Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Terracotta leger

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

11 September 2010 | China, Peking

Hallo
WE zijn inmiddels beland in Xian 500 km naar het zuiden tov van Pingyao. In Pingyao hebben we de laatste dag nog een fiets gehuurd en zijn naar de Shuanglin tempel gefietst. Het ging eigenlijk niet eens om de tempel maar meer om de fietservaring en hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Het is best smerig om te fietsen, stoffig, de autos racen rakelings langs je heen en claxoneren constant, maar daar raak je snel aan gewend. Er wordt nog veel steenkool gebruikt en dat ruik je en dat zie je als je savonds je gezicht schoonmaakt. In de buurt van de tempel was een schoolklas Kung Fu aan het oefenen, geweldig om te zien. Het ging er niet zo heel serieus aan toe maar de jongens kregen af en toe van de leraren, die in militair tenue gekleed waren, een schop onder hun kont om beter te gaan staan, stoten of gillen. De tijd dat wij nodig hadden om de tempel te bezichtigen zijn zij bezig geweest. We zijn teruggefietst 7 km en hebben alle straatjes van Pingyao verkend. Ook buiten de oude stadsmuren is het een drukte van belang. We hadden nog een dagje bijgeboekt zodat we tot savonds konden blijven en lekker gebruik maken van onze kamer en douche voordat we naar de trein naar Xian zouden nemen om 20:42. De treinen rijden hier behoorlijk op tijd. We gingen met een electric car naar het station en moesten plaatsnemen in de wachtkamer. Het perron is niet benaderbaar want daar zitten gesloten deuren voor. Na een tijdje werden we verzocht, tenminste dat dachten we om naar het perron te lopen en werden we stipt op een bepaalde plaats neergezet daar zou wagon 7 komen en inderdaad, stopte precies op die plek. En toen werd het spannend want zoals Ma wel weet laat ik me in de trein niet zo maar ergens neerzetten en de conducteur wilde ons scheiden nee dus, we bleven gewoon in de gang staan en helaas een oude Chinees moest op ons andere plaatsje gaan slapen zodat wij met z'n tweetjes in 1 coupe konden plaatsnemen, samen met twee Franse jongens waarvan de ene ziek was en enorm lag te snurken, hoesten en proesten. Onderweg stopte de trein meerdere malen ook snachts maar we zijn met een beetje slaap en niet hoeven plassen aangekomen in Xian. Een enorme stad waar we in een hostel slapen. Het hostel heet Shuyuan, we hebben een kamer, weer met twee aparte bedden, ze denken zeker die oude knarren willen alleen slapen niet dus. Maar het is hier erg gezellig Whiskey in de bar die tot 2 uur snachts muziek ten gehoren brengt waar wij pal boven slapen maar je hebt tenminste waar voor je geld.
We zijn gisteren hier aangekomen en hebben de op de citywall rondgefietst dit is 14 km en Miriam ze waren net volunteers aan het trainen voor de marathon op de muur. We hebben helaas nog geen uitslag kunnen bespeuren we doen ons best. misschien geeft google uitsluitsel. Smiddags zijn we naar de Moslimwijk geweest. Geweldig wat een drukte en wat een stalletjes. Veel noten, gedroogde vruchten Theike, we kunnen helaas nu niet voor je meenemen misschien in Shanghai. In deze wijk dragen de mannen witte hoeden en de vrouwen hoofddoekjes. Er wordt lever aangeboden op straat plus gratis vliegjes. Savonds lekker gegeten in heel druk Xian. Noodles in een restaurant dat bekend staat om noodles van 3,8 meter die zorgen voor een lang leven.
Vandaag met een tour naar het terracotta leger gereisd. Erg indrukwekkend. Wel ontzettend druk zoveel chinezen heb je nog nooit bij elkaar gezien. Maar onze guide was slim en ging voor de lunch want daarna werd het nog drukker. Er zijn drie hele grote hallen In Hal 2 zijn we begonnen daar liggen de warriors nog schots en scheef door elkaar verdeeld in compartimenten. Er is nog veel niet opgegraven in deze hal. Hal 3 is kleiner hier zie je veel warriors zonder hoofd, met als verklaring dat de emperor plotseling dood is gegaan en dat de beelden hier nog niet af waren. Hal 1 was enorm met rijen beelden die stonden en paarden erbij. Helaas werd er niet gewerkt want het is zaterdag maar foto;s laten zien hoe veel mensen er nog aan het werk zijn om alles op te graven. Hoe deze beelden gebakken zijn is een raadsel maar ze denken van binnen uit want ze zijn allemaal hol en de hoofd kan van de romp via een gat in het hoofd. De rangen van de soldaten kan je onderscheiden aan de stand van hun voorvoet. Hoe meer omhoog gekruld hoe hoger van ran. Een snor en een bierbuikje geeft je het meeste respect in deze tijd. Het leger bestaat uit generaals, officier, boogschutters en ruiters en voetvolk. Alle houten materiaal is vergaan want we praten over 2000 jaar. Tot nu toe hebben ze 7000 beelden opgegraven sommige in elkaar gepuzzeld en sommige nog puntgaat. Ook de kleuren kan je bij sommige nog goed zien. En ieder gezicht is anders. En dan te weten dat die in 1974 per ongeluk door een boer bij het graven van een put is ontdekt. Echt geweldig om te zien. We zijn weer terug in de hostel. De tour was erg gezellig. Mensen van overal vandaan. Algerije, Hongarije, Engeland en Australie. We zouden bijna Karaoke gaan doen maar dat ging toch echt te ver. Morgen vliegen we van Xian naar Guilin. We gaan nu meer het binnenland in en hopelijk van de natuur genieten. wandelen en fietsen Het weer is heerlijk, 30 graden en hoger. Allemaal de hartelijke groeten en een dikke kus van John en Jeannette

• 11 September 2010 - 11:20

Marianne S:

jullie komen niet uit verteld, gr xxxx
    Marianne S.

• 11 September 2010 - 15:26

Esther :

Hallo !

Wat een geweldige ervaring weer zeg ! Leuk geschreven ook !

Geniet maar lekker.
    Groetjes
    Harrie en Esther
    (dochter Karin & Jur)

• 12 September 2010 - 07:09

Ineke:

Hoi zus en zwager.
    Ja wij zijn weer thuis .
    Heerlijk gehad.
    Wat heerlijk om weer alles te lezen van jullie reis .
    Geniet er nog van .
    XXXX gr ineke

• 12 September 2010 - 07:15

Karin:

Is toch wel even anders, denk ik, om dat leger nu eens in het echt te aanschouwen. Op tv is het al bijzonder, maar als je er tussendoor loopt, lijkt het me een hele ervaring. Wat een SUPER-herinnering. Dat neemt niemand jullie toch maar af. GEWELDIG!!

Hoe is de stand van jullie voorvoeten?? Zal ik als expert, als jullie terug zijn, toch eens even nader onder de loupe nemen, hahahaha.

Nog veel plezier en laat je niet uit elkaar zetten, hoor, door die rare Chinenzen!!

Liefs, Ka

• 12 September 2010 - 15:11

Maaike:

Hi lievies,
    Heerlijk aan het bijkomen en nagenieten van mijn vrijgezellen feest gister en met een kop thee jullie fantastische verslag aan het lezen!!! Wauw!!! het terracotta leger!!! daar wil ik ook naar toe, super mooie foto's! cool hoor! geniet ervan. vjlxxx

• 13 September 2010 - 08:54

Haske:

Nou ziet er super uit allemaal. Spreek jullie straks.