Snakeman - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu Snakeman - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van john en jeannette den Dekker - WaarBenJij.nu

Snakeman

Blijf op de hoogte en volg john en jeannette

25 November 2015 | Australië, Yeppoon

Snakeman
Via Silkwood zijn we in Mission Beach South beland, wederom een Big4 camping. We hebben een schitterende plaats en zitten ’s avonds niets vermoedend te lezen en de foto’s te bekijken, komt er een Cassomary om de hoek van de camper gestapt. John heeft nog niets in de gaten en ik piep zacht; “John kijk”, en zij kijken elkaar recht in de ogen op een meter afstand, John maakt fotos met zijn telefoon en wat gaat de vogel doen? Er van door en John er achteraan met het fototoestel. Een hoop mensen op de been, want dit is bijzonder maar op gepaste afstand dat wel. We blijven een dagje langer doen een walk over de stranden (Lugger Bay)en door het rainforest , koken lekker, zwemmen in een afgeschermd gedeelte van de zee tegen de kwallen, doen een wasje en lezen en puzzelen.
De volgende dag gaan we door naar Tully, de natste plaats van Queensland. We boeken een rondleiding door de suikerfabriek. Een enthousiaste van Italiaanse afkomst gids legt ons het proces uit van suikerriet op het land tot de geëxporteerde grondstof, dat bestaat uit een grove bruinachtige suikerkristal. 80% wordt verscheept naar Azie waar de suiker verder wordt verwerkt. We doorkruisen veel sugercan spoorrails , zien veel karretjes met sugarcane en hier in het noorden wordt het door het regenwater bewaterd en in het zuiden door irrigatie. We gaan Tully nog in en doen boodschappen bij de Woolworth. De kerstspullen liggen al klaar en dat blijft toch gek bij deze temperatuur. Richting Townsville gereden om daar een camping te zoeken maar we pakken een camping zuidelijker dicht bij een Billabong, een ziekenhuis voor koalas. De eerste wallabies gespot, achter onze camper en de volgende morgen liggen er allemaal poepjes rondom onze tafel dus ze zijn op bezoek geweest. Ook heb je hier kikkers van 20 cm groot die geduldig voor de foto blijven zitten.
We vervolgen onze weg naar Airlie Beach om te kijken of we naar de Whitsunday eilanden kunnen. Er staan overal Christmas bomen mooi rood afstekend tegen al dat groen. Onderweg stop[en we voor verse mango’s zovan het land, blijkt er een Nederlander in het stalletje te staan. Het blijft ook redelijk groen hier in tegenstelling tot het westen hoewel de temperatuur ver boven de 30 graden ligt, al dagen. Airlie beach blijkt een soort Salou, niet grappig maar we staan gelukkig ver buiten het stadje op een mooie camping en hier doen ze ook aan 3 voor de prijs van 2 nachten. We boeken een tour naar de Whitsunday Islands. Een rib uit ons lijf maar we willen dit toch wel graag zien. We gaan met een megagrote paarse catamaran ‘De Camira’ de zee op. Varen tussen de 74 eilanden door goed voorzien van eten en drinken. De wind in ons haar en heerlijk niks vandaag. We gaan snorkelen met een stingerpak aan, dit is voorschrijft tegen allerlei enge kwallensteken en worden met een klein bootje uitgezet en weer opgepikt. Op zoek naar een turtle maar helaas. Wel mooie grote vissen en gekleurd koraal. We varen naar Whitehaven beach met superwit zand. Het zand weerkaatst alle zonnewarmte en neemt geen warmte op en blijft lekker koel. Heel mooi. Je kunt je hier ook heel romantisch laten droppen door een helikopter, er staan er twee en dan picknicken en een beetje poedelen en dan weer terugvliegen. Ook wordt er getrouwd op dit strand. Nog liefhebbers, Hans en Esther misschien 
We lopen hand in hand(dat dan wel) langs de kustlijn, zien roggen liggen en na een duikje worden we weer terug gebracht naar de grote boot. Met de zeilen volledig uit zeilen we weer terug. We varen langs Hamilton Island waar de celebraties hun tuinhuisje hebben oa Julia Robberts heeft hier haar vakantiehuis.
De wifi is hier gelimiteerd. Je vraagt om een ticket en dan krijg je een inlognaam en ww en dan kan je 1 uur wifi gebruiken. Wil je weer online dan moet je opnieuw tickets halen. Het is niet de bedoeling dat je meerdere tickets tegelijk vraagt!
Na Airlie Beach besluiten we wat meer het binnenland in te gaan. We gaan naar Eungella nat. Park. Hier vindt je de platypus(vogelbekdier) in zijn eigen omgeving, als je geluk hebt. We rijden langs Finch Hatton waar een gorge en een waterval is maar de weg is voor een 4WD en na wat oversteken over onder water gelopen bruggen keren we om. Eungella park ligt op een heuvel en via een kronkelige steile weg komen we in het park. We mogen op de bushcamping staan maar officieel moet je je via een site aanmelden maar voor deze ene keer krijgen we toestemming. We krijgen een plattegrond waar opgetekend staat wat er te doen en te zien is. Vooral het vogelbekdier willen we zien dus gaan we vast de boel verkennen. Er komen meer campers bij die allemaal hetzelfde willen. Je kunt het beest spotten smorgens vroeg of savonds. Maar je moet veel geduld hebben en doodstil zitten. We gaan om 5 uur pm zitten en tot 7 pm hebben we wat gezien dat lijkt op een snavel van het beest, dus de wekker gezet om de volgende morgen om 6 uur weer te gaan zitten en ja hoor een meter van ons af komt er eentje boven maar voor je tegen elkaar kan fluisteren, ‘daar is hij’ of zij schiet het beestjeal weer onder water. We hebben nog een walk door het rainforest gedaan waarbij we eerst op een 40 cm grote lizzard stuitten, die zich heel gemakkelijk liet fotograferen en vervolgens stapte John bijna op een groene slang en cool als hij is pakte onze snakeman zijn fototoestel en maakte foto’s. Later bleek het de groene boomslang te zijn die niet giftig is maar toch, je hebt hier hele enge slangen en je moet er zeker niet op gaan staan. Het was hier voor het eerst een beetje fris ’s nachts en hadden we een laken en deken nodig, ook wel weer eens lekker. WE hebben helaas geen fotos van het vogelbekdier kunnen maken wel van schildpadden en ijsvogeltjes. Vanmorgen weggereden richting Rockhampton, waar het tropische gedeelte eindigt, je merkt er niets van het is vandaag 34 graden geweest en we zijn door een bushfire gereden met aan beide kanten vuur. De politie en brandweer waren al ter plaatse en laten je dan gewoon doorrijden wel voorzichtig, nice and easy. We zijn vandaag vanaf Eungella via Eton, Homebush en Sarina gereden. Veel sugarcane maar ook veel veeteelt met magere koeien. We zagen borden van koalas in het wild, be careful, er waren er al een aantal platgereden langs de kant van de weg. Ze hebben hier hele leuke bushhennen en onze eerste kangaroes hebben we in de wei zien staan langs de Bruce Highway. WE zijn inmiddels in Yeppoon aangekomen een leuk stadje aan de kust, we zijn de steenbokkeerkring gepasseerd en blijven hier een aantal dagen. Iedereen dikke kus en knuffels voor de kleinkinderen. Dank jullie wel voor alle leuke filmpjes het is fijn om dat te ontvangen en jullie live te zien.
Liefs J&J

• 25 November 2015 - 08:51

Maaike:

Wat zien jullie mooie dingen! we genieten van je verhalen. dikke zoen.

• 25 November 2015 - 10:33

Theike:

Het klinkt weer heerlijk en mooi dier. Wat gaaf dat er zoveel diertjes rondkuieren! Klinkt echt als e bush-bush. Hier is het vooral koud en nat! Dikke zoen en geniet!

• 25 November 2015 - 10:36

Ineke:

Ha zus en zwager
    Wat een verhalen weer .Duurde wel iets te lang voor wij weer wat nieuws kregen (hahaha)
    Heel veel plezier en doe voorzichtig john met die slangen
    Kus xxxx

• 25 November 2015 - 10:43

Miriam:

Is dat lekker zo'n stuk suikerriet? Ik ben benieuwd naar de kikkerfoto! xx

• 25 November 2015 - 12:08

Johnny:

Klinkt goed allemaak, Veel plezier nog !

• 25 November 2015 - 18:44

Samantha De Gruiter :

Hoi Jeannette en John,

Wat leuk om jullie reis zo mee te mogen maken.
    Het ziet er ook prachtig uit!
    Geniet er nog van en ik kijk weer uit naar het volgende verslag :-D

Groetjes samantha

• 25 November 2015 - 19:23

Nora Kruik:

Hoi Jeannette en John,
    Wat een prachtig reisverhaal, wat kan je dat goed beschrijven. Ik geniet ervan. wij zijn ook in een suikerfabriek geweest maar weet niet meer of dat dezelfde was.
    Ook de foto's zijn geweldig en heerlijk de zomer...
    Ik werk nog steeds jeannette, het zijn wel uurtjes en jeugdzorg zaken.. af en toe een gezin waarvan ik denk wat komt hiervan terecht?
    tot 23-12 ben ik nog actief met werk en doet Wim weer boodschappen en eten koken haha.. Komende zomer gaan we camperen..wel in Europa Goede reis en geniet groet Nora

• 25 November 2015 - 20:58

Liesje:

Het klinkt weer geweldig allemaal! Geniet! xx liesje

• 25 November 2015 - 21:59

Sjefke:

Ha die J&J,

Wat leuk om jullie verhalen weer te kunnen lezen! En de prachtige foto's natuurlijk niet te vergeten. Blijf genieten samen maar doe wel voorzichtig ok :-)!

Knuffel van ons allemaal!

P.S. Zal de tip doorgeven aan Hans en Esther, jullie krijgen de groetjes van ze vanuit NY.

• 01 December 2015 - 10:45

Sies :

Hoi J&J,

ziet er super uit!! geniet ervan!!

gr Sies