Better City Better Life - Reisverslag uit Shanghai, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Better City Better Life - Reisverslag uit Shanghai, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Better City Better Life

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

25 September 2010 | China, Shanghai

Hallo allemaal,
Deze keer vanuit Shanghai.De laatste keer zaten we nog in Yangshuo en gingen daar weg met heel slecht weer waardoor we drie kwartier in het vliegtuig hebben gewacht voor we op mochten stijgen. Aangekomen in Shanghai op het Hongqiao vliegveld voor binnenlandse vluchten hebben we ons, tegen de waarschuwingen in, laten flessen. Een vertrouwd uitziend taxibalie in de airport bracht ons voor 200 RMB naar het hostel, het was wel een hele luxe Buick met lederen bekleding maar alla, het had voor minder gekund. In het hostel waren we niet bekend en wisten ze dus niets van de boeking maar toch een fijne kamer met een 1,5 bed en een 1 persoons. Konden we lekker in 1 bed slapen. We zijn meteen naar buiten gegaan en naar de drukste straat volgens ons. Jeetje wat een mensen, de Kalverstraat om vier uur zaterdag en dan nog veel drukker. Veel, veel winkels en de straat eindigt aan een kant op de Bund, de promenade langs de Huangpu rivier. De hele promenade was vol, John heeft prachtige foto's gemaakt van de oude gebouwen en rivier en overkant met zijn enorme flats. De gebouwen stammen nog uit de opiumtijd en je kunt nog zien dat het toen goed ging in Shanghai We eten in een klein Vietnamees eettentje en gaan helemaal tevreden en moe naar ons bedje. We bellen Nieke en Arnoud om met hun iets af te spreken en boeken een acrobatenshow voor de volgende dag. Donderdag worden we heel vroeg wakker gemaakt door alle Chinezen op de gang. Iedereen heeft de deur gezellig open en kletst en gilt dat het een lieve lust is, makkelijk heb je geen wekker nodig. We ontbijten gratis met de Chinezen en gaan op weg met de metro, Nadat we gisteren een stukje zwart gereden hadden en dat tot uiting kwam doordat het poortje niet open ging wisten we nu tenminste hoe het werkte om met de metro te reizen. Het kost 4 RMB per persoon enkele reis van a naar b. Het regent dus met regenjas en een parapluutje gekocht gaan we op weg. WE willen naar de YU yuan tuinen die in de oude stad liggen. Rond die tuinen ligt een bazaar met allemaal kleine winkeltjes met een hoop van alles wat en veel eten kan je daar kopen. Je zou kunnen verdwalen maar we komen uit bij de ingang van de tuinen, met allerlei paadjes over bruggetjes, watertjes, rotspartijen en mooie paviljoens en schone WC's. Er loopt een draak over de muur van de tuinen met maar 4 tenen aan elke klauw, want de ambtenaar die deze tuin in 1559 aangelegd heeft om zijn vader te plezieren wilde de keizer niet voor zijn hoofd stoten want de keizerlijke draak heeft 5 tenen. We gaan over de zigzagbrug want geesten kunnen niet in bochten lopen en komen in een oude theehuis Huxining waar je een heel lekker kopje thee kunt drinken op de bovenste verdieping en wij ons verwonderen over het aantal MEnsen beneden ons. Opeen gepakt schuifelt ieder voort. Wat zal het rustig zijn in Poppel straks,
Een mooi jasmijn bloemknopje in een glazen theepot met theesnacks, bestaande uit kleine bruine eieren met zwarte vlekken, vistofu en jelly-achtig zoete snoepjes,heel bijzonder. We verlaten het theehuis, de bazaar en komen op de oude straat, Fangbang Road met. WE gaan een wandeling maken door de oude stad, geweldig, we zien nog een stukje oude stadsmuur een antiekmarkt en een markt met dieren, geen gewone honden en katten maar krekels en andere insecten. Mannen staan met stokjes in potjes te roeren waarin die insecten zitten en piepkleine voerbakjes zijn gezet. wE zien schildpadden en alleen schilden, hele kleine zieke poesjes en chincillas, vissen en hele mooie vogelkooien, jammer dat we geen vogels hebben. De wandeling brengt ons uiteindelijk in het gedeelte waar de niet-Shanghainezen naar het cafe gaan. Taicong Lu en Sin Tiandi, oude huizen met modern interieur. Tijdens de wandeling komt een Chinese vrouw over mijn schouder kijken naar de lonely planet en ziet heel tot haar verbazing haar antiekstalletje in de gids staan. Ze wijst het aan in haar stal en vindt het heel grappig. We komen uit bij de metro en gaan nog even naar de Pearl TV tower maar besluiten niet naar boven te gaan omdat het te vol is en we dan maar halverwege mogen komen, dit bewaren we tot morgenochtend. s Avonds hebben we een hele leuke acrobatenvoorstelling gezien. In het Shanghai Central theater. Het was een beetje moeilijk vinden en we hebben onderweg langs alle dure winkels gehold om op tijd te zijn. Vrijdag stonden we vroeg op, ontbijten en vertrekken eerst naar de Pearl tower. We gaan met onze kaartjes naar 350 m hoog met een schitterend uitzicht over de stad. Het is die dag heel erg mooi weer de zon schijnt volop en we kunnen ver kijken wat mooie foto's oplevert. Op 350 m hoogte hangen vier mannen met een boortje wat schroeven in te draaien aan de buitenkant en zitten hierbij op een houten plankje aan touwen. WE dalen af en komen via het platform op 263 en 90 meter weer op de begane grond en reizen meteen door naar de Expo, we hebben meteen kaartjes en een plattegrond. de Expo heeft als thema Better city better life en dat wordt in elk paviljoen uitgebeeld. De Expo is 5,2 km2 groot met 200 landen en internationale organisaties. Het is verdeeld in zones A t/m E en heeft een blauwe mascotte Haiboa. We beginnen bij het Nederlandse paviljoen "Happy street" een straat met huizen die omhoogt loopt en aan de ander kant weer naar beneden met allerlei typische Nl zaken zoals: Nijntje, Delfs blauw, Vlisco, Maxima in haar trouwjurk en diadeem, jurk van Viktor en Rolf te veel om op te noemen en beneden kan je friet, poffertjes en stroopwafels eten. Wij eten een Italiaanse panini en dat is ook wel weer eens lekker. We lopen tot 6 uur over de het terrein en we hebben nog lang niet alles gezien. wel het Australische paviljoen, Nepal, en het paviljoen uit Oman wat we erg mooi vonden. Er zijn ook thema paviljoen waar allerlei films worden vertoond, overal kan je eten wat het land te bieden heeft. Het is immens druk, er ligt nergens rotzooi, je moet erg lang wachten voor je ergens naar binnen kan en wordt alle efteling via dranghekken naar binnen geleid. Het is heel mooi om allemaal te zien. Je kan er nog wel 3 dagen rondlopen voor je alles gezien hebt. We zien Chinezen met paspoorten rondlopen die had je kunnen kopen en van elk land een stempel in laten zetten. Bij de stempelloketten is het ook het drukst. WE gaan terug naar de hostel onze benen willen niet meer. We nemen een bierjte gaan lekker zoete en spicy kip eten, zien een grappige film in het hostel met de beentjes omhoog en gaan slapen. Vandaag zaterdag de laatste dag. Hebben om vier uur afgesproken bij Nieke en Arnoud met hun 2 kinderen, we zijn benieuwd. Morgen terugvliegen en maandag weer werken. Een mooi land hele vriendelijke mensen zeker de moeite waar om hier terug te komen. Dikke kus John en Jeannette

• 25 September 2010 - 07:08

Maaike:

alweer het laatste verhaal. ik zal het erg missen.jullie een hele goede reis. xxx Maaike

• 25 September 2010 - 07:12

Ineke:

Hallo zus en zwager.
    Ja aan alle goede dingen komt een eind .
    Maar een fantastische reis waar ook wij van mochten genieten via jou schrijven zus.

Groetjes aan nieke en familie
    xxxxliefs en goede vlucht morgen .
    Ineke

• 25 September 2010 - 11:48

Jur En Karin:

Hoi Liefies,

Jammer dat het eind in zicht is, maar wel weer een flinke rugtas vol met geweldige herinneringen!!

Snuif nog even voor de laatste keer die heerlijke spicy aziatische geuren op en dan maar weer terug naar de Orde van het Werkvolk :-)

Goeie reis en we spreken nog gauw een keer af voor het eind van het jaar, he.

Liefs,
    Jur en Ka

• 25 September 2010 - 12:16

Maaike:

Hi liefies,
    Heerlijk om te lezen en weer even bij weg te dromen...:-) geniet van het laatste dagje! & alvast een hele goede terugvlucht! Denk aan jullie! En bel even als jullie geland zijn!
    vjlxxx

• 25 September 2010 - 13:56

Miriam:

He chineesjes-in-wording,

Herken ik jullie straks nog wel of staan er dan 2 chineesjes in Poppel? Succes met werken weer maandag... ik ben in Zweden. Echt prachtig land, veel groen en vandaag zelfs heerlijk zonder-jassen-weer! Morgen Xenia aanmoedigen en maandag weer terug. Heenweg was wel spannend, 1 motor van het vliegveld deed het niet. We hadden er tch echt 2 nodig volgens de piloot. Maar een uurtje later kon het ineens wel zonder :-). Nou ja, we zijn veilig opgestegen en geland!

vjl xx

• 25 September 2010 - 16:01

Aart:

Hopelijk een hele goede trg reis en het was leuk om jullie verhalen te mogen '' beleven " .
    Tot ....

• 25 September 2010 - 16:03

Leemkuiltjes:

Hoi a.i. Aziaatjes,

Jammer he...dat het er weer bijna op zit maar wat een prachtige reis weer! Geniet nog van het laatste stukje en alvast een hele fijne en veilige terugvlucht gewenst. We zien elkaar gauw weer om ff bij te babbelen...en eten natuurlijk! Dikke knuffel en kus

• 26 September 2010 - 09:13

De Crommetjes:

Wat gaat het snel als het leuk is,maar mooie herinneringen zijn goud waard.
    We wensen jullie een goede reis en thuiskomst toe,de lieve groetjes en tot gauw,Henriette...

• 26 September 2010 - 18:06

Anita ût Beek:

welkom weer in Europa! Wat een verhalen weer, jullie maken wat mee zeg!Even snel bijkomen, omschakelen en weer aan de slag. Zeg tot horens en wie weet ...... tot ....X Anita.