Heli Hike - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Heli Hike - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Heli Hike

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

29 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hoi, daar zijn we weer snel maar we hebben zo iets cools meegemaakt en dat willen we jullie even vertellen.
We zijn nadat we gemaild hebben de vorige keer vanuit Greymouth lekker gaan relaxen. De camping lag aan het strand en we hebben hele mooie stenen gevonden. Helaas kunnen we die niet allemaal meenemen ivm het gewicht terug.

De volgende dag maandag zijn we door gereden naar Franz Josef een klein plaatsje 180 km verder dat een beetje als wintersportplaats wil overkomen.
Onderweg nog een paar mooie foto's gemaakt van de waitangitao rivier die echt zo lichtblauw is. Die rode bloemen staan overal langs de weg op het zuidereiland.
Aangekomen op de camping hebben we een Heli-Hike geboekt voor de volgende dag en dat was dus vandaag.
gisteren zijn we vervolgens naar "De Tong" van de Franz josef gletsjer gelopen en zijn illegaal tot heel dichtbij de gletsjer gekomen. Het is heel indrukwekkend ook het smeltwater in een snelstromende rivier naar beneden te zien komen.
gisterenavond in onze campingkeuken weer heerlijk gekookt. We koken bijna nooit bij de camper omdat de keukens zo mooi en lekker koken.
Vanmorgen moesten we eerst inchecken in de office van de Heli-Hike, lange broek gekregen, speciale schoenen, een jas, handsschoenen en een muts en we werden gewogen ivm de gewichtsverdeling van de heli's
En toen, zijn we heel cool met de heli naar boven gevlogen met nog 3 andere wandelaars. Het was zo leuk en we hadden schitterend uitzicht op de gletsjer. Het duurde veel te kort. We vlogen dicht langs de berg omhoog en dan over de gletsjer naar beneden waar we onder het wolkendek werden afgezet op de gletsjer.
Met een gids hebben we toen 3 uur rondgelopen en geklommen, nadat we speciale ijzers ondergebonden hadden zodat je niet wegglijdt. Het ijs is 200m dik en je hoort het soms onheilspellend kraken.
De gidsen houden daar toch wel rekening mee, ze kappen ook paadjes als het heel steil wordt en brengen je naar de mooie icecaves.
Je ziet op de foto's wel hoe mooi het daar is. Na 3 uur word je weer opgehaald met de heli en ga je steil naar beneden en dat is ook heel cool. Het weer boven was bewolkt en best wel fris. We hadden een fleece aan en dat was wel nodig onder de jas.
Nu beneden schijnt de zon en gaan we terug naar de camping. Morgen weer verder en dan willen ook de Fox Glacier gaan bekijken.
dikke kussen van ons John en jeannette

• 29 Januari 2008 - 06:50

HenM:

Hoi JJ,

smeer het er maar in, wij hier in het natte Holland. Dat jullie in de wolken waren dat wisten we eigelijk wel. Geweldig JJ neem elke gelegenheid aan om alles te doen en te zien wat je kunt.
    Geniet ze nog,

groetjes HenM

• 29 Januari 2008 - 07:20

Miriam:

Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig naar die foto's! Wow, een helitocht!! Ik wil ook!!
    kux M

• 29 Januari 2008 - 07:48

Ron En Ina:

Is John toch niet naar beneden gevallen zoals je gedroomd had. Cool he op die gletsjer

• 29 Januari 2008 - 08:26

Maaike:

He lievies,
    Wat een cool en stoer verhaal! KLinkt echt heel gaaf! En ben echt super benieuwd naar de foto's! Hier gaat het goed, lekker weekend gehad en gisteravond heerlijk met Miriam naar de sauna geweest! Daarna heerlijk geslapen! Dit weekend eindelijke weer eens naar de kapper en zaterdag de verjaardag van Sophie met allemaal meisjes! Ik denk aan jullie!Genietze daar en binnenkort ga ik jullie heel lang knuffelen! ;-)
    xxx

• 29 Januari 2008 - 09:44

Ineke:

Vond je het niet eng jeannette in de heli??
    Jullie zullen bij terugkomst wel even moeten wennen aan het weer hier in holland.Koud ,nat en elke dag een fleece onder je jas.
    Geniet van de zon en nog heel veel mooie avonturen.
    Kus Ineke

• 29 Januari 2008 - 10:45

Mrianne:

Ja,ja mijn jaloersheid groet weer flink door het lezen van dit verhaal.
    In een heli is echt een kick, ik heb eens door een kloof geschuurd met zo'n ding. Jullie hebben in deze lange vakantie vast wel eens nagedacht hoe je vaak, veel en lang op vakantie kunt, is dat zo en is er iets uitgekomen dan wil ik dat ook wel weten, IK WIL OOK ERG LANG WEG.
    Jeannnette even iets ernstigs ik was met de bereikba....... bezig, nee ik durf het niet te zeggen maar het gaat korten dus haal er alles uit, doe de gekste dingen en blijf me maar lang jaloers maken hoor.
    GENIET ER GOED VAN
    lieve groet Marianne

• 29 Januari 2008 - 10:54

Gerard En Truus:

Wat raar eigenlijk dat het hier vandaag nog 17.00 uur moet worden en aan de andere kant van de 'bol' heb je dat al gehad.Wat jullie in 3 maanden meemaken doen anderen hun hele leven over. Wat een geweldige belevenis en een uitzonderlijke ervaring.
    Ga nog maar even door, wij bewonderen jullie voor durf en lef.Dat is de jeugd !! groetjes en blijf alert.

• 29 Januari 2008 - 11:39

Maaike:

wat een schitterende foto's.erg leuk met die heli zeg !!
    groeten, Maaike

• 29 Januari 2008 - 13:32

Nel:

wat een geweldig avontuur,jullie boffen maar ,en zon en sneeuw en ijs en wij alleen maar regen. het zijn weer prachtige fotos
    kus aart en nel
    p.s. nog steeds wachtende....

• 29 Januari 2008 - 14:41

Mike En Wilma:

Wat een mooie belevenis
    Ziet er wel erg koud uit,tussen al dat ijs,is natuurlijk ook super glad.Gaaf hè vliegen in een heli,kun je alles mooi van een afstandje bekijken.Nou John en Jeannette geniet er nog lekker van en tot horens.Heel veel lieve groetjes xxx Mike Wilma en kinders

• 29 Januari 2008 - 17:00

Rhea:

Die kleur van dat ijs is erg apart. Voor zolang als het er nog is..... dus geniet ervan!

• 29 Januari 2008 - 17:14

Liesje:

hé, dat ziet er echt super COOL uit zeg! Echt uniek om zo iets te gaan doen, geniet ze!

xx

• 29 Januari 2008 - 21:58

Ad Verhoeven:

Beetje ijzig gezicht trekken jullie wel daar op die gletsjer. Supermooie blauwe kleur trouwens, dat ijspakket.
    Geniet er nog van, wij werken hier wel verder (als we tenminste niet staken/actie voeren voor een betere c.a.o.).
    De minister wil nog geen kant op en er wordt nu een bemiddelaar aangesteld. Afwachten maar.

groeten
    Ad

• 29 Januari 2008 - 23:07

De Bennenbroekjes:

Goede morgen luitjes. Wij gaan bijna naar bed en voor jullie is de volgende dag al lang en breed aangebroken, raar.... Wat een prachtige foto's en wat een belevenis, grandioos. Dit zouden wij nu ook wel eens willen doen maar dan in Zummeren of in de buurt ...... Vertel ons er straks alles maar over en wij kijken uit naar heeeeel veel mooie foto's en verhalen. Geniet lekker verder. Dikke kus van ons Mam en ons allemaal xxxxxxxx

• 31 Januari 2008 - 04:54

Miriam:

Je hebt niets teveel gezegd mam, wat een mooie foto's!! Ook wel een beetje creepy zo'n gletsjerwalk en in die ice-cave, stel je voor dat die smelt met al dat warme weer ;-) Die heli-tocht ziet er een beetje uit zoals in die film van het imax waar je over de bergen van Madagascar vliegt; mooie scherpe foto, voel 't al bijna in mijn buik ;-)

Dit is het laatste nieuws over de politiie-acties:
    28 januari 2008
    Minister wil bemiddelaar
    Politie in actie , Homepage Vakcentrale

Vanavond stond de afronding van de verkennende fase op het programma. De partijen kwamen er niet uit. De minister heeft besloten om een bemiddelaar aan te stellen.

De politiebonden en de minister zijn al vanaf september aan het onderhandelen over een nieuwe CAO voor de sector politie. Na de verschillende acties, hebben wij de afgelopen week gebruikt om te bekijken welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een CAO. De inzet van de ACP is duidelijk: 200 euro netto meer inkomen voor iedereen die bij de politie werkt. Een eis, daar zijn wij het allemaal wel over eens, die rechtvaardig is!

De minister denkt hier anders over. Tijdens de verkenning bleek vooral geld een struikelblok. De minister zal een bemiddelaar zoeken die op voldoende vertrouwen van beide partijen kan rekenen. De ACP heeft zich ten aanzien van het aanstellen van een bemiddelaar terughoudend opgesteld. De minister is opdrachtgever in de bemiddelingspoging. Een goede financiële waardering voor en perspectief in het politievak is wat de ACP betreft absoluut noodzakelijk. Binnen veertien dagen moet de bemiddelaar met een advies komen, bonden verbinden zich niet op voorhand aan de uitkomst van de bemiddeling.

Vanavond zullen wij ons beraden op onze vervolgstappen. Eén van de gespreksonderwerpen is uiteraard de komende acties.

Politie staakt ondanks bod Ter Horst
    De politie gaat gewoon door met haar acties voor een betere cao, ondanks de tegemoetkoming van minister Ter Horst.

Ter Horst, minister van Binnenlandse Zaken, verhoogde haar cao-bod met een half procent, naar minstens 6,25 procent. Agenten die op straat werken en aan de bovenkant van hun loonschaal zitten krijgen een verhoging van 9,25 procent tot april 2010. Het gaat daarbij om zestienduizend agenten. De overige vijftienduizend agenten op straat kunnen later dezelfde verhoging tegemoet zien. Ook bood Ter Horst de agenten een eenmalige bonus van 300 euro in maart.

Geen onderhandeling
    ACP-voorzitter Gerrit van der Kamp is niet enthousiast over dat bod. De kans is klein dat de bonden op basis hiervan teruggaan naar de onderhandelingstafel. 'De minister beweegt niet of nauwelijks' , aldus van der Kamp.

Acties
    En dus wordt er actie gevoerd bij de korpsen Rotterdam-Rijnmond en Brabant- Zuidoost. De agenten leggen daar enkele uren het werk neer. De noodhulp blijft wel actief.

• 10 Februari 2008 - 11:32

Henriette:

Kunnen jullie al dat moois nog wel aan,kan het er nog wel bij bij al die andere mooie ervaringen!Maar het zit er bijna op,dus dubbel genieten!Toch thuis in je eigen stek is het ook weer fijn dus we wensen jullie alvast een behouden terugreis.Groetjes van ons allemaal uit Weert....