wandelen in Chengyan en Ping'an - Reisverslag uit Yangshuo, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu wandelen in Chengyan en Ping'an - Reisverslag uit Yangshuo, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

wandelen in Chengyan en Ping'an

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

17 September 2010 | China, Yangshuo

Hallo allemaal,
Dit wordt een beetje moeilijk en tijdrovend reisversalg want na elk woord moet ik kiezen of het in Chinees of in Nederlands weer gaat geven, maar we proberen maar iets
We zijn de tweede dag in Chengyang we stonden vroeg op want we gingen een vandeling maken lang de rivier om zo verschillende dorpjes te bekijken waar allemaal Dong mensen wonen. Het was erg warm en waren voorbereid met genoeg water en koeken voor onderweg. De huizen van deze mensen zijn heel groot. De begane grond is over het algemeen van steen en wordt gebruikt als garage, annex, opslagplaats, winkel of bedrijf. Men woont op de eerste verdieping soms zie je gordijen en mooi houtsnijwerk, daarboven zitten nog 2 verdiepingen en de bovenste daarvan is open en naar ons idee gebruikt voor o.a. was ophaneng. We volgen de rivier, het gaat een paar druppeltjes regenen heerlijk. We zien veel kinderen die allemaal even vriendelijk hallo en ni hao roepen. Chinese mannen doen hun t-shirt ophoog als ze het warm hebben en lopen met ontblote buik rond. John deed zijn t-shirt helemaal uit en dat gaf nogal bekijks. Maar wel lekker luchtig. We hebben een aantal uren gelopen. Zagen mensen aan het werk in de rijstvelden en zagen theestruiken, huizen in aanbouw en heel veel mensen aan het werk in een houtzagerij. John heeft hele mooie foto's gemaakt en de omgeving leent zich daar ook voor. Jongentjes die met ons terug fietsten en gekheid maakten. Nu we eenmaal flink gelopen hadden zijn we ook nog even de berg opgeklommen naar een viewpoint. Op de terugweg naar beneden kwam een hele filmploeg met de Dongdansers en danseressen de berg opgeklommen, ze moeten er iets voor over hebben!
In het hotel waren wij de enige gasten en dat was grappig want de eigenaar deed een suggestie wat hij ging eten en dat kregen we ook en dat was berelekker. De tweede avond hadden we 2 vissen op ons bord. Oma en we denken tante verzorgde het eten en moeder keek tv en zorgde voor haar dochter en vader runde het hotel, een erg vriendelijke man. We voelden ons echt behorend bij de familie Opa spoog elke avond als wij aankwamen even uit het raam.
De volgende morgen werden we al vroeg opgehaald voor een nieuw avontuur en dit keer naar Ping'an. We hadden geen flauw idee alleen dat het ongeveer 1,5 uur rijden was meer naar het Zuiden. Dezelfde scheurneus van een chaffeur maar hij zwaaide vriendelijk toen hij ons weer zag en ook het fiet dat hij terug moest omdat we vergeten waren de sleutel af te geven deed hem lachen. Waar we toen naar toe gingen deed ons versteld staan. We gingen van de grote weg af en reden een bergweg op. Eerst natuurlijk tickets betalen om het gebied in te kunnen en toen met alleen maar hairpins naar ongeveer 2000 meter hoogte. Een doprje geplakt tegen de steile hellingen waar geen wegen zijn maar trappen gemaakt van rotsstenen willekeurig gelegd. We kwamen aan op een parkeerplaats en voor we het wisten werden onze rugzakken in draagmanden gepropt een een opa en een oma en we schaamden ons dood maar zij klommen de berg op en wij trippelden al swoegend er achter aan. Wat een plaatjes zagen we om ons heen. Dit is het gebied van de Yao of Zhuong bevolkingsgroep. Vrouwen die trouwen knippen hun haar niet meer af en binden dat op ingenieuze wijze op hun hoofd. later mogen we tegen betaling een foto maken (en dat vragen ze nog ongeveer 100 keer)Wel erg toeristisch maar zij leven daar van het toerisme en al die gekke mensen die dat komen bekijken. Dit gebied heet Longji Terraced Fields en je raad het al allemaal rijstvelden om je heen die nu nog groen zijn maar in het najaar kleuren die geel en kan de rijst geoost worden. WE zitten wederom in een heel grappig hotel, we douchen ons in de wasbak of in de wc want daar hangt de douchekop boven maar dat mag de pret niet drukken. We hebben wederom een balkon en een uitzicht over alle rijstvelden en bergen zover het oog reikt.
We zien veel rode pepers en mais liggen die drogen in de zon en kippen en hanen lopen overal rond, wat de volgende morgen vroeg ook te horen is. Hier zitten wel meer Nederlanders maar het meeste Chinezen toch. Het eten is heerlijk hier. Je kunt een bord geroosterde pinda's bestellen wat de avond redelijk vult als je ze dan ook met je chopstichks een voor een op eet. We gaan op tijd naar bedje toe want de volgende dag wacht ons een uitdaging. We gaan een voettocht doen door het gebied naar een ander dorp Zhongliu Vilage. Deze tocht nam vier uur in beslag en liep eerst via meedere viewpoints genaamd vijf sterren en de maan en 9 draken en vijf tijgers. Jullie snappen natuurlijk wel hoe dat eruit gezien heeft. de vrouwelijke gids liep onverstoorbaar door terwijl bij ons het zweet gutste, zij bleef helemaal droog.
Ze kreeg vast medelijden met ons want tijdesn onze eerst rust maakte ze voor John en mij een hoed van varens, erg modieus met duidelijk een verschil in mannen en vrouwmen model. Het hielp wel goed tegen de zon. John kon ze bril nog verkopen aan een Yao vrouw die opeens met John zijn bril zag dat haar broek een naad had.het het gesprek ging zo: "Die man heeft een bril, zal ik die eens opzetten, ja ja doe maar, ik zie mijn eigen broeknaad zoiets wil ik ook graag zal ik vragen of hij hem wil verkopen? Doe maar, helaas hij wil niet" Of iets in van deze strekking, we hebben wel gelachen. Alle kleren gewassen en op het balkon in de zon laten drogen en lekker gegeten wederom en toen slapen. Vanmorgen zijn we zelf met de rugzakken om naar beneden gelopen, al die honderden trappen en daar stond onze taxichaffeur al klaar. We gingen naar de volgende bestemming. Yangshuo, hier blijven we 5 nachten. Het ligt aan de yulong rivier, je kan hier vanaf een vlotje het water in duiken en het uitzicht is op de Karstbergen. Een plaatje van een hotel Het heel Mountain Retreat. Het ligt wel ver buiten yangshuo maar wel lekker rustig. we gaan lekker uitrusten. dikke kus John en jeannette

• 17 September 2010 - 06:53

Karin:

Hwoohhh Jeannette, je mag nog wel ff doorgaan met je haar, wil je dat bereiken. Ongelooflijk, zo lang als dat het is.

Mochten jullie volgende keer nog eens gaan, dan maar een rugzak vol met Kruidvat-brilletjes meenemen, he!! Kan je mss nog wat vakantiegeld bijverdienen, :-)

Nou liefies, geniet en maak voor ons maar veel foto's, hoor.

Groetjes, Jur en Ka

• 17 September 2010 - 07:07

Miriam:

John de bosjesman :-)

x

• 17 September 2010 - 07:33

Ineke:

Hallo zus en zwager

14 graden in holland en veel regen.
    Dus blijf lekker daar en geniet .
    Gr Ineke

• 17 September 2010 - 08:08

Maaike:

Hi lievies,

Wat een verhaal! en dat met die onhandige computer! Heel leuk om te lezen...en John is allerschattigst met zijn hoedje! HOe zag jouw hoedje eruit mama?! :-) Weten jullie dat we gewoon over 3 weken gaan trouwen???!!!Snel he?! Druk bezig met allerlei kleine dingen te regelen...erg leuk! Denk aan jullie!vjl xxx

• 17 September 2010 - 11:38

Marianne S.:

Hoi, geweldig wat jullie allemaal zien en ik maar denken dat jullie een luie vakantie hebben. Goed dat je in Bels al veel gelopen hebt, Jeannette,

Marianne S. xxx ook van Q.

• 17 September 2010 - 17:13

Liesje En Arjan:

Ha! Wat een mooie foto's zeg! Wat is het toch mooi daar... Ben blij als jullie weer terug zijn, komen we snel foto's kijken! x van ons

• 17 September 2010 - 18:24

Gerard En Truus:

Jullie naar de rijstvelden , wij naar de "moezelvelden".
    Dar zit een wereld van verschil tussen, letterlijk en figuurlijk. Blijf gezond, geniet en pas een beetje op elkaar. Groet G en T

• 18 September 2010 - 02:55

Haske:

Bericht uit Nepal. Pap als je mij op komt zoeken ga je niet in je blote buik lopen! Alles is verder goed hier. Geniet ervan doe ik ook!

• 18 September 2010 - 17:32

Nel:

hoi,wat een geweldige verhalen.heb boek bij de bib gehaald,kan ik jullie goed volgen.kan daar geen vrijwillegerswerk gedaan worden?je ziet er knap uit met die hoed john.
    xxxnel en aart