Merry Christmas - Reisverslag uit Soldiers Point, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Merry Christmas - Reisverslag uit Soldiers Point, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Merry Christmas

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

23 December 2015 | Australië, Soldiers Point

Merry Christmas
Vanuit Brisbane zijn we het binnenland in gereden. We wisselen wat af zo. In de nationale parken moet je nu een permit hebben om te overnachten. We hoorden vandaag dat er in Australie 4000 campings zijn waar je niet voor hoeft te betalen . Vaak heb je dan geen douche en soms ook geen toilet maar je staat wel op hele mooie plekjes en vaak met weinig mensen.
Wanneer je het binnenland inrijdt wordt het ook rustiger op de weg. Rond Brisbane rijden we op de eerste tolweg en aangezien je hier geen kaartje kunt kopen hebben we dit bij het ophalen van de camper geregeld. Je betaalt een bepaald bedrag en dan kan je voor dat bedrag tolwegen rijden. In overleg met Apollo en je reisbestemming weten zij wel hoeveel dat moet zijn. Rond Brisbane en Sydney zullen we ze tegen komen. Er hangen grote camera’s boven het begin van de tolweg. We hebben geen camera’s gezien bij de afrit maar ze zullen wel registreren. Niet betalen levert je een boete op.
We zijn via de M1, en daarna de 13 richting Beaudesert gereden. Bij een McDonald een heel schoolkamp op de koffie gehad, daarna naar Boonah en via The Great Divinding Range door de wolken gereden en uitgekomen in Warwick, de rozenstad. Een keer per jaar wordt er een rodeo gehouden, helaas niet de tijd dat wij er zijn. John had het graag gezien. WE zitten nu in de Southern Dows, een mooie groene streek met veel fokstieren en erg heuvelachtig. De mevrouw van het information centra is geboren in Scheveningen, grappig!. Op de camping houden we een rustdag, lekker lezen en een feestmuts gemaakt voor John zijn verjaardag en lekker wraps gegeten in de campingkeuken.
Donderdag 17 december zijn we al om 6 uur wakker en John krijgt zijn cadeautjes. We gaan vandaag de watervallenroute rijden. Dit is richting Killarney, bijna de grens over met NSW, maar net ervoor buigen we af richting de watervallen. Het zijn er 3. Zoals overal is dit prima verzorgd, met parkeerplaatsen, bbq’s en toiletten. De eerste is Brownfalls, we lopen en klimmen door een bos, crossen de rivier een aantal keren , klimmen over omgevallen boomstammen van een meter dikte en komen bij de waterval. Niet zo spectaculair allemaal maar de wandeling er naar toe is erg leuk en dat geklauter en bijna in het water vallen geeft leuke foto’s. ER volgt een tweede vaterval de Draggs deze is alleen vanuit een lookout te bewonderen. Er is geen wandeling mogelijk. De 3e, daar gaat het eigenlijk om is de Queen Mary falls. Een waterval die 40 meter naar beneden valt. Een steil pad loopt naar beneden zodat je onder de waterval uitkomt. Een tweede pad komt uit bij een lookout boven de waterval, erg leuk gedaan. Er is ook een camping, want dit is een nationaal park.(Mainrange National Parc)We rijden nog een stukje verder en hebben 8 km verderop een prachtig uitzicht over de Southern Dows met de bergen op de achtergrond en de Cunningham River, de langste rivier in Australie.
We rijden terug naar Warwichk en bezoeken Glengallan, een schitterend gelegen buitenhuis uit 1890, dat ze gerestaureerd hebben met mooie verhalen van alle families die er gewoond hebben. Het regent pijpenstelen maar we hebben plu’s en eten een taartje omdat John jarig is.
Na het binnenland gaan we de volgende dag weer richting de kust. De wolken hangen laag en raken bijna de weg. Het maakt het landschap nog mooier. Richting de kust rijd je door en langs verschillende nationale parken met de meest mooie namen. Kangoeroes die voor je auto wegspringen, meren en de Richmond rivier die ons de hele weg volgt tot aan het plaatsje Lismore een hooggelegen stadje met uitzicht over de heuvels en de kust. W e rijden verder naar Ballina. Dit was een tip van een echtpaar dat we onderweg in 1770 spraken . ‘Ga naar Ballina, aan de kust en kies de camping aan het meer’, zeiden ze tegen ons. En dat hebben we gedaan. De mooist gelegen camping tot nu toe. 20 meter vanaf de Shawn Bay en 300 m van het ‘geen mensen”strand. We hebben het helemaal voor ons zelf. Lekker in de hoge golven duiken en wandelen langs de waterlijn. Waar de zee het meer instroomt zien we wel 10 dolfijnen zwemmen, ze zijn op zoek naar vis en we zien heel veel vissen zwemmen dus de dolfijnen hebben geluk.
Bij het informatie centrum hebben ze ons gewaarschuwd dat we vanaf Boxing day waarschijnlijk volle campings tegenkomen en dat we beter kunnen bespreken. Zeker rond de Kerst en oud- en nieuw. De prijzen van de campings zijn ook gigantisch gestegen in deze week. We gaan de Kerst rond Nelson Bay in Soldiers Point doorbrengen en hebben dat besproken. Verder zien we wel . De campings die we gebeld hebben in en rond Sydney waren allemaal vol dus we gaan iets anders doen.
In Ballina zijn we heerlijk uit eten geweest nog voor John zijn verjaardag. Aan het meer met de ondergaande zon, live muziek( gespeeld door iemand op een Gretsch gitaar Rick), oesters en kreeft wat wil je nog meer? We naar de bioscoop geweest. Ïn the heart of the sea, een Moby Dick verhaal. Past wel in deze vakantie met al die beesten die we elke keer weer tegen komen. Er draait hier ook vanaf 7 januari een film over surfers. Die gaan we zeker kijken aangestoken door al die surfers die we onderweg gezien hebben.
De laatste dag in Ballina rijden we naar Byron bay het surfers Mekka . We nemen een binnenlandse route langs Lennox Head. Een stukje verder heb je Pat Moreton Lookout, een plaatje. Wanneer je daar staat en je ziet de zee en de omgeving sla je het plaatje op in je hoofd en wordt dat weer zo’n ‘weet je nog’, herinnering. Terwijl we van het uitzicht genieten maken Parapenters, zo heet dat geloof ik zich klaar om te gaan zweven. Eerst stellen ze hun sprong uit maar de wind draait of er verandert iets ten goede, plots stapt 1 van de mannen op en voor je het weet zweeft hij boven ons. Over het water zwenkt hij heen en terug boven onze hoofden. John heeft mooie fotos kunnen maken.
Heerlijk moet dat zijn. Er is hier ook een boardwalk met een trap, waar veel sporters gebruik van maken en op en neer hollen. 19 km verderop ligt Byron Bay, een groot surfers place to be. Veel jongeren en veel kledingzaken. We sluiten aan in de rij file door het plaatsje maar besluiten naar de vuurtoren te rijden waar we op het meest Oostelijke puntje van Australie gaan staan met in de diepte de zee. We zien bruine dolfijnen met jongen, Een schildpad, die af en toe ademhaalt en mantel rays en ik zag een haaitje maar volgens John was het een grote vis. 
Het strand nodigt uit om af te koelen het is boven de 30 graden vandaag. ’s Avonds lopen we de Noordwal over richting het stadje. Je loopt dan langs de Richmond River die we ook al in Warwick hadden gezien en aan de andere kant vind je Shawn Bay waar onze camping aan ligt. Pelikanen zijn aan het fourageren en vliegen met hun grote vleugels over onze hoofden naar zee.
Gisteren hebben we een heel stuk gereden richting Sydney en zijn geëindigd in Harrington een leuk klein plaatsje maar we hebben er niet veel van gezien. Het regende pijpenstelen en de verwachting voor de komende dagen is ook regen, dus we gaan veel shoppen denk ik haha.
Vanmorgen aangekomen in Soldiers Point een schiereilandje in de buurt van Nelson Bay. We gaan de omgeving verkennen en kijken of we hier ergens een Kerstdiner kunnen scoren en anders maken we zelf iets. Mooie camping. Hier hebben ze badkamers waar je met je gezin in kunt douchen. Toilet, wastafels en regendouches. We blijven hier to na de kerst.
We wensen iedereen een hele gezellige Kerst toe met misschien voor sommige ook nog cadeautjes.
Veel liefs vanuit Soldiers Point J&J.

• 23 December 2015 - 07:08

Henriette:

Leuke foto....n Fijne Kerst samen en een heel goed begin van het nieuwe jaar!Liefs..

• 23 December 2015 - 07:59

Maaike:

Mooi verhaal, je reist bijna mee!
    Jullie ook hele gezellige kerstdagen.
    Dikke zoen, Maaike

• 23 December 2015 - 08:36

Maaike De Koningh:

Haha.... Wat een leuke foto van jullie! Leuk om jullie verhaal te lezen, met de kindjes N nachtje bij Ans, is dat een heerlijk rustig begin van de dag! Geniete daar, jullie ook hele fijne Kerst en wij denken aan jullie!

• 23 December 2015 - 08:47

Miriam:

We moesten zo lachen om jullie foto! Gezellig zo'n familiedouche :-).
    xx

• 23 December 2015 - 09:24

Nora Kruik:

Wat zien jullie bruin, weer een mooi verslag gemaakt jeannette, het blijft geniten. En de amaryllis bloeit met 4 witte kelken.. gezellige kerstdagen en een goede start voor 2016 lieve groet Nora

• 23 December 2015 - 09:44

Marianne:

Hoi hoi.
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen en erg mooie foto's, reis
    ik een beetje mee.
    wat is het toch heerlijk om in de winter de zon te zien en hebben
    hier is deze ok nog volop aanwezig.
    Boas festas, lieve groetjes vanuit Portugal

• 28 December 2015 - 21:04

Gerard Martens:

hallo ,WW ( World Wide reizigers, +We zitten gelukkig nog in hetzelfde jaar.
    Alleen tegen het eind van de week lopen jullie het nieuwe jaar in en
    wij aan deze kant "moeten " nog even "doordrinken"om het oude jaar
    uit te luiden en het nieuwe te beginnen dus... Proost !!!
    Het is maar goed dat jullie Film en foto's maken ander zou je het begin van de mooie reis gedeeltelijk kunnen vergeten. Mijn koffie is ingeschonken en die mag hier niet koud gedronken worden.
    Wij blijven jullie volgen ook al reageren wij niet meteen op jullie belevenissen
    Blijf gezond en pas goed op jezelf en op elkaar1!
    Groet Gerard en Truus van summere en nie........baang.
    '