Brisbane - Reisverslag uit Noosaville, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Noosaville, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Brisbane

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

17 December 2015 | Australië, Noosaville

Brisbane
Eigenlijk staan we niet in Noosa maar in Tewantin, een plaatsje tegen Noosa aan. Noosa bestaat verder nog uit Noosa ville, Noosa heads en Noosa junction. Wonen in Noosa kost wel een paar centen, zeker wanneer je aan de rivier of aan het strand wilt wonen. We hebben de laatste dag fietsen gehuurd en zijn naar de oostenlijke stranden gefietst. We waren getipt dat dat een erg mooie route is. Inderdaad een erg mooie route met veel heuvels op en af en met die warmte maakte het tot een wel erg inspannend tochtje. Het lag zeker niet aan de fietsen, hele mooie ‘Trek’nountainbikes. De fietsenverhuurder, met familie in Ijsselstein, had ons gewaarschuwd dat fietsers niet echt serieus worden genomen in Noosa en dat je voorzichtig moet doen. Hoewel er fietspaden staan aangegeven fiets je langs de doorgaande wegen met de stroom auto’s mee, bedenk dan al die rotondes dan wordt er plotseling hier en daar wat geremd
Via Eumundi en de eerste 4-baans M1 willen we naar Toowoomba rijden een plaats meer in het binnenland. Het is de grootste plaats qua oppervlakte in het binnenland van Queensland. Onderweg passeren we van allerlei attracties, ook de dierentuin van Steve Irwin maar wij kiezen voor een kleine fabriek(in Yandina) waar je het proces van ginger via een tour kunt aanschouwen. Erg toeristisch maar wel leuk. Stop gewoon een stuk ginger in de grond en je hebt een heleboel ginger. In het kasje gaan we het zeker proberen volgende zomer. We mogen ook allerhande ginger proeven.
We rijden verder via Stathpine en besluiten door het dÁguilar nationaal park te rijden over Mount Glorius. Een schitterend park met een stijgings percentage van 15 %. Onderweg horen we een ratelend geluid dat steeds harder klinkt. Ik kijk John aan. Iets met de auto? We kunnen niet stoppen want de weg is steil en bochtig maar zodra we kunnen wordt de auto stil gezet en…. Het ratelend geluid gaat gewoon door. Tric you, De vogels zijn hier zo opgeleid dat ze je met hun geluid voor de gek kunnen houden zeker. Net echt. We rijden via het Wivenhoe meer
Toowoomba ligt op een plateau en we komen er via een steile aanloop. Een mooie stad, rechte wegen en een mooie stadcamping. WE gaan de stad verkennen en zien het mooie oude Empire Theatre . Dwars door de stad loopt een park waar je van het verkeer weg heerlijk door kunt lopen van en naar de camping. Vandaag hebben we Santa voor het eerst gezien in een groot winkelcentrum waar hij gewillig zich laat fotograferen groot en klein.
Op de heenreis naar Toowoomba kwamen we in een file terecht wat door een ongeluk veroorzaakt was. John zag een halve auto staan en daar kan geen mens levend uit gekomen zijn. Toen we wegreden uit Toowoomba en even bij McDonald gestopt zijn lazen we het artikel over het ongeluk. Bleek een gestolen auto te zijn , de dader had in zijn vluchtpging een bus geramd, geprobeerd een andere auto te stelen , toen een huis ingevlucht maar de politie heeft hem toch te pakken gekregen., dus niemand overleden .
Na twee nachten zijn we teruggereden richting de kust en op weg naar Brisban. We hebben geen Gps dus rijden we op kaarten die we bij informatie centra kunnen vinden. Dat is hier goed geregeld in Australie. Overal info over. Je komt steeds beladen terug met info, waar je dan uit kunt zoeken waar je heen wilt en wat er eventueel te doen is. Ook mensen op campings geven je tips.
Rondom en in Brisbane is het makkelijk te rijden. Er zijn een aantal highways en verder worden afslagen met straatnamen aangegeven. We vonden onze camping al snel. Een hele mooie camping waar je van de wc-bril kunt eten, zo schoon. Easy going naar het centrum met een bus, dus onze camper staat een aantal dagen stil. We willen woensdag weer verder gaan dus .
Er is hier geen metro maar de bussen rijden in speciale busbanen en hebben daardoor geen last van het overige verkeer. Dat geldt niet voor alle lijnen natuurlijk maar die van ons wel en we vliegen naar de stad. Brisbane centrum is goed te behappen er is heel veel te zien en te ondernemen. Het regent vandaag dus een plu gekocht en zo gaan we de stad verkennen. We beginnen met het Museum van Brisbane. Heel mooi opgezet museum waar de geschiedenis van Queensland in al zijn facetten tentoongespreid wordt. Leuk om te zien dat er veel bekends bij is. Flora en fauna, de turtles met hun eieren maar ook grote inktvissen van 4 m lang met ogen van 30 cm(gelukkig zijn we die nog niet in het water tegengekomen, zij leven op de bodem )We lopen langs de rivier waar the Wheel of Brisbane staat te draaien en naar de street beach waar ondanks de regen mensen aan het zwemmen zijn op een heus gemaakt stadstrand . We bezoeken de city hall waar ook een museum in is dat de geschiedenis van Brisbane laat zien en hoe belangrijk de rivier voor deze stad is. Er blijkt ook een guided tour te zijn over de City Hall zelf en die pikken we ook mee. Erg interessant om in het binnenste van zijn city hall te lopen. Er is een auditorium met een koperen dak dat ze hebben moeten restaureren omdat toeristen vanuit de klokkentoren muntjes naar beneden gooiden en het dak ging lekken. Dan is het tijd voor een biertje in de Pig ’n Whistle, later blijkt dat mensen hiervoor in de rij gaan staan, zal zeker met de bokswedstrijd te maken hebben die op de tv wordt uitgezonden. We vallen met ons neus in de Kerstboter want niet alleen is er een kerstoptocht, georganiseerd door Myer, een groot warenhuis maar ook een kersttoneelstuk, hilarisch zoals ze dat doen en daarna wordt er een lichtshow geprojecteerd op de city hall. Heel leuk om mee te maken. Er is hier elke avond tot Kerst iets georganiseerd . En dan is het 13 december, Julia wordt 4 jaar en we hebben geskypt en gezien dat ze helemaal jarig is, met cadeautjes een prinsessenfeestje en taart met kaarsjes. Wij gaan Brisbane in en nemen de City hopper een gratis boot die je langs een aantal aanlegplaatsen voert waar je op en af kunt stappen. Het weer is nog niet helemaal oke maar het lijkt droog te worden. Het is hartstikke druk op zondag in de stad. Mensen lopen allemaal bepakt en bezakt met cadeautjes zeker.W e varen over de Brisbane River en zien de stad vanaf het water. Mooie appartementen en huizen waar je zo wilt wonen met schitterend uitzicht. Langs het water is wel hoogbouw maar niet zo veel. We eten in een foodcourt, lekker makkelijk.
Maandag gaan we naar Lone Pine een koala sanctuary. Schitterend om de koalas van zo dichtbij te zien. Ook kangoeroes , wombats en een heuse plathypus zwemt hier, die we nu eens helemaal kunnen bewonderen. Die koalas zijn wel sloom maar dat snappen we nu. Ze eten de eucalyptusbladeren die maar een klein beetje energie leveren ondanks het feit dat ze er veel van eten. Dus ze hebben niet genoeg energie om allemaal te bewegen. Het water in de bladeren moet ook voldoende zijn zodat ze niet extra hoeven te drinken. Ze slapen 18 uur per dag, wat een leven. Guus is er niets bij.
Vandaag hebben we een rondleiding gehad in een klein museum waar Brisbane oorspronkelijk is ontstaan. Een plaats waar de gevangen vanuit Sydney gestuurd hun eigen onderkomen moesten graven en metselen. Erg leuk zo 1 op 2. De man vertelde dat de Australiers hun geschiedenis nu verplicht op school krijgen als vak maar daarvoor werd er niet zoveel aandacht gegeven op de scholen. De meest zware gevallen werden naar dit stuk land gestuurd met de bedoeling dat ze er beter van zouden worden, helaas.
Hier op de camping is of iemand die bh’s en onderbroeken verzamelt of iemand dacht leuk setje maar mijn bh en ondergoed is van de waslijn gehaald. Rare mensen.
Je rijdt met je auto links, in de schaduw zitten en de zon is anders , je loopt links op een wandelpad of op de roltrap, logisch maar het knopje van de douche en toilet andersom draaien om open te krijgen blijft lastig, grappig!
We hebben gisteren John zijn verjaardag gevierd, compleet met feestmuts. Iedereen hartelijk dank voor de felicitaties. En vandaag Vince jarig hieperdepiep hoera Vince 3 jaar gefeliciteerd. Dikke verjaardagsknuffel van opa en oma
Liefs J&J

• 18 December 2015 - 06:39

Ineke:

Ha zus en zwager .John nog gefeliciteerd .Beetje laat Sorry..Mooi verhaal Heel veel plezier en voorzichtig xxxxx

• 18 December 2015 - 06:52

Aart:

Wat een verhaal weer .geniet en blijf links rijden .

• 18 December 2015 - 09:23

Marianne:

Hoi hoi, op de eerste plaat John nog gefeliciteerd En verder is het toch weer een heerlijke reis die jullie maken, blijf genieten
    Lieve groetjes Marianne

• 18 December 2015 - 09:50

Miriam:

Heb je meegeholpen de boef te pakken John? xx

• 18 December 2015 - 10:12

Theike:

Wat leuk allemaal! Geniet er van en voorzichtig doen met dat rare verkeer! Have fun!