Blub blub - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Blub blub - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Blub blub

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

17 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hallo allemaal,
De laatste keer waren we in Whitangi onderweg naar Hahei. Daar moest het mooiste strand zijn van de oostkust van de Coromandel. En inderdaad het was prachtig. De camping was erg vol ook omdat het de enige camping in de omtrek was. Een familiecamping met heel veel kleine kinderen. Dit is de eerste keer dat we op zo'n drukke camping hebben gestaan.
Het plan was om 1,5 dag lekker uit te rusten te lezen en te zonnen en het weer werkte fantastisch mee. We zijn op zoek gegaan naar het winkelcentrum van Hahei en gevonden. (bestond uit 3 cafe's en een supermarktje) Lekker Stirloin gekocht voor op de bbq en uiteraard 2 koude biertjes gedronken.
De volgende dag dinsdag, zijn we naar Cathedral Cove gewandeld. Een pittig stukje met 3 colletjes waar we behoorlijk warm van werden. Het was zeer de moeite waard. Een prachtig kleins strandje te betreden door een boog in de rotsen. We hebben daar samen heerlijk liggen lezen en steeds een stukje opgeschoven met onze handdoeken want de vloedlijn kwam steeds dichterbij.
Weer teruggelopen hetzelfde pad en afgekoeld in de zee van Hahei beach. Deze lag aan de camping.

Woensdag zijn we weer vroeg opgestaan om naar Hotwater Beach te rijden. Het idee is dat je een kuil graaft waar je in kunt gaan zitten want er is onder het oppervlak van het strand warm water, dat komt van 2km diep reservoir door vulkanische activiteiten 9 miljoen jaar geleden. We waren iets te laat want het begon al vloed te worden maar als je met je voeten een beetje graaft voel je geen warm maar heet water van 64 graden. je verbrandt als je niet oppast.
Het schijnt heel gevaarlijk te zijn daar te zwemmen en inderdaad het zag er zeer onstuimig uit.
Verder gereden naar Rotorua wat 230 km verderop ligt. We reden door een veeteelt gebied en een fruitteelt gebied.
Onderweg allerlei stalletjes met fruit en PYO: pick your own fruit.
We zijn gestopt bij een KIWI tuinderij met heeeel veeel kiwi's hele groten en meteen maar gekocht.
Aangekomen in Rotorua een camping gezocht. We kiezen vaak voor een Top 10 park omdat we daar lekker in een keuken kunnen koken en deze zijn over het algemeen heel schoon.
We zijn s'middags naar de kiwi encouter geweest. Deze keer ging het om de beesten het nationale symbool van de NZerd.
Hier is een soort beschermd programma waar ze de eieren vanuit het wild ophalen en kunstmatig uitbroeden in dit reservaat. In de natuur schijnt maar 5 % te overleven en door dit programma is dat 70%. Ze worden teruggeplaatst in de natuur als ze ongeveer 1 kilo zijn. Het zijn grappige volgels die een leuk geluidje maken.
Lekker gezwommen op de camping bij terugkomst. Bleek onze kabel weg te zijn. Wij dachten die is gestolen bleek de vrouw van de receptie hem meegenomen te hebben want het was een illegale contructie, of wij dat wel wisten. ja toch. Toch teruggekregen met de vermedling onze eigen risico.
Vanmorgen zijn we naar Wai-o-tapo gereden een. Ze noemen dat Thermal Wonderland en dat is het ook. Het is echt de moeite waard van een bezoek. Als je de auto op de parkeerplaats hebt gezet wordt er verteld dat je naar een andere plaats moet rijden om de Lady Knox geijser te zien. Elke morgen om 10.15 spuit deze geijser 12 meter hoog omdat ze er 300gr waspoeder indoen.
Met heel veel andere toeristen zit je daar naar te kijken. Wel erg interessant zo'n proces. De waspoeder zorgt ervoor dat de oppervlakte spanning van het 27000 liter waterreservoir verlaagd wordt zodat de geijser begint te spuiten. Is er een scheikundige in de zaal die dit kan verklaren?

Daarna zijn we teruggereden naar het park (een vulkanisch gebied) waar we een wandeling van 3km hebben gemaakt langs borrelende, sissende, stomende en kleurige vulkaankraters, poelen, gaatjes en watervallen. De meeste met hele felle kleuren veroorzaakt door scheikundige elementen.
Er is een champagnepoel van 60 meter doorsnede en 60 meter diep met bubbels (kooldioxdide) en rood/bruine kanten.
Een schilderspalet met intens gele en groene poelen van het arsenicum en een bad van de duivel dat lichtgroen is.
Je komt uiteindelijk uit bij een meer dat de Maori's Whangi-o-terangi noemen: kleur van de hemel. Het is inderdaad heel blauw.
Daarna nog even modderpoelen zien spetteren en stinken. Genoeg stank voor vandaag. De lucht van rotte eieren hangt hier de hele dag en je went er aan
Nu even niks morgen gaan we verder richting het Tongariropark en willen daar gaan wandelen. Dit is een vulkaan.
Dikke kussen van John en Jeannette
ps marielle stuur even je emailadres op kan ik je terugmailen.

• 17 Januari 2008 - 07:10

Maaike:

Schitterend ! Wat een geweldige foto's.
    wat akelig al die mooie stranden waar je kan gaan liggen met een boek!
    goede reis verder
    groeten en een dikke kus, Maaike

• 17 Januari 2008 - 08:41

Miriam:

Wie is die neger op de foto's? John, wat ben jij bruin zeg! En dan ook nog met een boek in de zon gaan liggen, alsof je nog bruiner kunt/wilt worden! Kijk maar uit dat ze je nog wel herkennen op het vliegveld met je paspoort!
    Die verschillende soorten water/strand zijn wel heel mooi, en dat allemaal zo vlak bij elkaar! De 7-wereldwonderen in een notedop ;-0
    VJL kux M

• 17 Januari 2008 - 08:48

Anita.:

Wat mooi zeg Nieuw Zeeland.Een wonder die natuur!!Misschien een land om naar toe te emigreren? Wat hebben jullie toch al veel gezien en wat zien jullie er goed uit!!Hier is het vandaag weer triest.Jeannette:Ik moet je de groeten van Toos doen.Dat je maar lekker geniet.Binnenkort geeft ze een feestje!Vanmiddag weer werken en vanavond uit eten met Noud, Marianne en Elly.Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhalen.
    Liefs,Anita.

• 17 Januari 2008 - 09:00

Liesje:

Wat een super coole foto's. Daar is het echt mooi zeg! geniet van jullie laatste vier weken...

• 17 Januari 2008 - 12:54

Aart:

Wat maken jullie veel mee !!!!
    Prachtige foto`s
    Geniet en veel reisplezier.

• 17 Januari 2008 - 14:33

Marianne:

Ja hallo ik ben er weer, even een paar dagen naar Portugal geweest, was gezellig en mooi maar dat is Nieuw Zeeland ook zeg. Zit er ook echte champagne in de poel ??? Een vulkaan ruikt inderdaad erg vies toen ik het las kwam de lucht bij me naar boven ba, ba.
    Het ziet er allemaal erg mooi uit en wat is John bruin zeg eigenlijk niet noormaal om zo terug naar Nederland te komen, dus zou ik maar iets op bedenken als ik jou was.
    Bedankt voor het bewijs dat je best twee brillen op kunt, doe ik ook wel eens met een vakantie maar Atie vind dat maar erg stom.
    Maar ja soms gaat handig en gemak voor stom.
    Liefe groet.

• 17 Januari 2008 - 14:48

Ineke:

Hoi, ongelooflijke bruine mensen.!!!!!
    Ik heb vandaag ook in de zon gezeten ,de bank wel te verstaan.
    Geniet en heel veel plezier
    Ineke

• 17 Januari 2008 - 19:14

Ad Verhoeven:

Dag John en Jeanette,
    Ik ben niet gauw jaloers op verre vakanties van anderen en ook nu niet, maar als ik al die prachtige foto's van jullie zie bekruipt me toch wel zo'n gevoel van: in zo'n mooi land zou ik ook wel eens willen rondreizen. 't Is een flinke portie cultuur die jullie daar opsnuiven en samen met het landschap moet dat natuurlijk de nodige indruk maken.
    Dat wordt afkicken straks. Wordt een afspraakje met Novadic John.
    Verder houden we het hier in Eersel wel overeind John, zo zonder jouw aanwezigheid. 't Is nog steeds niks met het pokergedoe dus die klus ligt er straks nog voor je. Kun je goed uitgerust weer aan de gang.
    Tot het weer zover is; geniet ervan samen.

groeten
    Ad

• 17 Januari 2008 - 22:50

Bennenbroek:

Da's echt genieten he ?? Wat zullen jullie over een maandje weer af moeten kicken van al dit moois, maar prettige bijkomstigheid, dan zie je ons weer..... Hier is alles goed, guur en nat weer, de kids druk met voorbereidingen op de carnaval en wij, wij doen zo maar wat ..... Nog veel plezier. Groetjes en een dikke kus van ons allemaal, ook van ons mam xxxxxxxx

• 18 Januari 2008 - 12:23

Marielle:

dat is jelles@het.nl
    xx

• 18 Januari 2008 - 12:24

Marielle:

dat ging niet helemaal goed..
    jelles@hetnet.nl, zo klopt ie :)

• 18 Januari 2008 - 13:29

Henriette Uit Weert:

Echt mooie foto,s wat zijn jullie toch gelukkige mensen!Als jullie hier nog maar willen wonen!Hier zijn we druk bezig met de voorbereiding van Marleen haar stage en natuurlijk met onze reis ernaar toe,We zullen blij zijn jullie na een maand weer te zien,en ons mam ook denk ik.Blijf gezond en de groetjes van ons allemaal.Kun je geen bloemetje voor ons meebrengen Jeanette?Oja John,niet te asobruin he?Anders steken wij er zo ziekjes bij af!

• 19 Januari 2008 - 12:28

Anita Timmermans:

Helemaal top die verhalen en foto's van jullie ervaringen!
    Wat een indrukken hé van die andere kant van de aardbol.
    Wat is het toch anders om hier te wonen en te leven.........
    Dus vooral heel veel genieten en in je gedachten opslaan!
    Groetjes,
    Anita

• 19 Januari 2008 - 17:19

Marius En Laura:

Wat een geweldige verhalen en schitterende foto"s.
    Aan john te zien hebben jullie beter weer als dat het hier is, hier is het nat en veel harde wind.
    Geniet nog samen van jullie laatste weken.
    Groetjes marius en Laura.