The Northlands - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu The Northlands - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

The Northlands

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

10 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Kai Ora
De laatste keer zaten we nog in Auckland en we zijn daarna richting het noorden gereden.
Ons doel was Muriwai Beach, een mooi gelegen camping aan het strand aan de westkust. Het regende af en toe maar het was niet koud.
Het bijzondere aan dit strand was het feit dat het zwart zand was aangespoeld vanuit de zee. De volgende morgen zijn we het strand verder gaan verkennen. Hele hoge golven en rotsen waar het water overheen spoot.
Het bijzondere aan deze plaats is dat er een Gannet kolonie is (Jan van Gents) het was mooi om te zien al die ouders met hun jongen nog in de donsveren.
Het stonk verschrikkelijk. De kolonie is in de loop van de jaren steeds uitgebreid, eerst alleen op de rots (Motutara) en nu ook al op het vaste land.
We zijn verder gereden richting het noorden en onderweg gestopt om een Eurostekker te kopen. Hoewel er geen stroomkabel bij de Wicked geleverd wordt hebben we in Australie al een kabel gekocht en nu paste hij niet. John na veel vijfen en zessen de nodige onderdelen gekocht en op de volgende camping gemonteerd. Nu hebben we weer power. We zijn doorgereden tot Baylys Beach onderweg gestopt bij het Kauri museum dat zeer de moeite waard was. Kauris zijn de oorspronkelijke bomen van Nieuw-Zeeland die erg mooi hout leveren. Ze zijn reusachtig groot en leveren naast het hout ook gom(hars) dat veel geld kan opbrengen. ER zijn mensen die een hele verzameling gom hebben. Maori's gebruiken het voor kook en verlichtingsdoeleinden. Wij gebruiken het om goede vernis te maken en verf en linoleum. We hebben het hele proces kunnen volgen van bomen omzagen en vervoeren en bewerken tot een meubel bijvoorbeeld. Zeer de moeite waard. Er zijn trouwens ook Kauri's die omgevallen zijn en onder de grond zitten en die hebben ze later opgegraven en die leveren hele mooie houtstructuren op.
We hebben ons reisplan een beetje bijgesteld omdat de afstanden misschien niet zo ver zijn maar de wegen heel bochtig en steil zijn 11% soms. Nieuw-Zeeland is heel groen en meer bewoond. Je rijdt door allerlei dorpjes met namen als: Waiotemaiama, Oppneni, Kohuhohu, Mangamuka en Rangiahua, je breekt je tond erover.
Baylys beach hebben we alleen geslapen en zijn nog even naar het strand gelopen. Het was al bijna donker. Het wordt hier trouwens pas na 9:00 uur donker. Op het strand reden allemaal auto's dat schijnt hier te kunnen.
Vanmorgen opgestaan en nog verder naar het noorden gereden naar Waipoua forest. Waar de kauribomen beschermd worden. We hebben de grootste boom gezien "Tane Mahuta, the god of the forest. Hij was 51,5 m hoog en 13,5 in omtrek. Hij is 2000 jaar oud schatten ze.
Verder doorgereden en met de ferry van Rawene naar Kohukopu gevaren. Erg mooi deze ferry maakte een oversteek over de Hokianga Harbour. We zijn nu in Kerikeri een leuk plaatsje aan de Bay of Islands.Het is het oudste stadje van Nieuw-Zeeland. Morgen gaan we het verder vekennen. Nu lekker bbq-en en straks lekker slapen.
Groetjes en een dikke kus van John en Jeannette

  • 10 Januari 2008 - 07:28

    HenM:

    Hoi JJ,

    die lieve John kan ook alles.
    Zitten jullie ook met kromme tenen bij die 11%.
    Smakelijk eten aan de bbq wij zitten aan de stamppot met worst.

    Veel xxxxxx HenM

  • 10 Januari 2008 - 07:53

    Marianne:

    Hoi.
    Nou Nieuw Zeeland heeft ook veel verassingen, ik blijf je volgen, het is zo leuk je ziet je collega van een heel andere kant, stoer en ondernemend,geweldig
    Lieve groet Marianne

  • 10 Januari 2008 - 08:18

    Ad Verhoeven:

    Hallo J en J,
    als ik jullie verhalen zo lees, maken jullie nu de reis van je leven. Wel net op tijd weg uit Australië denk ik, want ik zag foto's in de krant van forse overstromingen. Inmiddels ook geïnfecteerd door het duikvirus, begrijp ik. Ik heb dat van meer collega's gehoord die het ooit gedaan hebben.
    Valt me trouwens wel tegen dat het al zo vroeg donker is daar en dat midden in de zomer, maar ja, dat ligt natuurlijk aan de breedtegraad waar jullie zitten. Hier zijn de dagen op dit moment nog aanmerkelijk korter en ook ons weer kan niet tippen aan dat bij jullie. Zeewater van 30 graden heb ik hier ook nog nooit meegemaakt.
    Veel plezier nog en ik blijf jullie volgen.

    groeten
    collega Ad

  • 10 Januari 2008 - 11:31

    Ineke:

    Hoi Samen
    Had nog zo gezegd ,neem nou een goede stekker mee!!!!!!(GRAPJE)
    Leuk om weer jullie verhalen te lezen.
    Dikke kus
    De Mosseltjes

  • 10 Januari 2008 - 12:34

    Steven:

    Hoi,

    De vakantiekriebels komen direct de kop opsteken als ik dit allemaal lees. Gister wilden Haske en ik naar de vakantiebeurs om ons een beetje lekker te laten maken. Helaas waren ze 's avonds niet open dus dat feest ging niet door. Hou ik het even bij jullie avonturen wat ook erg leuk is om te lezen. We zijn net terug van skievakantie. Was erg leuk, Haske is een natuurtalent op het snowboard. Geniet nog van de komende weken en ik kijk er naar uit om jullie verhalen live te horen.

    Gr. Steven

  • 10 Januari 2008 - 17:55

    Marlia:

    prachtige foto's zeg.
    Lijkt me wel gaaf met zo'n campertje toeren. In Gilze heerst het buik griep virus waar wij allen besmet mee zijn.
    Marianne fijne vakantie toegewenst, die globbettotter zit weer eens in Portugal.
    Miriam ik ben benieuwd naar je sport prestaties, ik hoor het nog wel.
    wij hebben een puppy gekocht die met carnaval bij ons komt wonen, ik heb er zin in. Nog wel een leuke naam verzinnen.
    John hou je haaks daar, en rustig aan daar.Volgens mij heb je een goede bijrijder en navigator.
    groet Marlia

  • 10 Januari 2008 - 18:30

    Miriam:

    Gaat er nog gebungeejumped worden john? Een echt stoere vent... Nee geintje, heb het mama al zwaar afgeraden, kan niet natuurlijk zijn 100 meter naar beneden vallen met een versnelling van 9,8 m/s! Die Bart Simpson wagen is helemaal top, speciaal voor jullie uitgezocht denk ik, staat Bart er ook mooned op?
    De foto van die Huge Kauri tree lijkt wel een beetje lichtgevend, is dat een heilige plek of zo? En die wegen; 11% dat is lekker fietsen dus daar... Begin februari is de fiets (en wandel)beurs misschien kan ik wat info verzamelen over Aus & NZ.
    Grappig van die Jan van Gents, heb daar net een bewegingstheorie over gekregen met mijn studie, dat die vogels op een vaste waarde hun vleugels uitstrekken om af te remmen als ze aan komen vliegen! Is één of andere Amsterdamse professor die daar een hele theorie op heeft losgegooid, iets met tau en de mate van expansie...
    Mama, fijn je even te spreken!
    Genietze, maar dat hoef ik niet te zeggen geloof ik!
    kux M

  • 12 Januari 2008 - 04:23

    Nel:

    op mijn gemakje alles zitten lezen om deze tijd,en van de prachtige fotos genoten. dond. naar de vak.beurs geweest ,weer lopen kwijlen,mariette gezocht maar die was er dit jaar niet.is het in het noorden niet subtropisch?het ziet er niet naar uit. tot de volgende keer, kus van nel/aart

  • 12 Januari 2008 - 13:06

    D'Endse Dekkertjes:

    Hey die J&J,

    Pppfffttt...wat kun je in één week veel mee maken zeg..maar wat maken jullie een geweldige reis zeg..bijna niet te filmen, of te fotograveren! (wel blijven maken hoor) Prachtige foto hoor, die met die rotspartij en al die Jan van Gentjes. Het noorden van NZ ziet er in ieder geval geweldig uit, en wat een leuke nieuwe camper..haha...echt gaaf.
    Ben blij dat jullie veilig in NZ aangekomen zijn, het spookte behoorlijk daar in Australie! Hier verder alles goed, ondanks mijn gevalletje blikschade. Maar verder niks aan het handje, gewoon kei werken hier..snif snif.,zielig hè..hihi!

    Blijf genieten, schrijven en fotograveren, wij denken aan jullie.

    Veel liefs en knuffels!

  • 13 Januari 2008 - 08:49

    Jur & Karin:

    Hoi John en Jeannette,

    De laatste tijd druk geweest met mijn scriptie en andere dingen. Dus ff geen berichtje van ons. Maar nu werd het weer eens tijd om te reageren o.a. op die onwijs leuke camper. Kan me zo voorstellen dat jullie slapen als roosjes in de wicked na een dag rondtoeren en leven in de buitenlucht. We zijn wel reuze jaloers (niet echt, natuurlijk :-)) op het mooie weer daar. Hier is het storm en regen, niks aan. Helaas de feestdagen achter de rug en weer volle weken aan het werk. Dus maar gauw de meivakantie geboekt....naar Turkije natuurlijk. Jur moet vandaag naar school, tentamen. En ik wilde eigenlijk naar de vakantiebeurs. FF kijken of ik iets kan vinden over Nw Zeeland, maar helaas heeft de griep me in zijn greep. Jammer!
    Nou lieverds, we wensen jullie heel veel plezier en voorzichtig met die hoge klimmen en diepe afdalingen, maar John past ongetwijfeld goed op. We zijn reuze benieuwd om al jullie foto's over een paar maanden te kunnen zien en de verhalen erbij te horen. Take care!!

    Liefs,
    J&K

  • 13 Januari 2008 - 16:24

    Gerard En Truus:

    Het Noordereiland is volgens de kenners het mooie deel van "Nw Sealand".
    Mijn vroegere baas Jan Pepers is zo'n kleine 20 jaar geleden daar naar toe verhuisd.
    Na er eerst op vakantie te zijn geweest bij zijn zwager en aannemer de Beer. Waar ze terecht zijn gekomen weet ik niet maar dat is niet zo belangrijk.
    Het eiland straalde rust uit met een prachtige natuur, aldus zijn info toen.
    Geniet er dus van en misschien is er nog ergens een plekje vrij wat jullie aan staat.
    Overigens is zojuist Sven Kramer en Irene Wust in Kolomba (bij Moskou)Europees kampioen schaatsen geworden.
    PSV heeft gisteren gewonnen van Reijenoord. Het is maar dat je dat ook even weet.
    Blijf genieten, dan doen wij ook van jullie foto's en reportages.Het is een prachtig verslag.
    Groetjes en tot.... binnenkort.


  • 13 Januari 2008 - 16:26

    G.M:

    PSV heeft gewonnen van Feijenoord met 1-0

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kerikeri

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2008

Koud hè!

12 Februari 2008

Een fantastisch en onvergetelijk avontuur!!!

09 Februari 2008

Rust

05 Februari 2008

Banks Peninsula

02 Februari 2008

Onvergetelijk
john en jeannette

J en J op reis naar West-Australië

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 105919

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 15 Januari 2016

Australie, de Oostkust

14 April 2014 - 09 Mei 2014

Filippijnen here we come

23 Oktober 2011 - 03 Februari 2012

JenJ van Darwin naar Perth

03 September 2010 - 26 September 2010

China 2010

15 November 2007 - 14 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: