Snakes - Reisverslag uit South Durras, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Snakes - Reisverslag uit South Durras, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Snakes

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

03 Januari 2016 | Australië, South Durras

Snakes
De laatste twee weken zijn ingegaan. Ik heb al eens verteld dat je in elke plaats een public toilet hebt en het is echt waar ook in de middle of nowhere is er eentje en dat is soms knap handig. Schoon met toiletpapier, zeep en papieren doekjes, al vraag je je af wie dit daar komt poetsen en toiletpapier komt vervangen. Restaurants hebben geen toilet zoals bij ons waar je gebruik van kunt maken maar elk plaatsje heeft iets van een winkelcentrum en daar is dan ook een public toilet.
Vanuit de Jenolan Caves zijn we via Goulburn naar Canberra gereden. Weer een mooie tocht over bochtige smalle wegen door de heuvels. Canberra ligt in een soort plat vlak gebouwd rondom het Lake Burley Friffin meer. Ook hier naar de plaatselijke VVV gegaan om te kijken of er nog een plaatsje vrij was op een camping dicht bij het centrum. De mensen daar bellen naar verschillende campings als je dat vraagt en zo kregen we een plaatsje op een camping tegenover de renbaan, waar Nel en Aart hebben gestaan. Lekker dicht bij het centrum. Canberra als stad is niet zo bijzonder hoewel we het wel mooi gebouwd vinden zo rondom het meer en het is een makkelijke stad om je weg te vinden. Er is wel heel veel te zien en te doen en veel dingen zijn gratis.
Het is 34 graden dus we zijn blij met een plek onder de bomen.
In Canberra bezoeken we het War Memorial met de Roll of Honour waar de namen van de gesneuvelde soldaten gegraveerd zijn in een muur. Naast namen hangen rode papieren klaprozen en ik heb begrepen dat deze vanuit Belgie als bloem ooit opgestuurd zijn en dat hebben ze als voorbeeld gebruikt. Je kunt nu deze papieren bloemen kopen en bij de namen steken . Het is een indrukwekkend gezicht. Een muur van namen vanuit de 1e wereldoorlog en een muur van namen van uit de 2e wereldoorlog. In het museum worden beiden oorlogen herdacht met veel foto’s en verhalen. Je kunt er uren luisteren en rondkijken, erg indrukwekkend. En ook ANZAC, de gezamenlijke aanval in Gallipolli in Turkije wordt verteld aan de hand van verhalen en films dit is voor de Australiers een belangrijke gebeurtenis die ze elk jaar in april herdenken.
WE hebben ons laten vertellen dat het vuurwerk vanuit de Capital Hill zal worden afgestoken en we gaan met de bus een mooi plekje zoeken om dat te kunnen zien vanavond. We vinden dat op Black Mountain penninsula waar we aan het meer in het gras alles goed kunnen zien.
Een bezoek in het Nationale museum van Australië, dat er dichtbij ligt is zeer de moeite waard. Hier wordt de geschiedenis van Australie uitgebeeld. Met film en heel veel beeldmateriaal. Ook de geschiedenis van de Aboriginals wordt uitgebreid gebracht. We hebben dit al meerdere malen gezien in andere musea maar het blijft een triest verhaal.
Het vuurwerk wordt hier 2 keer afgestoken. Eerst om 21:00 uur voor de kinderen en dan om 24:00 nog een keer voor de volwassenen. We zitten in het gras, het weer is heerlijk en de mensen om ons heen hebben kleedjes meegenomen, picknickspullen en zo zitten we gezellig met zn allen heel de avond bij elkaar.
De volgende dag bezoeken we het Parliament House en krijgen een rondleiding. Dit gebouw is in 1989 in gebruik genomen en is helemaal gebouwd met materialen die Australie uitbeelden. We zien de zaal van de vertegenwoordigers van het volk en een zaal van de vertegenwoordigers van de verschillende staten in de kleuren groen en rood. Kleuren van de eucalyptusbladeren en het rood van de aarde. Alles gaat hier zoals het Britse systeem. Er worden veel anekdotes verteld en ook hier zijn veel impopulaire ministers 
We bezoeken de Telstra tower waar we een heel mooi uitzicht hebben over Canberra en dan zie je hoe uitgestrekt de stad is. Het centrum is eigenlijk maar klein.
In de Botanische tuin gaan we lunchen en nemen onze boterhammen met sardientjes mee. We zitten lekker in de schaduw ons boterhammetje te smeren, komt de ranger ons vertellen dat er net op ons plekje een snake gesignaleerd is. Uh, we gaan toch maar even staan want het blijkt de giftige bruine slang geweest te zijn, waar we toch al een aantal keren tegenaan gelopen zijn. Die wil je niet echt ontmoeten. Zegt deze vriendelijke man dat we gerust kunnen blijven zitten want de slang zoekt alleen kikkers in het water aan onze voeten. Toch ons boterhammetje maar staande opgegeten. We hebben de hele tocht door de tuin uitgekeken naar de slang om op de foto te zetten maar dan zie je ze niet meer, jammer haha.
2 januari vertrekken we uit Canberra, we gaan richting Batemans Bay aan de kust en willen zo afwisselend kust, binnenland naar Sydney trekken. Het is megadruk op de weg en onderweg staan we ook in de file. In Batemans Bay willen we niet zijn en achteraf begrijpen we dat de drukte komt door een concert dat die dag gegeven wordt door Jimmy Barnes.
We rijden door naar South Durras een piepklein plaatsje in het Murramarang National Park en zien plotseling een enorme bruin/groene slang voor ons op de weg. John stopt en wil een foto nemen maar achter ons duiken autos op en moeten we verder rijden. John hoopt op nog een mogelijkheid voor een foto. Het is grappig dat wij als buitenlanders fotos maken en achter beesten aanrennen die de Australiers als ongedierte zien en ze liever doodrijden. We spraken een echtpaar en ze snapten niet dat we naar Australië reizen terwijl we zoveel moois in Nederland hebben. En dat is een statement.
Vannacht kwam het met bakken uit de hemel en lagen wij legger droog in onze camper. Gisteren nog naar de film geweest “Youth”met Michael Cane, een aanrader.
Julia veel plezier op je eerste schooldag en alle kindjes knuffels van opa en oma.
Liefs John en Jeannette.

• 04 Januari 2016 - 01:01

Marianne S.:

Xxx

• 04 Januari 2016 - 10:07

Miriam:

Hoe groot was de snake? Jullie hebben 'm toch niet opgegeten he (John! :)).
    Kom maar snel weer naar huis! xx

• 04 Januari 2016 - 15:44

Gerard Martens:

Is je "harde schijf" nog groot genoeg om alles op te nemen?
    Het is wel de moeite waard, gezien de verhalen , die jullie er van maken.
    Het is hier nog steeds een beetje lente weer met temperaturen net onder de 10 graden.
    In het "hoge Noorden"van ons land , daar was nachtvorst met neerslag , dus ijzel.
    Waarschijnlijk kunnen jullie in februari meedoen aan de 11 steden schaatstocht.
    De conditie voor dat evenement is groot genoeg om mee te doen , denk ik.
    Afijn kom maar gezond weer terug zonder door een slang gebeten te zijn,
    dat lijkt me niet zo prettig
    Gegroet uit het natte Someren.

• 04 Januari 2016 - 18:49

Mama (stien):

Wat een mooi verhaal. Zo leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Met mij gaat het goed en ik kijk uit naar jullie terugkomst.
    Geniet nog lekker 2weken en een goede terugreis.
    Dikke kus voor jullie. Mama

• 04 Januari 2016 - 20:18

Nel:

wat leuk om met jullie mee te lopen door canberra.
    nog een paar dagen lekker zonnen,gaat het er nooit meer af!!!
    groeten uit ,tveer

• 04 Januari 2016 - 20:44

Tante Maaike:

wat kan jij vertellen jeannet. we lezen met veel plezier je verslagen. hier alles goed. mooi weer en 12 minusgraden. brrrr nog veel plezier en een goede reis naar huis. klem

• 12 Januari 2016 - 09:17

Tonny En Tiny:

Hoi JenJ
    Wat een mooie verhalen, we beleven het zo weer helemaal opnieuw.
    Zelfs de camper is de zelfde als die wij hadden.
    Geniet nog van de dagen die jullie daar hebben en alvast een goede terug reis.
    Groetjes uit Lierop
    Ten T