Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Pingyao

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

08 September 2010 | China, Pingyao

Hallo,
We zijn beland in Pingyao een stad die uit twee gedeeltes bestaat. Een oude ommuurde stad uit 1400 De muur is 6 km in het vierkant. We zijn gisteren op tijd vertrokken uit Beijing, met de taxi dat gaat wel erg gemakkelijk maar door het vele verkeer weet je niet goed in te schatten hoe laat je moet vertrekken. We waren gelukkig op tijd voor onze trein en het treinstation in beijing is zo groot en zo veel mensen dat je constant moet opletten of je elkaar niet kwijt raakt. We moesten eerst in een wachtkamer blijven en onze kaartjes werden gecontroleerd voor we naar de trein mochten lopen. Met heel veel mensen voetje voor voetje de lange gangen door en de trappen af. We zaten in coupe 5 en hadden stoelen 1 en 2 naast ons was nog een leeg stukje tot de deur en daar zat een jongen op een krukje. Die krukjes werden aangeboden voor je de trein in stapte. Er worden kaartjes verkocht aan mensen die geen zitplaats hebben en zij hopen later een plaatsje te bemachtigen. Deze jongen had het lawaai uitgevonden. Hij zat tegen mij aan want het is behoorlijk krap in zo'n trein en zette zijn telefoon op sterkte 11. Alle Chinezen blijven onverstoorbaar doorgaan met wat zij aan het doen zijn maar ik had de neiging de telefoon uit raam te gooien. De muziek stond zo hard en om de zoveel tijd zocht hij weer een ander nummer op. Op een gegeven moment dacht hij ergens een plaatsje bemachtigd te hebben maar helaas voor hem en voor ons werd hij weer weggestuurd. Hij stapte eerder uit dan wij dus nog even lekker rustig gezeten. de treinreis duurde 3,15 uur en we zagen erg veel mais en hier en daar grotwoningen toen we eenmaal in de bergen reden. We hebben gelezen dat er 3 miljoen Chinezen nog in grotten wonen, zonder elektriciteit en stromend water maar wel bestand tegen koude en warmte en aardbevingen. We hopen nog zulke grotten te bezoeken. Eenmaal in Taiyuan aangekomen was het een complete chaos op het parkeerterrein en het regende keihard en heel veel modder was moeilijk om zo bij de taxi te komen. Dit is nog een 2,3 miljoenen stad en het duurde dan ook een poosje voor we de stad uit waren maar hebben niet zoveel bijzonders van deze stan dkunnen zien.
We kwamen 2 uur later in Pingyao aan en dit was net een sprookje. Een Hostel met kamertjes aan een binnenplaatsje met allemaal gangen waar savonds lampions branden. Heel gezellig en de kamer was ook een verrassing. Een houten bed heel groot lekker 2 persoons en daarop een matrasje en een tafeltje aan je voeten. Hele mooie van hout versierde ramen. Met daar achter een badkamertje. Heel erg gezellig en heel mooi om te zien. We waren helemaal verliefd op dit hostel. Het lag aan een straat binnen in de oude stad. Dit is wel erg toeristisch maar het heeft wel wat. We zijn op zoek gegaan naar cadeautjes voor Simone en Thijs want die zijn jarig of net geweest dus iets uit China willen we graag meenemen. We hebben ontzettend lekker gegeten in een restaurantje zo groot als een kamer voor weinig geld en heerlijk geslapen tot 10 uur de volgende morgen. Vandaag hebben we Pingyao verkend helemaal langs de muur gelopen. Het is inderdaad heel erg oud.Wachttorens beklommen met een uitzicht over de oude binnenstad. Het lijkt hier en daar heel vervallen en tamelijk vies maar overal wonen toch mensen. Heel vriendelijk allemaal al zijn wij kennelijk rare wereldwonders. Want mensen stoten elkaar en wijzen naar ons. We lachen gewoon vriendelijk en zeggen Ni Hao dan zeggen ze iets terug en lachen nog eens extra.
John heeft een politiemotor gevonden voor zijn politieverzameling. Na afdingen, ging soepel, heb je nog het idee dat je teveel betaald hebt. Hoewel we zijn er blij mee en die mevrouw ook volgens mij, dus dan is het goed.
Morgen gaan we verder in deomgeving kijken naar het de oudste bank van China die ligt in Pingyao en dit is nu een museum. Van hier uit werd vroeger veel zilver getransporteerd. Misschien nog naar een gebied waar veel grotten zijn. Je kan daar ook in slapen schijnt.
Het heeft gisteren veel geregend onderweg in de trein vooral toen de omgeving heuvelachtiger werd. Hier in Pinyao is het dan ook een modderpoel heel grappig om te zien hoe de afwatering niet of nauwlijks werkt. Overal in elke straat zijn publieke Wc's ook hier in Pingyao, we zagen een poepkar die de poep in zijn kar schepte, dus zo wordtde riolering schoon gehouden. MORGEN AVOND Gaan we met de nachttrein naar Xian, we hebben de kaartjes maar slapen niet bij elkaar. Proberen dat nog te ruilen anders wordt het denk is wel een vreemd nachtje op de trein. dikke kus uit Pingyao van John en Jeannette

• 08 September 2010 - 10:48

Werner, Kim, L & S:

Hoi hoi.
    Wat een leuke verhalen weer. Ook leuk dat er zoveel foto`s bijstaan, alsof we er zelf bij zijn! Nog heel veel plezier. groetjes Kim.

• 08 September 2010 - 11:18

Maaike:

Hi lievies,
    een mooie rode jurk voor het feest 's avonds kan altijd hoor! :-) hihi... leuk om jullie verslag te lezen...vandaag lekker met Miriam in het huisje, heerlijk rustig aan het doen: lezen, mediteren, yoga en straks even lekker wandelen buiten voor de frissen lucht! Genietze daar! denk aan jullie! vjl xxx

• 08 September 2010 - 15:01

Karin:

Wauwwww wat een leuke slaapkamer. Lijkt wel Japans! Je zou er zo een thee-ceremonie kunnen houden. Leuk hoor. Kan me voorstellen dat jullie verrast waren.

En wat een tegenstelling, zo'n super-moderne railway en dan al die hutjes en zo'n karretje met een ezeltje ervoor. Veel tegenstellingen, he, zoals gebruikelijk in Azie.

Leuk hoor, die foto's en jou sappige verhalen, Jeannette. Genieten jullie maar met volle teugen.

Liefs van
    Jur en Ka

• 08 September 2010 - 15:56

Miriam:

Mooie foto's...

• 08 September 2010 - 18:20

De Leemskuiltjes:

Hey die J&J,

Zoals al ge-smst vandaag snel jullie reisverslagen gelezen...echt gaaf om te lezen! Wat een bijzondere reis lijkt me dit...elk uur is een nieuw avontuur. Blijf jullie volgen en ben benieuwd naar de politiemotor! Groetjes en dikke knuffel!

• 08 September 2010 - 19:44

Nel:

heb een verhaaltje bij de eerste dag gezet.

xxx

• 08 September 2010 - 21:24

Brigitte De Rooij:

Wat heerlijk om jullie reisverhalen weer te lezen. Zo te zien een mooi land. Nog veel vakantieplezier

• 10 September 2010 - 17:38

Oma:

hallo reizigers wat een mooie verhalen leuk hoor en de foto,s erbij.veel plezier hier alles goed met mij dikke kus oma.