Wilpena Pound - Reisverslag uit Port Augusta, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Wilpena Pound - Reisverslag uit Port Augusta, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Wilpena Pound

Door: John en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

19 December 2007 | Australië, Port Augusta

hallo allemaal,
De laatste mail kwam vanuit Adelaide waar we nog het huis bezocht hebben van meneer Ayers, je weet wel van Ayers Rock. Hij schijnt heel veel gedaan te hebben qua exploitatie van de outback vandaar dat ze de rots naar hem vernoemd hebben.
In de haven van Glenelg waar we op de camping stonden zwom een hele grote zeeleeuw rond en hij sliep op de steigers van de haven. We zagen hem elke keer als we naar het trammetje liepen. blijkt dit een al 9 jaar bekend fenomeen te zijn en in de krant stond het verhaal dat een zotte student hem probeerde te voeren maar dat Henry, zo heet hij, zo je arm of je been eraf kan bijten, uit de buurt blijven dus.
Vanuit Adelaide zijn we vertrokken naar Port Augusta zo'n 350 km ten noorden van Adelaide. Onderweg nog in het leuke plaatsje Burra geweest waar de grootste kopermijn van het zuidelijk halfrond gevestigd is. Meneer Ayers, je weet wel van die rock, heeft hier ook zijn vermogen uit gehaald. H
In Port Augusta hebben we een tussenstop gemaakt en een nachtje geslapen voor dat we doorgereden zijn naar het park. In het informatie centrum van Port Augusta hebben ze een schitterende tentoonstelling ingericht over het ontstaan van Australie met de hele droomtijd en geschiedenis van de ontwikkeling van het land. Erg indrukweddend met schitterende films en verhalen van de Aboriginals.
De volgende dag was John jarig en dank jullie wel voor alle lieve leuke reacties. John voelde zich super jarig hij heeft een verrekijker gekregen en een spons want die waren we vergeten en een mooi boek over Australie, dank Maaike en Miriam erg leuk.
We vertrokken maandag morgen na een gebakje richting Flinders Ranges het park dat we wilden bezoeken om daar een aantal walks te gaan maken. Flinders Ranges is een schitterend park en de weg er naar toe is eenzaam, droog en heel verlaten hoewel je maar 150 km van de kust zit. Je ziet emoe's met kinderen en vossen, en vreemde kalebassen die hier gewoon groeien en die bomen die maar blijven boeien omdat ze zo vreemd van uiterlijk zijn.
Aangekomen in het park hadden we een heel erg leuk plekje en je staat daar bijna in je eenjte (tweetje) dus. Erg rustig was het hier met een winkeltje en een informatiecentrum en een bistro. De eerste dag hebben we een tocht gemaakt van 3 uur naar een schitterend uitkijk punt. Wilpena Pound is een ovaal gevormd gebergte van 9o km omtrek en het park is er naast. Je kunt toegang krijgen door langs de weg te betalen en het geld in een envelope te doen.
Als je gaat wandelen moet je in een boek vermelden hoe lang je loopt en waar naar toe en als je terug bent moet je je afmelden. Mocht je niet terug komen zetten ze een zoekactie in want het is hier echt heel verlaten. S Avonds zijn we schandalig lekker gaan eten in de bistro ter ere van John zijn verjaardag. Terwijl de kangoeroes buiten zich te goed doen aan het gras vlak voor je neus hebben wij een kangoeroetje gegeten. Het smaakte toch anders als die van de Aldi, toch eens informeren of die wel echt zijn?
De volgende dag zijn we 7 uur gaan lopen, nou lopen het was meer bergbeklimmen. Erg zwaar maar zo ontzettend leuk. De kangoeroes lopen overal rond soms blijven ze zitten en kan je haal dicht bij komen. Salamander, hagedissen en arenden die rondcirkelen. We zijn naar Mt Mary Peak geklommen het hoogste punt van de Wilpena Pound. Soms erg steil en best eng maar we hebben het gehaald.
Vandaag zijn we terug gereden naar Port Augusta en ja hoor, stop de politie te hard gereden meneer. 74 waar je maar 60 mag. En dan heb je weer voordeel he? Maakt het uit dat ik een collega ben? John kwam er weer goed vanaf met een waarschuwing en een have a nice dag, be a good boy and a merry christmas.
We gaan zo the outback in en proberen in Coober Pedy te komen. Het schijnt daar heel warm te zijn dus we zullen wel zien.
tot mails
dikke kus van John en jeannette

• 19 December 2007 - 06:52

HenM:

John nog gefeliciteerd, als ik uitgenodigd was op je feestje was ik het natuurlijk niet vergeten.
    Schandalig van mij. Ik denk nu maar aan het gezellige feest dat we nog niet zo lang geleden hebben gehad.

Hier begint de schaatskoorts, ik hoop deze week nog op natuurijs te kunnen schaatsen, je ziet, we zitten in uitersten.
    Jullie genieten in bikini wij met de muts op,
    heeel veeel xxxxx
    HenM

• 19 December 2007 - 07:58

Maaike:

Wauw, wat een mooi gebied. wel errug leeg!!
    veel plezier richting Alice Springs.
    groeten van allemaal. Maaike

• 19 December 2007 - 08:26

Marianne:

Nou de politie blijft toch je beste vriend nietwaar.Ha,ha.
    John nog gefeliciteerd.
    Het blijft geweldig mooi daar bij julie, wat moet het toch een heerlijk gevoel zijn zolang van de vakantie te mogen genieten in zo'n mooi land.
    Hier nog steeds heerlijk koud, ik heb daarbij ook nog een avond en ochtend zonder cv moeten doorbrengen nou dan word je wel weer warm gemaakt door de verhalen en de foto's van juliie, zon, zon en weer zon.
    Maar gezond jaloers mag nog steeds, het is juliie gegund geniet er nog maar goed van.
    Lieve groet Marianne.

• 19 December 2007 - 10:57

Ineke:

Raar hoor,dat het bij jullie zo mooi weer is en hier zo koud.
    Wij gaan naar de donkere dagen voor kerst.(kerstboom is gezet)
    Veel plezier en dikke kus van de Mosseltjes

• 19 December 2007 - 17:15

Els:

Schandalig he, dat ik nog niet gereageerd heb. Was vandaag bij Antoinet (ja, die!), en ze had geteld Jeanette, dat je al 7 weken weg bent (klopt niet helemaal) en toen dacht ik aan jou en Australie. Stiekem gluur ik wel mee hoor, en ik geniet van je beschrijvingen; wat een fantastische reis maken jullie! Mooie omgeving, afwisseling en je lekker uitleven tijdens de wandeltochten. Heerlijk zo samen.
    Nou, als je terug komt (en je zult op den duur wel moeten toch) is het eindelijk op het werk ook weer rustig. Daar ziet het wel naar uit. En anders gaan we gewoon met zijn allen voor een hoger salaris bij de politie werken!
    Wel, denk daar voorlopig niet aan. Geniet, fijne feestdagen "on the australian way"!
    Groetjes voor jullie beiden, en nog proficiat.
    Els

• 19 December 2007 - 20:46

Liesje:

Tjonge, wat is het toch mooi daar...!!
    Fijn dat je toch een leuk verjaardagsfeestje hebt gehouden, zo ze zien hebben jullie het wel gezellig met zijn tweetjes!

xx

• 19 December 2007 - 20:48

Jur En Karin:

Hi there, J's,

Allebei een dikke verjaardags-pakkerd. (Die van John natuurlijk ff groter, want hij is het feestvarken.) John, het is niet dat we niet aan je hebben gedacht, want dat hebben we zeker, maar ook wij zijn nog een beetje in de verjaardags-sfeer. Afgelopen weekend mijn (karin) verjaardag met vrienden gevierd. We hebben jullie gemist !!! Jammer voor ons, maar voor jullie natuurlijk heeeeeeeeeeeerlijk om lekker daar te zijn. Helemaal gegund, natuurlijk. Hier was het, ondanks jullie afwezigheid, toch erg gezellig. Als jullie terug zijn....(pfff, waar hebben we het over. Duurt nog wel even.) moeten we maar een klein herjaardagsfeestje (let op de woordspeling, gnagna) vieren voor Jur, jou en mij. In ieder geval heb je een pracht van een spons gekregen, zien we, dus jou dag kon niet meer stuk :-)
    Nou liefies, heeeeeeeeeeeeeeel veel plezier daar en we lezen jullie verhalen graag weer.

Groetjes.
    J&K

• 19 December 2007 - 21:19

Ad Verhoeven:

Hallo vakantiegangers. Mooie foto's hoor, vooral die van millionairs beach. Nog even doorsparen dan mag je daar misschien ook een keer gaan liggen zonnen. Wat voor smoes heb je trouwens verzonnen John om onder die bekeuring uit te komen? Trouwens, nog proficiat met je verjaardag(51??). Ik heb nog een kadootje voor je liggen als je terug bent (chocoladeletter van de zaak).
    Nou, geniet er nog van met z'n tweeën want voor je het weet zit het er weer op. Wij werken hier intussen wel gewoon door en sparen niks voor je op.

groeten
    Ad

• 20 December 2007 - 08:28

San En Henry:

Heb je altijd al gewaarschuwd voor Henry. Die moet je niet uitvlakken hoor.!! Lijkt aaibaar en onschuldig...... maar ondertussen...
    Wat een mooi gebied!! Wij genieten hier ook een beetje mee met jullie.
    gr uit de Peel... ook mooi hahaha

• 20 December 2007 - 14:40

Miriam:

Hi lievies, Hier vanuit KL. Leuke stad, veel groen (allerlei exotische bomen tussen de gebouwen door). Lieve mensen, veel te doen en heerlijk eten! Hostel is ook super, morgen richting een nationaal park en daar twee nachtjes slapen.
    We vermaken ons prima en hebben 't fijn samen!
    Volgende x vanuit Langkawi!
    kux vjl Miriam

• 20 December 2007 - 14:43

Maaike:

He lievies!
    Hoe is ie met jullie???!!! Wij zitten nu in het heerlijke Kuala Lumpur: warm en wat een relaxte fijne stad! De eerste sushi al gegeten & de eerste 2 massages al gehad. Top shoppen hier ook en nog niet eens iets gekocht...;-) maar dat komt nog wel! Morgen met de bus naar het national park en daarna heerlijk relaxen aan het strand! Samen gaat ook goed! we hebben het fijn! ;-)
    denk aan jullie! genietze daar!
    kus (van net weer iets dichterbij dan nederland ;-)
    vjl
    Maaike

• 20 December 2007 - 15:47

Karel:

Ome John nog proficiat sorry een paar daagjes te laat maar de computer was doorgebrand.

Voor de rest schitterende foto's en een erg leuke site nog veel plezier met z'n tweetjes

Groetjes, Karel

• 21 December 2007 - 12:55

Anita Timmermans:

Hey Jeannette,
    Fantastische belevenissen zeg!
    Het is al genieten om de verhalen te lezen!
    Hele fijne zonnige kerstdagen ( het is zooooooooooooooo koud hier) en een spectaculaire jaarwisseling!
    doeidoei