Zuidereiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

27 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Hallo allemaal,
Donderdag 24 jan zijn we dus overgevaren naar Picton met de Interislander, een schitterende tocht. Het was zonnig weer en we zaten dus op het zonnedek en hebben de hele tocht buiten kunnen zitten.
Je vaart de haven uit en komt dan in de Cook Strait waar de Tasman zee samen komt met de Grote Oceaan, waar het behoorlijk kan spoken. Vandaag dus niet.
Als je in de buurt komt van het Zuidereiland krijg je eerst de Marlborough Sounds, je vaart door fjorden, eilandjes en ziet hier en daar een huisje staan op zo'n eilandje, je zult de suiker zijn vergeten!!
Vlakbij Picton vaar je de Charlotte Sounds in ook allemaal eilandjes.
Aangekomen zijn we een stukje omgereden, want hier in NZ is de bewegwijzering niet zo goed als in Nederland. Meestal zeg je: "ja daar hadden we rechtsaf moeten slaan". Maar we reden naar het Abel Tasmanpark in het noord-westen. Om in dit park te kunnen lopen en overnachten heb je een permit nodig maar wij stonden aan de rand van het park op een camping.
De volgende dag zijn we met de traktor/watertaxi het park ingegaan. Er waren verschillende mogelijkheden en activiteiten te ondernemen en wij kozen voor een drop off aan een bounty standje (AbelTasman Cove) en een walk van 5 uur door het park terug naar de camping.
Je kon ook kayakken of alleen varen langs allerlei mooie baaitjes.
Terug op de camping hebben we onze moeie voetjes onder tafel geschoven van het waterfront cafe, waar we een heerlijke Abel Tasmanplate hebben verorberd.
De volgende dag was een kayaktocht gepland maar het kwam met (druppels) uit de hemel dus we besloten verder te reizen.
We gingen richting westkust verder naar het zuiden. Ons doel was Greymouth met onderweg nog een aantal leuke stops.
eerst zijn we gestopt bij de Buller Gorge een rivier die langs de 6 loopt waar wij de hele tijd op gereden hebben.
Een swingbrug over het water diep beneden ons was wel cool. We waren samen met een stel uit Oudenbosch die we al een aantal keren onderweg gezien en gesproken hadden. Met z'n viertjes rondgelopen en naar goud gezocht en de duo kabelbaan terug genomen.
Weer verder gereden en dit keer gestopt bij Cape Foulwind waar de zeehonden in grote getalen in de zon lagen te snurken of ruzie aan het maken waren. Er waren een aantel jongen maar die waren al een stuk gegroeid sinds ze in november geboren waren.
Het was een schitterende kust daar heel mooi weer en een azuurblauwe zee.
We hebben voor het eerst de Weka gezien volgens mij een broertje van de Kiwi, ook niet kunnen vliegen. Het is een Woodhen, zo noemen ze die.
Uiteindelijk nog doorgereden naar de Pancake rocks een geologisch verschijnsel waar ze nog niet helemaal uit zijn. Wel weten ze dat ze 3,5 miljoen jaren oud zijn en uit de zee omhoog gestuwd zijn.
Uiteindelijk na een lange dag en nog even lekker zalm gekocht te hebben kwamen we aan op weer een hele mooie camping vlak aan de kust.
S avonds nog lekker lang buiten gezeten met Ron en Ina de mensen uit Oudenbosch.
We hebben smiddags trouwens nog even in onze piepzak gezeten want we reden op ons laatste restje benzine wel spannend maar gelukkig gehaald. We weten nu inmiddels dat we 455 km met 1 tank kunnen rijden.
Vandaag zijn we naar Shantytown gereden een oud gouddiggersstadje. Waar we heus goud hebben gevonden. Helaas te weinig om hier nog 3 maanden te blijven.
Jullie allemaal veel plezier daar en een dikke kus van John en Jeannette
Morgen rijden we verder vandaag lekker niks meer.

• 27 Januari 2008 - 07:43

Maaike:

hallo, wat is het mooi daar!! die kabelbaan lijkt me wel spannend ;)
    veel plezier nog. groeten en een dikke kus Maaike

• 27 Januari 2008 - 11:19

Ineke:

Toch jammer dat je niet meer goud hebt gevonden ,kon je ons allemaal even over laten komen.
    Veel plezier
    De Mosseltjes

• 27 Januari 2008 - 11:20

HenM:

Hoi JJ,

ja ja, eerst een leuke vent aan de haak slaan en dan nog denken dat je als goudzoeker ook nog geluk hebt,

xxxxxHenM

• 27 Januari 2008 - 11:47

Jur En Karin:

Heee JJ's,

Gaaf joh, dat goudzoeken. Zie je vaak in westerns, maar lijkt ons geweldig om zelf ook eens te doen. En dan nog wat vinden ook, SUPER!!
    Oh ja, we zoeken nog iemand die onze tuin af kan graven, gnagna. Kan John, als jullie weer thuis zijn, ff langskomen met de graafmachine, hahahahahah. Leuke foto´s hoor. Ook die met die puntrotsen. Doet denken aan de Grand Canyon met de uitgehouwen presidenten van de USA. We zien heel veel foto´s om een prachtige legpuzzel van te maken. Geweldige herinneringen voor jullie, straks, hoor.
    Nou liefies, nog heel veel plezier en geniet er volop van!

Liefs, Jur en Karin

• 27 Januari 2008 - 16:27

Diepenhoekertjes:

wow wat is het mooi daar. Misschien toch nog wat meer goud gaan zoeken voor nog een paar maanden er bij? Hier is het ongeveer 8 graden dus geniet van het mooie weer.
    Groetjes en een knuffel van ons allemaal
    Sanne, Roel, Lotte, Dirk, Marcel en Anja

• 27 Januari 2008 - 17:27

Miriam:

Ah, goud; now you're talking!! Genoeg om heel de familie op jullie kosten over te laten komen? Zijn daar nog steeds echte golddiggers actief? en die son in de see, wowie!!
    Die duokabelbaan ziet er stoer uit; net tarzan en jane ;-)
    Hier alles ok, groetjes van Esther (gisteren met haar gewandeld bij Utrecht) die gaat in november die kant op (denk dat ik haar maar achterna ga...)

vjl kux M

• 27 Januari 2008 - 17:28

Miriam:

ha ha, las net dat Ineke hetzelfde idee heeft over over laten komen ;-)

• 28 Januari 2008 - 08:10

Marianne:

GOUD, ik zie al dollar tekens in mijn ogen staan, blijf zoeken en breng wat voor me mee.
    Het blijft maar geweldig klinken jullie reis en ook zo de foto's, lijkt me een gaaf gevoel geven die kabelbaan, lekker gillen als je naar beneden gaat.
    Ik ga maar eens sporten moet wel na een heerlijk weekend Rotterdam, lekker eten en drinken.En ja hoor daarna mag ik gewoon weer net als iedere maandag weer gaan werken, zoeken naar.... ja wat??????
    Geniet er maar goed van
    Lieve groet Marianne

• 28 Januari 2008 - 09:27

Nathalie Wolfs :

Hoi Jeannette en John,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen, wat een prachtige foto's!!!
    Het volgende heeft niets met jullie reis te maken, maar op verzoek van Jeannette wil ik laten weten dat Leroy uit huis geplaatst gaat worden. Ouders hebben een OTS en een uithuisplaatsing gekregen. Er is al een voogd, waar ik contact mee heb en die is een plaats voor Leroy aan het zoeken in een instelling. Die liggen helaas niet voor het oprapen! Ouders zijn uiteraard erg verdrietig!.
    Jeannette nog even wat anders. Ik weet dat je nu nog aan het genieten bent van je reis, maar er is bij MEE ruimte om een nieuwe colega aan te nemen en ik weet dat je daar geintersseerd in bent. Uiteraard in het begin tijdelijk. Nu heb ik jouw naam genoemd bij mijn teamleider en hij is enthousiast. Wanneer zijn jullie terug van jullie reis, zodat je eventueel met hem in gesprek kunt gaan als je het wat lijkt!
    Laat je me even snel wat weten als het kan.
    Veel plezier nog en geniet ervan!!!

Groetjes, Nathalie Wolfs
    MEE regio Tilburg
    n.wolfs@planet.nl

• 28 Januari 2008 - 10:07

Mama:

Hallo lievertjes. Het word steeds mooier. wat een prachtig land is dat. Geniet het laatste stuk nog maar goed. Hier alles goed. Een dikke kus voor allebei. Liefs Mama

• 28 Januari 2008 - 23:03

Bennenbroekjes:

Hey renteniers
    Heb je voldoende goud gevonden voor de komende 25 jaar,zo niet dan nog even terug. Breng dan voor ons ook maar een beetje mee !!! Wat ziet het er daar geweldig uit, mooie natuur, blauw water en alles lijkt zo schoon. Geniet nog maar lekker. Groetjes van ons ...