of jullie, hoewel ik me dat NIET kan voorstellen) zoal moeten missen !!

Ik blijf jullie volgen, en kijk uit naar het volgende verslag. Geniet er van J&J !!!

Jaap

• 08 November 2011 - 15:31

Elise:

Hee John en Jeanette!

Ohh, wat ben ik/zijn wij jaloers! Wat mooi allemaal daar!
    Leuk om mee te lezen, jullie schrijven ook heel erg leuk!
    Mijn tentamens zitten er weer op dus weer op naar het fijne studentenleventje!
    veel plezier nog daar en hou ons op de hoogte! :-)

Haha; gekke vader trouwens ook hierboven. oh oh oh!

Liefs van Elise en Stephan.