Blowholes en waterfalls - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Blowholes en waterfalls - Reisverslag uit Sydney, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Blowholes en waterfalls

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

12 Januari 2016 | Australië, Sydney

Blowholes and Waterfalls
We zijn neergestreken in Kiama, een prachtig plekje 130 km onder Sydney. We staan op een grote camping die helemaal vol is, gezellig met al die mensen die ’s morgens spek bakken, ’s middags worstje bakken en ’s avonds in de campingkeuken een broodje met schnitzel maken. Het voordeel is dat we veel contact hebben en no worries, staan tussen de groot opgebouwde huisjes. Iedereen heeft een partytent voor, naast en achter zijn caravan staan en de bbq heeft ook nog een klein tentje boven zich. Wanneer we opnieuw zouden beginnen kochten we ook een partytent. Altijd schaduw en schuilen voor de regen.
Kiama is een onderdeel van een Coastwalk die 32 km lang is. Aangezien het heel heuvelachtig is heb je van elke clif een prachtig uitzicht over de volgende baai. In de dagen dat we er staan lopen we steeds stukken van de walk. Soms in de stromende regen en wind maar dat maakt de golven nog hoger en woester en je ziet nog meer surfers. Voor het eerst schelpen kunnen vinden.
Kiama is ook bekend van de blowholes een kleine langs de route en een hele grote blowhole bij de vuurtoren, waar het water met kracht omhoog wordt gestuwd waardoor je een whoesj hoort en het water meters hoogs ziet spuiten door een opening in de rotsen aan zee. Het is het juiste moment zoeken om een foto te nemen. Voor mensen die niet in zee willen zwemmen met die hoge golven hebben ze op verschillende plaatsen rockpools aangelegd. Dit zijn een soort natuurlijke zwembaden aan zee met minder golven maar met dit weer slaan de golven over de kliffen in het zwembad en krijgen de zwemmers toch veel golven in hun zwembadje.
Vanuit Kiama kan je een mooie tocht maken het binnenland in via Jamboree(van de scouts) toevallig is er een wereldwijde bijeenkomst met 21000 scouts van heel de wereld neergestreken en grote verhalen in de krant dat ze ondanks de overvloedige regen veel plezier hebben samen.
We rijden via Jamboree (de Jamboree Mountain Road) en Robertson naar Fiztroy Falls. Onderweg bezoeken we Minnamurra Rainforest centre waar je door het rainforest 4 km omhoog naar een waterval loopt, onderweg veel forest en veel rain. Gevaarlijke prikbladen waar ze je voor waarschuwen groeien langs de route. De waterval is de moeite van het klimmen waard. Met veel geraas komt hij naar beneden het is een oorverdovend lawaai en je staat er heel dicht bij.
We vervolgen onze weg en de camper slipt in de bochten omhoog. Veel onderwater gelopen wegen hier. We nemen een tussendoortje via MyraVale, hele mooie weg met hier een luxury farmstay? Wie weet voor de volgende keer en eindigen in Fitzory Falls een 81 m hoge waterval maar helaas er is zoveel mist . We zitten letterlijk in de wolken en horen het water maar zien er niet zoveel van.
Bombo en Minnamurra zijn twee plaatsjes aan de Coastwalk en die bezoeken we ook en lopen gedeeltes van de route. Bij Jones beach en Cathedral Rocks kijken we naar de surfers die op deze spot allemaal samenkomen. De golven zijn heel hoog, mooi om te zien.
Vrijdag is het weer strak blauw en lopen we een eind langs het strand. Het wordt een rustig dagje. Zaterdag 9 januari gaan we naar Shellbarbour, We hebben gelezen dat je daar kunt snorkelen bij Bass point. Een baai inderdaad waar de golven niet heel hoog zijn. Het zicht valt een beetje tegen maar meerdere mensen gaan te water en we spartelen een tijdje rond. Bij het verlaten van het water haalt John zijn hand en knie open aan de scherpe schelpen die er liggen. Hij bloedt flink maar weer terug in het koude zoute water stopt het bloeden!. We bezoeken het stadje Shellharbour en werken aan ons gemiddelde van beachball. Het is weer heerlijk weer en zalig zo de laatste stranddagen.
Zondag reizen we naar Sydney, naar de camping. We nemen de Grand Pacific Drive en rijden met een schitterend uitzicht over een Sea cliff bridge. Lookout na lookout je blijft je verbazen. De camping in Sydney is prima . De bedoeling is dat we van hieruit de camper terug brengen naar Apollo. Zij zitten 5 minuten rijden van de camping vandaan dus prima te doen. Apollo gaat het oliefilter vervangen dat ze vergeten waren, waardoor wij een lekkage hadden. Het is goed geregeld hier.
We poetsen wat en laden alles in. ’s Avonds gaan we gezellig aan de boemel en belandden in een Bavaria café met een uitzicht over het centrum van Sydney.
Vanuit de camping is het gemakkelijk om de trein te nemen naar het centrum en dat doen we maandag dan ook. Een uurtje treinen en we zitten in Hyde park, 5 minuutjes lopen van Harbour bridge en het Operahouse. Wat is het druk hier en wat een eettentjes. Heel gezellig. Het is wel veranderd hier. De vorige keer waren we hier in 2007 en vooral rond het Operahouse is het veranderd. We gaan nu wel die tour doen in het Operahouse. Dat is erg de moeite waard. Vooral het verhaal rondom de constructie van het gebouw is wel indrukwekkend. Die heer Utzon had het toch maar mooi bedacht. We vinden het gebouw van binnen die zo erg mooi maar het rauwe van de materialen kan je goed zien, niks is weggemoffeld achter platen of gepleisterd. Mooi zo rauw, zo vinden we Australië ook.
Het eind van onze reis komt in zicht. Vandaag ingecheckt in een hotel (Sydney Boulevard hotel dichtbij het Hydepark) en de bus netjes afgeleverd bij Apollo. We hebben wel wat meer bagage dan de heerreis dus dat wordt nog wel een ding om alles goed in te pakken.
Morgen woensdag nog een dagje Sydney het wordt 37 graden. We gaan met de boot naar Manly en smiddags waarschijnlijk naar een museum want het zal wel erg warm worden en dan een cool museum is erg aantrekkelijk. Donderdagmiddag vliegen we vie Hongkong naar Amsterdam en dan trekken we weer een jas aan haha.
Tot gauw ziens xxx John en Jeannette

• 12 Januari 2016 - 08:50

Nora Kruik:

Geniet van jullie laatste dagen in dit prachtige land, eiland en operahouse komt mij bekend voor... goede reis terug groet van Nora

• 12 Januari 2016 - 08:54

Marianne S.:

Veilige terug reis, zie je in het weekend xxx

• 12 Januari 2016 - 09:26

Tiny En Tonny:

Zojuist gereageerd op jullie vorige verslag komt meteen de volgende nog.
    Nogmaals een goede veilige terug reis.
    Groetjes Ten T

• 12 Januari 2016 - 09:53

Miriam:

Fijn hoor dat jullie weer bijna thuis zijn!

• 12 Januari 2016 - 11:31

Ineke:

Jammer dat je verhalen voorbij zijn
    Goede en veilige reis terug xxxx

• 12 Januari 2016 - 12:23

Marianne:

Hoi hoi
    Wat een mooie reis hebben jullie weer gehad, kun je vast weer een tijd
    van genieten als je terug bent in Belgie
    Het was weer heerlijk om de verhalen te lezen, bedankt voor het kleine
    beetje mee reizen.
    Geniet er nog even van.
    Goed reis terug.
    Lieve groetjes Marianne

• 12 Januari 2016 - 14:27

Sies:

AHH hele mooie verhalen, fijne reis terug. En tot snel!

Gr Sies

• 12 Januari 2016 - 20:40

Samantha:

hoi Jeannette en John,

weer een leuk verhaal om te lezen! Geniet er nog even van!
    Alvast een goede reis terug!!

Groetjes samantha

• 13 Januari 2016 - 11:44

Gerard Martens:

Goede morgen, want dat is het nog net .11.45 uur
    Jullie zijn ongeveer klaar voor de laatste etappe...
    Het is een hele "tour"geweest, maar aan jullie reacties te lezen
    is het geweldig geweest !! Maak er een mooie terugreis van en
    later als de rust is weer gekeerd, spreken we wel eens af....
    Goede reis terug en tot ziens !
    Gerard en Truus

• 13 Januari 2016 - 18:32

Maaike:

Al lezend heb ik ook genoten van jullie reis....
    Goede reis terug en tot de volgende vakantie!