campfire - Reisverslag uit Cania, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu campfire - Reisverslag uit Cania, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

campfire

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

02 December 2015 | Australië, Cania

Campfire
We zijn vandaag 3 weken op pad, de tijd vliegt hier. We staan vroeg op, soms al om half 6, ook omdat het te warm is om in de bus te blijven liggen. Wanneer we een dag willen gaan rijden zijn we dan ook vroeg op de weg. We rijden tot nu toe niet langer dan 5 a 6 uur achter elkaar om op een nieuwe plaats onze bus neer te zetten. Soms is het een camping, een andere keer in een Nat. Park of gratis op een Rotary park. We vinden de prijzen van de campings meevallen. Omgerekend zijn we voor de mooiste camping tussen de 20 en 25 euro kwijt. De vorige keer aan het westen lagen de prijzen aanzienlijk hoger. Dit heeft ook met de koers van de dollar te maken natuurlijk.
We zijn in Yeppoon 3 nachten gebleven. Vooalr EmuPark een klein plaatjes in de buurt vinden we erg charmant, heeft van alles op kleine schaal en een leuk strand. De schoolverlaters(schoolies hier genoemd ).zijn hun laatste week ingegaan en doen allerlei leuke dingen. We kwamen een hele zwerm tegen aan het strand en hebben dat in de schaduw liggen bekijken. Hier werd volop gezwommen zonder stingerpak dus wij hebben die gok ook gewaagd. We drinken elke dag ergens een flat white waar ze dan als echte baristi een mooie melktekening opmaken. Op de camping hebben we tijdens het eten koken leuke contacten met vooral Australiërs. Ze vragen natuurlijk waar wij vandaag komen maar vertellen zelf ook van alles. Iemand vertelde dat hij uit Victoria Bay komt, waar wij onze eerste vakantie met dolfijnen gezwommen hebben. Wij vonden het daar erg mooi maar hij is daar met zijn gezin weggetrokken omdat er geen werk te vinden is. Allemaal gepensioneerden daar. Ook in Australië is de vergrijzing toegeslagen. Hier in Queensland is nog wel volop werk vertelde hij.
Wat ons elke keer weer opvalt is dat er weinig rommel ligt Mensen nemen hun rommel mee naar huis want er staan ook erg weinig vuilnisbakken. Dit wordt ook in de kranten gepromoot en nu met de klimaattop wordt ook in Australie gedemonstreerd voor een beter klimaat voor onze kleinkinderen. Ook je eigen rommel opruimen of meenemen in nat. Parken hoort daarbij.
We moeten trouwens oppassen met in zee te zwemmen. Er zijn krokodillen gespot aan het strand en in de Fitzroy rivier die door Yeppoon stroomt. Door de droogte zakken deze beesten steeds zuidelijker op zoek naar water. We hebben geen croccie gezien gelukkig.
We hadden gelezen dat in Town 1770 en Agnes Water een muziekfestival zal plaatsvinden dit weekend en dat lijkt ons wel wat. We proberen de CD van Adele te pakken te krijgen maar dat gaat hier nog wel enkele weken duren. We rijden langs het information centre en daar blijkt het afgelast te zijn. Niemand weet waarom maar we besluiten toch naar deze historische plaatsen te rijden.
Wanneer je op de kaart kijkt lijkt alles zo dichtbij maar je bent dan wel 5 uur verder voor dat je in Agnes water bent. We gaan op de camping staan in Town 1770 . Deze naam is aan deze plaats gegeven omdat dit de geboorteplaats is van Queensland waar James Cook voor de 2e keer aan land kwam in Australie en de 1e keer in Queensland. Zijn eerste landing was in Botany Bay, daar willen we ook nog gaan kijken.
De camping ligt in een bos op een schiereiland. We gaan op zoek naar het monument van James en doen de RoundHill walk die ons naar het puntje van het eiland brengt. Op de camping is ook een strandopgang en op dat strand vermaken we ons met het maken van tekeningen, een dinosaurus voor Vince en John herstelt ‘Hello’ met al het hout dat er ligt. Het is veel te warm om op het strand te gaan liggen, het strand is verlaten en we hebben de zee en het zand de hele middag voor ons zelf.
We gaan ook op het strand van Agnes Water kijken, dat is een bewaakt strand maar wanneer we daar aankomen mogen we absoluut niet zwemmen. Er is een haai gespot. Er hangt een rode vlag en er hangt een bord met ‘shark ’erop. ‘Cool “vindt een meisje dat langsloopt,
‘Helemaal niet cool’ vindt haar vriendin . Dat bord is wel Cool, maar helaas de badman kijkt en we kunnen het niet meenemen.
Er zijn veel tours te boeken, naar Lady musgrave island, de LARC, een amfibievoertuig, waarmee je langs en over het water kan scheuren. Kayaks, surfborden, waarmee je staande over de golven kunt peddelen.
Na Yeppoon rijden we het binnenland weer in en gaan naar Cania Nat. Park. Het is echt aan het einde van de wereld. We proberen allerlei shortcuts maar die eindigen allemaal in een dirtroad en dat dan nog 53 km dus keren we om en bereiken Cania uiteindelijk via Monto, het stadje waar je nog boodschappen kunt doen en lekkere koffie kan drinken.
Eigenlijk is het zo, wanneer je het binnenland in wilt en je wilt je eigen plan trekken is een 4WD wel een vereiste. We hebben de 12 gereden maar er zaten ook op deze weg stukken unsealed. Onderweg veel rookpluimen en rookgeuren. Loslopende stiertjes, koeien en kalveren. Veel werk aan de weg. Het is hier heuvelachtig, sommige wegen zijn steil met schitterende vergezichten. Je rijdt soms een tijd en ziet niks, geen huizen, geen auto’s laat staan mensen. Dit land heeft nog zoveel ruimte maar het is ook vast duur om te bebouwen en van voorraden te voorzien. Onderweg hebben we in Mount Perry nog een lookout beklommen waar de weg bezaaid lag met boomtakken en bladeren. Dat was de storm zeker die we vannacht van een eindje via onweer op de camping in 1770 hoorde.
Oop de camping hebben we vogels gevoerd, de mooiste vogels die hier in het wild leven komen eten, ze zijn ook niet gek natuurlijk. Uit je hand en nemen soms een velletje mee. Hier op het terrein mag je fikkie stoken. We hebben ons eigen bushfire gemaakt. Johnn heeft hout gesprokkeld en een machtig vuurtje gemaakt. Elke avond als het donker is is dat reuze gezellig want om 7 pm is het hier helemaal donker.
Het is nu dinsdagavond en vandaag hebben we een aantal walks gedaan. Naar poelen die bijna droog staan en naar lookout, naar grotten met tekeningen en grotten waar je helemaal in weg kunt kruipen.
Het mooie van de parken is dat er zo veel beesten zijn. En hier leven ze om je heen. Grote kangoeroes die voor je bus liggen te zonnen en hele mooie witte ara’s op je bus. Vandaag bij het ontbijt hadden we onverwachte gasten die zo nieuwsgierig waren, schitterende lorriekeets. Op de terugweg van de walks spotten we een emoemama met 3 jongen en jonge dingo’s die achter een koe aan het vangen waren. De camping staat te koop, nog liefhebbers?
We krijgen gezelschap van hele kleine wallebies die gezellig meezitten aan het kampvuur. Ze komen tot onder de tafel zo nieuwsgierig zijn ze. Je mag de beesten hier niet voeren, ze komen ook niet bedelen, behalve de vogels dan. Heel mooi al die beesten om ons heen, behalve de muggen die John wel heel erg te pakken hebben gehad deze keer.
Vandaag rijden we naar Bundaberg en willen we in Mon Repos schildpadden gaan spotten.
Iedereen een heel gezellige sinterklaas en jullie veel cadeautjes kleinkindertjes. Liefs J&J.

• 02 December 2015 - 08:05

Marianne S:

Geweldig weer jullie verslag heeeel veel xxxx en knuffels vanuit Whinchcombe

• 02 December 2015 - 08:19

Aart:

Leuk om weer van jullie te horen .kijken iederekeer waar jullie zijn !
    Geniet !xxx

• 02 December 2015 - 08:48

Miriam:

Die wallebie was zo schattig :-). Kunnen jullie die niet stiekem meenemen? Zijn jullie met die LARC gegaan? xx

• 02 December 2015 - 09:39

Marianne:

Hoi hoi
    Leuk om jullie verhalen te lezen, geniet er goed van

• 02 December 2015 - 10:06

Ma Verduyn:

Wat een mooi verhaal. Ik geniet van jullie belevenissen.
    Hier alles goed. Tante Maaike na een hele gezellige week weer vertrokken.
    Veel plezier verder. Dikke knuffel van ma.

• 02 December 2015 - 13:02

Nora Kruik:

Hoi jeannette john, wat een prachtige reis en gezellige verhaal
    Groet van nora en wim

• 02 December 2015 - 15:35

Jacques Baeten:

Ik lees dat de tijd voorbij vliegt en de kosten meevallen, wil dat zeggen dat de vakantie langer gaat duren? Geniet nog van de resterende tijd.
    Groetjes, Jacques.

Nel:

wat een mooie fotos

• 03 December 2015 - 20:55

Esther:

Super leuk om jullie reis zo mee te beleven. Wat heerlijk tussen de dieren en wat een mooie foto's! Geniet ze!! Mooi hè; alles! X

• 04 December 2015 - 18:48

Ineke :

Wat fantastisch eigenlijk om zo lang op vakantie te kunnen . Heerlijk xxxxx

• 04 December 2015 - 22:29

Os En Mien:

Wat zien wij herkenbare foto`s voorbij komen van een jaar geleden, mooie blauwe stranden en mooie dieren. Blijf ervan genieten.

• 06 December 2015 - 13:32

Tante Maaike In Noorwegen:

wat zien jullie veel en wij genieten mee door de reisverslagen. jullie zijn bofferds om dat alles te beleven.hier alles goed. middenin de donkere tijd.goede reis verder. klem maaike.