Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Tongariro Alpine Crossing

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

20 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Wanganui

hallo allemaal,
Net even bij Mc Donald een heerlijk flat white gedronken en een muffin gegeten en toen zagen we weer de " Global Gossip Internet Service" We hebben in Australie een kaart gekocht van deze service en ook in Nieuw-Zeeland kun je ermee internetten. Het werkt prima en het is goedkoop. De foto's kunnen makkelijk verstuurd worden.
Dus we dachten even ons laatste avontuur op de site zetten.
We zijn op weg naar Wellington waar we de 24e met de ferry naar de overkant varen naar het plaatsje Picton. We hebben de ferry al besproken want het schijnt erg druk te zijn en inderdaad hadden we niet volop keuze meer.
Tussendoor maken we nog een aantal stops waarschijnlijk aan de westkust onder Wanganui waar we nu even zitten.
Na dat we de vorige keer gemaild hadden hebben we in Rotorua rondgehangen en gewandeld. Midden in het plaatsje heb je stinkgeijers die stomen en loop je langs allerlei poelen die borrelen. Een heel gekke gewaarwording. We zijn in het Kuiroa park geweest en daar was het heel spoekie met de stoom en de ondergaande zon.
Vrijdag 18 januari, Danielle gefeliciteerd zijn we op weg gegaan naar het Tongariro nationaal Park. Dit is een park dat op de world heritage list staat omdat het zo ontzettend mooi is en veel culturele waarde heeft. " Hier zijn ook gedeeltes van de film " De Lord of de Ring" opgenomen.
Onderweg nog gestopt in de hidden Valley een vulkanisch gebied bij het plaatsje Orakei Korako, wat een namen he?
Doorgereden naar Taupo en daar gestopt bij de Huka Falls, geen echte falls maar meer een meer dat door een 15 m. breed gedeelte wordt geperst waardoor er spectaculaire stroomversnellingen ontstaan.
De volgende stop was het Taupo meer, het grootste binnenmeer van NZ, ontstaan door een vulkanische uitbarsting. Het weer was prima, bloedheet strak blauwe lucht en wij gestopt zomaar aan de kant van de weg. Auto geparkeerd en alles wat niet gestolen mocht worden meegenomen en een paar uurtjes gezwommen en gelezen en in de zon gezeten.
Het werd tijd voor de camping waar we gingen overnachten. Dit was in Whakapapa village. Midden in het Tongariro park. Een hele mooie camping waar we tegenover een snelstromend riviertje stonden met uitzicht op de Ngauruhoe, dit is 1 van de drie vulkanen in dit park. De andere zijn" Tongariro en de hoogste is Ruapeha.
Het is grappig, je komt aan op de camping receptie dicht, je zoekt een plaatje en betaalt de volgende morgen. Wel even op tijd opstaan en dat hebben we ook gedaan. Om 6.55 uur ging de wekker en we waren gepakt en bezakt klaar voor onze Tongariro Alpine Crossing. We werden met een shuttlebus naar het begin van de crossing gebracht door een wel heel opgewekte dame die ook waarschuwde dat het heel hard waaide boven en vroeg aan allen of we jacks bij ons hadden. Ook moesten we onze namen en mobiele telnr. doorgeven ingeval we niet op tijd terug kwamen en ze ons niet meer konden oppikken met de bus bij het eindpunt.
De tocht zou ongeveer 7 a 8 uur duren we vertrokken om half 9 en de laatste bus zou om half 5 van het eindpunt vertrekken, dus doorlopen.

De tocht begon inderdaad met veel wind, we waren optimistisch en hadden de korte broek aan met in de tas een lange broek, een fleece en onze jacks in de tas. Er waren zelfs mensen met handschoenen wij vonden dat wat overdreven maar later bleek het toch wel handig geweest te zijn.
De tocht was fantastisch. We zijn naar 1890 m geklommen en dan is het echt klimmen van rots naar rots. Blij dat we onze bergschoenen hadden aangetrokken. Soms waarde je bijna van de berg en na een uurtje of 2 kwamen we in de wolken dat was wel jammer van het uitzicht maar ja.
Na de klim volgde de eerste afdaling en dat was letterlijk glijden in het vulkaangesteente. We eindigde bij een licht blauw meer (een vulkaankrater)en hier besloot ik mijn lange broek aan te trekken , John heeft de hele weg zijn korte broek aangehouden. Onderweg kun je 2 keer plassen in een hut of schuilen als het nodig is.
De tweede klim was iets minder steil en toen begon de afdaling van 4 uur. Mijn knieen zijn aan gort maar dat zal wel weer overgaan. Een paar dagen rustig aan doen. We waren om 3 uur bij het eindpunt en werden netjes weer naar de camping gebracht. Wat was dat glaasje wijn en bier heerlijk!
Vandaag voelen we allebei dat we niet meer 20 zijn, een beetje stijf enzo.
We gaan vandaag dus rustig aan doen, op zoek naar een camping waar weten we nog niet.
Tot mails dikke kus John en jeannette en blijven mailen!

• 20 Januari 2008 - 07:00

Miriam:

He lievies,

Ik vind jullie echt heel stoer hoor! 8 uur wandelen en in de bergen (en er dan 6 uur over doen; jullie hadden zeker iedereen eruit gelopen!). Ben benieuwd naar de foto's van dat avontuur.
    Kunnen jullie nog wel iets opnemen na al dat moois?
    Hier is het vandaag extreem warm, 10-13 graden met een stormachtig windje, we hebben de winter dus maar even overgeslagen. Nemen jullie de zomer straks mee?

Dikke kux M

• 20 Januari 2008 - 08:21

HenM:

Hoi oudjes,

geweldig wat jullie allemaal zien ik ben best een beetje jaloers.
    Hier is alles oke met de heeeeeel dikke buik. Lea is morgen uitgerekend het is nu een echt Schuermens als je begrijpt wat ik bedoel. Ze slapen nu een week in hun huis het is mooi geworden.
    Ik laat het meteen weten als we opa en oma zijn geworden,
    heel veel xxxxxx HenM

• 20 Januari 2008 - 09:44

Maaike:

wat geweldig die foto's. erg mooi die tocht zeg.
    ik ga die film toch eens kijken! groeten,Maaike

• 20 Januari 2008 - 10:32

Rhea:

Wat een totaal andere natuur is het daar zeg. Het moet geweldig zijn om daar zo doorheen te lopen....volgens mij voel je jezelf dan een beetje nietig tussen al dat groots en weids. Lekker genieten van het rustig aan doen voor nu.
    Groeten! Rhea

• 20 Januari 2008 - 10:45

Marianne:

Wat ziet het er mooi uit zeg, geweldig de natuur.
    Nou Jannette ik had je van te voren wel kunnen vertellen dat je geen twintig meer was,ha,ha. Maar jullie verzetten nog knap wat werk hoor.
    Stoer van John hoor gewoon doorgaan in korte broek.
    Geniet er nog maar goed van
    Lieve groet Marianne

• 20 Januari 2008 - 11:03

Marlia:

hallo,
    Dat is nou vakantie, intens genieten van al het mooie om je heen en toch afzien.
    vrijdag een film gezien over een vulkaan uitbarsting en moest toen toch wel even aan jullie denken.Gaan jullie ook nog een wildwatertocht houden, want dat lijkt mij nou machtig mooi.Morgen afspraak met Jan over werkhervatting, ben benieuwd. Genieten jullie nog maar heerlijk, en vooral van die heerlijke zon.Het is hier maar grijs en bewolkt, wel warm.
    kuz marlia

• 20 Januari 2008 - 12:32

Ineke:

hoi john jeanet
    Ongelooflijk wat mooi is het daar.
    Ben best wel jaloers als ik alles zo zie.
    Maar de winter is hier ook voorbij(13 graden) op naar de zomer.
    kUS DE MOSSELTJES

• 20 Januari 2008 - 12:48

Ruud:

Hallo Lady en Lord of the Ring. Die titel hebben jullie wel verdiend na zo'n fantastische tocht. Bedankt voor jullie verjaardagskaart. De postduif was prima op tijd. Een spoedig herstel na de inspanning en laat even weten als je Gollem hebt gezien.
    Groetjes.

• 20 Januari 2008 - 18:10

Mike En Wilma:

Ha John en Jeannette
    Wat een conditie zeg,is straks vast weer wennen in ons platte landje.
    De natuur ziet er prachtig uit daar de foto`s lijken wel ansichtkaarten.En dan 2 van die bruine poepies erop echt niet normaal!!!!Hier is alles prima,alles zijn gangetje.We zien er naar uit om jullie weer in het echt te zien.Nog een fijne tijd heeeeel veeel lieve groetjes
    Mike Wilma en de kinders

• 20 Januari 2008 - 18:59

Fam.van Der Aa:

Hoi luitjes beter moe en kapotte knieen maar wel veel een prachtig landschap zien als zere botten van regen en wind zoals hier. Maar ja je kan niet alles hebben,ik moet zeggen dat de foto s prachtig zijn ik denk dat ik een beetje jaloers ben op jullie. Nou geniet er van en nog een goede reis met veel mooie plaatjes. Groetjes van Geert en Marjo.

• 20 Januari 2008 - 19:58

Maaike:

He lievies!
    Wat een ontzettend mooie foto´s zeg! Nieuw Zeeland llijkt wel nog mooier dan Australie! Miriam en ik hebben net besloten dat wij toch een ticket naar jullie boeken! ;-) geniet ervan liefies! heb heerlijk weekend gehad, lekker gesport...gehigh-tea-ed...en lekker gegeten! Ruud trouwens gefeliciteerd! hoopdat je dit leest!~ ;-)
    vjl
    xxx

• 20 Januari 2008 - 21:01

Mama.:

Hallo lieverts. Even een reactie op jullie mooie verhaal. wat een prschtige fotos weer.hier alles goed. vandaag was Ruud jarig en vanmiddag even geweest geniet maar veel. pas op je knieen meisje.allebei veel liefs. Mama

• 20 Januari 2008 - 21:38

Ruud:

Maaike, bedankt!
    groeten, Ruud

• 21 Januari 2008 - 09:55

Diepenhoekertjes:

Hoi Wereldreizigers,
    Wat is het ontzettend mooi daar en jullie zullen het wel missen als jullie in het koude en natte kikkerlandje terug komen. Op 2 Februari begint de carnaval. In de op tocht in S-Eind staan Lotte, Sanne en Anja op de Wagen en in Asten staan Marcel, Roel, Lotte en Sanne op de wagen. We missen jullie ook. Geniet nog met volle teugen van jullie vakentie en tot over ongeveer 3 weken.
    Groetjes en een dikke kus van Sanne, Roel, Lotte, Dirk, Marcel en Anja.

• 21 Januari 2008 - 19:38

Nel:

heb de boodschap doorgegeven aan annemarie en jan,vertelden dat haar zus nu met vakantie is maar als jullie in de buurt van christchuch komen zijn ze weer terug,het adres volgt. goeie bootreis morgen.
    morgennacht volle maan hier.........
    kus nel

• 23 Januari 2008 - 01:29

Kim:

Nee, helaas, volle maan heeft niet geholpen!! Gr Kim.