Glowworms - Reisverslag uit Lithgow, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Glowworms - Reisverslag uit Lithgow, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Glowworms

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

29 December 2015 | Australië, Lithgow

Glowworms
Soldiers Point is een van de dorpjes aan de baai van Port Stephens. The baai is 2 keer zo groot dan Sydney Harbour. Van oudsher behoorde het land aan de Worimi Aboriginals en zij leefden met wat het land en de zee hen te bieden had. Rondom de baai krijg je allerlei info over de levenswijze van de Aboriginals toen en nu. Erg leuk om te lezen en te zien hoe dit geïntegreerd is in de toeristische plekken.
Grote walvissen passeren hier tot november de kust. Dolfijnen worden hier elke dag gespot zoals ook de kleine pinguïn en de koala in het wild.
Wij staan op een camping met heel veel kleine kinderen erg gezellig. Zij zijn vroeg wakker, wij ook dus prima. Wij zijn helemaal into de tafeltennis, sinds we gratis ergens een setje mee konden nemen. John is beter dan ik ben en daarom zijn we veel aan het oefenen haha. Ook hebben we een beachbalsetje meegekregen van een camping dus we zijn alle dagen sportief bezig. Een van de batjes zit met 6 schroeven inmiddels in elkaar maar weggooien is jammer want we hebben er veel plezier van.
Vanaf Harrington heeft het heel hard geregend tot Soldiers Point en de rest van de dag hebben we met paraplu gelopen. De volgende dag was het weer helemaal droog en zijn we naar de zandduinen gereden bij Anna Bay. Hier was de mogelijkheid om te zandboarden en dat hebben we gedaan. De bedoeling is dat je in een grote 4WD het duin opgereden wordt en daar net zo lang blijft tot je er genoeg van hebt en weer terug wordt getransporteerd. Geweldig om te doen. Je krijgt een board met een richeltje voorop en je mag alleen maar zitten op het board. Je loopt naar de top van het duin en je roetst naar beneden. Soms gaat het fout en dan wordt het zandhappen. We hebben ons goed vermaakt. De rest van de dag hebben we allerlei plaatsjes verkend rond de zuidkant van Port Stephens. Er zijn allerlei strandjes met veel surfers en dat blijft leuk om naar te kijken. Ze hebben zelfs een Dutchman beach, die moeten we ook gaan zien.
We hebben vanmorgen de Kerstboodschappen gedaan. Hier zijn de restaurant met kerst dicht alleen de avond voor kerst zijn ze open. Dus we maken ons eigen kerstdiner. Megadruk hier, iedereen is zijn laatste kerstinkopen aan het doen
De boulevard van Nelson Bay, een plaatsje verder is erg gezellig. Vanaf daar is van alles te boeken aan tours en er zij erg gezellige cafe, waar een biertje en een wijntje er best in gaan. Met Kerst is alles dicht en gaan we in Tomaree National Parc naar de lookout lopen. Een schitteren 360 gr. Uitzicht. We zien de Fingal Spit liggen. Een strook strand dat naar een eilandje loopt en met vloed onderwater staat. We lopen de Spit later op de dag en zien een groot bord dat er al heel veel mensen verdronken zijn! Wij vragen ons echt af hoe je dat nu gaat doen? De stranden zijn allemaal gedeeltelijk bewaakt hier in Port Stephens.
Ons Kerstmaal nuttigen we in de campingkeuken en het is heerlijk. Hele lekkere oesters met champagne, het moet niet gekker worden. Op Boxing day varen we met de ferry over naar Tea Garden, een leuk klein plaatsje aan de overkant. Er zwemmen en duiken dolfijen voor en naast de boot.
Zondag 27e rijden we door richting de Blue Mountains. We nemen de Putty road een hele mooie weg dwars door Yengo Nat. Parc. Halverwege staat een man in een verlaten Roadhouse spek te bakken. Het is de Wo-Man man. Hij heeft een gigantisch beeld van ijzer gemaakt. Aan de voorkant een man en aan de achterkant een vrouw voorstellend. Hij bakt daar worstjes met spek, zet koffier en heeft voor iedereen een praatje. Nel, de bloemen die voor zijn stalletje staan noemt hij 4 clocks en dit zij de bloemen waar wij zaadjes van hebben meegenomen uit Sicilie. Hier lusten de possums ze heel graag en hij zaait ze voor de beesten. We rijden de hele dag, via Windsor en proberen een camping in Kaboomba en in Backheath. Alles is vol, gelukkig kunnen we terecht in Lithgrow, een stadje aan het eind van de Blue Mountain round trip.
De blue Mountains zijn schitterend alleen de circus er omheen hoeft voor ons niet zo. Er is scienic World waar je met een kabelbaan of trein het dal in kan. Mensen staan uren in de rij. Wij zien heel veel lookouts, uiteraard de three Sisters en doen een paar walks. ’s Middags houden we het voor gezien en gaan we op advies van Maaike naar de tunnel met de glowworms.
De tunnel ligt 7 km boven Lithgow en daarna ga je een weg in die zo steil is en zo smal dat John en ik elkaar eens aankijken. John rijdt door maar we vragen ons af wat er nog komt. 35 km verder. Schitterend tussen de hoge bergen door komen we aan een unsealed road en dan zijn we er bijna toch?
Er blijkt nog een wandeling van 8 k heen en terug aan vast te zitten met een steil stuk van een km in het begin. Het is allemaal in een schitterende omgeving maar het wordt later en we willen niet in het donker rijden wegens de kangeroes in dit gebied. We worden gewaarschuwd door andere mensen op tijd terug te zijn en we lopen een mooie tocht naar de tunnel en… zien de glowworm Maaike.
De terugreis lopen we nog iets harder en spotten we rockwallebies, dit is schitterend want deze kleine wollige kangeroes laten zich zelden zien. We bereikende auto en gaan met die banaan. Het is inmiddels 19:30 en de zon gaat onder om 20:15 en dan komen de kangeroes. We zien er tientallen. Ze springen heen en weer voor onze auto dus het is oppassen geblazen. We zien ook een grote wombat langs de kant van de weg. Het is net een wollig varkentje. Gauw een foto en verder.
Gelukkig geen kangeroe aangereden. Vandaag zijn we verder gereden naar Oberon. Onderweg de Jenolan grotten bezocht. Je kunt kiezen uit 8 verschillende grottours. En ook al is het een circus de grottour die wij doen is erg mooi, ook de weg er naar toe is de moeite waard. Smal en steil, passeren is moeilijk met uitzichten waarvan je mond openvalt. De laatste dagen was het wel wat frisjes, rond 15 graden en ’s nachts 10. We hebben voor het eerst weer een jasje aangehad. Haha.
Veel liefs voor iedereen van J&J. .

• 29 December 2015 - 08:24

Miriam:

Ik bel wel benieuwd naar die zandboardfoto's :-)
    Jullie kunnen beter hier oud&nieuw vieren, het is hier ook 15 graden!
    Fijne jaarwisseling alvast! xx

• 29 December 2015 - 09:02

Marianne S:

Hoi JJ, prachtig xxx

• 29 December 2015 - 09:45

Nora Kruik:

Hoi jeannette en john,
    Voor ons bekend terrein want de Tree Sisters was de achttuin van de broer van wim. Hij woont nu in Winmalee, dicht bij zijn zoon. Inmiddels is hij bijna 80 jaar.
    Wat beleef je veel en weer een gezellig verslag.we reizen mee met jullie.
    Eigenlijk wel een beetje jaloers op de trip want Australië is zo verrassend mooi..
    Wij wensen jullie een gezellige jaarwisseling en veel gezondheid en reisplezier in 2016. Groet van Nora en Wim

• 29 December 2015 - 11:48

Tonnie Bennenbroek:

Hoi J & J. Wat heerlijk dat jullie dit alles samen kunnen doen. Geniet lekker verder en breng voor ons maar een "wombatje" mee Past wel bij ons

• 29 December 2015 - 16:09

Henriette:

GEWELDIG,het liefst kijk ik de foto s,echt wat super mooi!Het is ook aan jullie te zien,zo relaxed....
    Een heel goed oud op nieuw samen,maak er wat moois van,doen wij ook !lieve groetjes uit Weert!

• 29 December 2015 - 19:57

Sjefke:

Wat een geweldige grottour hebben jullie mogen doen zeg, onze Rick was er weg van.... heeft sinds een grotbezoek in Ierland en de grotten van Han een enorm recept en bewondering voor dit fantastische natuurverschijnsel en was hier supergraaf bij geweest :-).

Blijf genieten en pas goed op elkaar.
    Knuffel en alvast een prachtige jaarwisseling!

• 29 December 2015 - 20:33

Maaike:

Benieuwd naar de glowworm foto's. Filmpje zandduin is leuk zeg! Veel plezier verder !